IKLAN

Isnin, 28 November 2011

Nilai Mas Kahwin 2011/2012, Antara Ikut Taraf Pendidikkan, Test Drive dan Pendapat Ustaz Azhar



Kerapkali anda terjumpa post ini diFacebook atau dimana-mana blog dan web?…
Nilai Hantaran Kahwin Mengikut Harga Purata Terkini dan Status Pelajaran di Seluruh Semenanjung :-
UPSR, PMR/SRP : RM1,000 – RM3,000
SPM : RM3,000 – RM8,000
STPM/DIPLOMA : RM8,000 – RM12,000
DEGREE : RM12,000 – RM15,000
2ND DEGREE/MASTER : RM15,000 – RM20,000
PHD : RM20,000 – RM30,000
Jom baca sebuah sketsa yang berkaitan dengan mas kahwin:
Mak Cik : “Anak makcik belajar tinggi kat oversea dulu. Makcik taknak letak harga. Tapi biarlah berpatutan. Selalunye yang belajar tinggi dalam lingkungan 20ribu. Tapi inilah satu-satunya anak perempuan makcik. Harap faham-fahamlah ye.. “.
Mat : “Saya paham maksud makcik. Tapi saya harap makcik pun pahamlah ye. Kalau terlampau tinggi, terpaksa ditangguhkan nanti. Biarlah dicepatkan, biar jauh dari maksiat “..
Mak Cik : “Kalau kamu tak mampu, anak makcik ni bukan tak laku. Ada berderet lagi yang tengah tunggu. Kalau harga rendah, nanti apa pulak orang cakap “.
Mat : “Kalau mak cik nak jual anak mak cik macam jual kereta, kita buat macam ni. Sekarang jugak saya bayar DOWNPAYMENT sebanyak 10%, macam saya beli kereta Saga FL saya nie. Saya bawak balik anak makcik, malam ni saya TEST DRIVE dulu semua sekali(paham2 la..hehe).. Kalau barang dalam semua bagus, jangan cakap 10%.. 50% pun saya berani letak bayar mcm saya bayar kereta saya nie... tapi kalau dah LEMAU, ENJIN pon tak bagus.. TUihh!!.. Anak makcik sekali dengan deposit tu makcik boleh simpan!
p/s : kepada cewek2 cun di luar sana, jangan marah ek..hehe…
p/s/s: peace no war….
Amacam? Ada berani ka?…hihi
Apa Pendapat Ustaz Azhar?
Sambungan daripada entry nilai mas kahwin setiap negeri di Malaysia 2011, iaitu berkenaan dengan nilai mas kahwin semasa mengikut taraf pendidikan seseorang wanita itu. Lihat apa pendapat Ustaz Azhar.


Sumber: ohbelog


P/s: Mmm..memang bukan mudah memisahkan yang adat dan yang mengikut syariat, juga menjaga mulut orang tua,orang kampong..terutamanya mereka yang menjaga adat walaupun tak semua adat itu betul.. ya tak..dan akhirnya kita sendiri yang susah.Kesian..WallahuA'lam.




Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Jom Daftar Tambah Visitors

Free advertising

Entri Mereka Juga Menarik

Geng Baik