IKLAN

Isnin, 29 April 2013

Kisah Sahabat Nabi - Indahnya Akhlak Saidina Abu Bakar & Saidina Ali



Sayyidina Abu Bakr radiyaLlahu 'anhu dan Sayyidina 'Ali radiyaLlahu 'anhu tiba di hadapan pintu Nabi Muhammad sallaLLahu 'alaihi wasallam.

Sayyidina Abu Bakr berkata: " 'Ali, kamu masuk dahulu."

Sayyidina 'Ali menjawab: "Silalah masuk seb...elum daku. Aku tidak akan membelakangi seorang yang telah disabdakan Rasulullah (sallaLlahu 'alaihi wasallam) bahawa, matahari tidak terbit dan terbenam ke atas manusia yang lebih baik daripada Abu Bakr."

Sayyidina Abu Bakr lalu berkata: "Bagaimana dapat aku mendahului seorang yang telah disabdakan Rasulullah (sallaLlahu 'alaihi wasallam), 'sebaik-baik wanita (Sayyidatina Fatimah radiyaLlahu 'anha) telah diberikan kepada sebaik-baik lelaki.' "

Ujar Sayyidina 'Ali : "Aku tidak akan masuk sebelum seorang yang dikatakan Rasulullah (sallaLlahu 'alaihi wasallam) bahawa pada Hari Penghisaban suatu seruan daripada Allah 'Azza wa Jalla berbunyi, 'Wahai Abu Bakr! Kamu dan mereka yang mencintaimu memasuki Jannah!' "

Sayyidina Abu Bakr berkata lagi: "Aku takkan masuk sebelum kamu sebab kamu akan bangkit hadir pada Hari Penghisaban dan akan dikatakan bahawa 'dia (Sayyidina 'Ali) adalah lelaki yang baik, saudara yang baik dan ayah yang baik.' "

Kemudian berkata Sayyidina 'Ali: "Aku takkan pernah masuk sebelummu apabila Rasulullah (sallaLlahu 'alaihi wasallam) bersabda: 'Jika iman Abu Bakr diletakkan di suatu sisi timbangan, dan iman seluruh ummah di sisi lainnya, maka iman Abu Bakr lebih berat lagi.' "

Sayyidina Abu Bakr membalas: "Aku tidak boleh mendahului seseorang yang Rasulullah (sallaLlahu 'alaihi wasallam) berkata pada Hari Penghisaban, 'Ali akan datang bersama isterinya Fatimah (radiyaLlahu 'anha), bersama dua anak mereka menunggang unta, dan manusia akan bertanya, 'Siapakah ini wahai Rasulullah (sallaLlahu 'alaihi wasallam)?' dan jawapan yang akan diberikannya, 'Inilah orang-orang yang Allah cintai.' "

Sayyidina 'Ali menjawab pula, bahawa Rasulullah (sallaLlahu 'alaihi wasallam) bersabda: "Allah berfirman, 'Dia yang membawa 'Sidq' (Kebenaran) adalah Rasulullah (sallaLlahu 'alaihi wasallam), dan 'As-Siddiq' adalah dia yang mengikutinya.' "

Malaikat Jibril ('alaihissalam) kemudian diperintahkan untuk bertemu Nabi Muhammad (sallaLlahu 'alaihi wasallam), dan berkata, "Allah menyampaikan salam-Nya dan para malaikat sedang mendengar perbualan Abu Bakr dan 'Ali, maka keluarlah dan jadilah yang ketiga untuk menjadi orang tengah bagi mereka! Allah (subhanahu wa ta'ala) mengirimkan rahmat-Nya yang khusus dan mendirikan pagar Iman & Adab di kalangan mereka." (bermakna, mereka adalah di kalangan manusia yang beradab.)

Rasulullah sallaLlahu 'alaihi wa aalihi wasallam - kemudiannya keluar dan mencium mereka berdua dan bersabda:

"Demi Dia yang menggenggam jiwaku - jika samudera adalah tinta dan pepohonan adalah pena, dan ciptaan langit dan bumi adalah tulisannya, semuanya takkan mampu menuliskan tentang (keindahan) akhlak kalian atau menghuraikan (ketulusan) perkataan kalian."

(Dicatat dalam Kitab Sunan Ad-Darimi, diriwayatkan daripada Sayyidina Abu Hurairah radiyaLlahu 'anhu)
(terjemahan perkongsian Sidi Zhafri Nasser & Sidi Andrew Sanders)


Sabtu, 20 April 2013

Cari Tukang Urut / Mak Bidan?

Aku buat entry nih supaya senang wat rujukan untuk ibu² yang nak berpantang sambil berurut...juga untuk rujukan aku pada masa akan datang...aku fokuskan pada area bandar yang aku stay Selangor / KL



Kuala Lumpur
1. Makcik Salmi (Setapak Indah, KL). Tel : 03-40247107
(rawatan mengurut selepas bersalin, pakej penjagaan selepas bersalin dan lenguh-lenguh badan. Mendapat ilmu berbidan secara turun temurun dari nenek dan ibunya) (sumbangan June)

2. Kak Sha ( Taman Cahaya, Ampang). Tel : 019-3698902
(rawatan mengurut selepas bersalin dan pakej penjagaan selepas bersalin - urutan cara Indonesia )

3. Kak Eli (Setapak, KL). Tel : 014-3234315
(rawatan mengurut selepas bersalin dan pakej penjagaan selepas bersalin - urutan cara Medan , Indonesia ). Boleh dihubungi di waktu malam sahaja kerana suaminya menggunakan hp diwaktu siang.

4. Ibu (AU4, Keramat). Tel : 016-2889362
(rawatan mengurut selepas bersalin dan pakej penjagaan selepas bersalin. Cara urutan tradisional Jawa)

5. Mak Yam (Selayang, KL). Tel : 03-61201801.
(rawatan mengurut selepas bersalin dan pakej penjagaan selepas bersalin)

6. Kak ANI  (Pasaraya Bintang, Taman Baiduri, Cheras ) Tel : 013-2368717
(Rawatan mengurut selepas bersalin dan pakej penjagaan selepas bersalin. Cuba sekali nak urut lagi..) - sumbangan Hafizah

7. Ibu Zaleha ( Lot 2-39, 2nd Floor Kompleks Desa Kepong). Tel : 019-2110636
(Rawatan mengurut selepas bersalin dan pakej penjagaan selepas bersalin. Sangat berkesan menggunakan kaedah tradisional dan moden) - sumbangan mzsuria

8. Hajah Zaharah (Taman Kosas, Ampang). Tel : 012-3139316
(Rawatan mengurut selepas bersalin dan pakej penjagaan selepas bersalin. Juga untuk mendapatkan cahaya mata) - sumbangan Azelina

9. Opah (Taman Melawati, Kuala Lumpur) Tel : 013-3524668
(Rawatan mengurut untuk ibu selepas bersalin. Siap ada pakej untuk sengkak, mandi, tangas dan urut. Harga pun berpatutan. Opah ni ada kenderaan sendiri tp dia akan include sekali duit minyak untuk pergi dan balik selama berurut. Selalu berurut 3 hari dan sila tempah dengan opah ni terlebih dahulu) - sumbangan sumijelly

10. Makcik urut (Sentul, Perumahan Dato' Senu) Tel : 013-3845216
(rawatan mengurut selepas bersalin dan pakej penjagaan selepas bersalin)

11. Kak Kaseh / Nina (Wangsa maju dan sekitarnya) Tel : 016-6686975
(rawatan mengurut selepas bersalin dan pakej penjagaan selepas bersalin)


Selangor 

1. Mak Cik Ara (Kg Raja Uda, Klang) .  Tel : 03-31687149    (rawatan mengurut selepas bersalin, pakej penjagaan selepas bersalin, bersunat untuk bayi perempuan, urut untuk mendapat cahaya mata dan lain-lain yang berkaitan dengan wanita. Mak cik Ara mendapat ilmu berbidan secara turun temurun dari nenek dan ibunya.) Urutan cara lama yang sangat efektif.

2. Cik Bedah (Sungai Ramal, Kajang). Tel : 03-87349281 (rawatan mengurut selepas bersalin dan pakej penjagaan selepas bersalin. Untuk khidmat lain yang berkaitan, sila tanya pada Cik Bedah) - sumbangan Izan Ismi

3. Embah Duk (Sungai Merah, Kajang). Tel : 03-89257006.(rawatan mengurut selepas bersalin dan pakej penjagaan selepas bersalin. Untuk khidmat lain yang berkaitan, sila tanya pada Embah Dut) - sumbangan Izan Ismi

4. Kak Dah (Kajang) Tel : 0169045167 . Rawatan mengurut selepas bersalin dan pakej penjagaan selepas bersalin.

5. Kak Sutinah (Shah Alam, Selangor). Tel : 019-3698449. Rawatan mengurut selepas bersalin dan pakej penjagaan selepas bersalin. Urutan tradisional cara Jawa (kak Sutinah mendapat ilmu berbidan dari ibunya) - rujukan The Star

6. Puan Ani ( Putra Heights , Subang). Tel : 017-396 9031 (rawatan mengurut selepas bersalin dan pakej penjagaan selepas bersalin. Untuk khidmat lain yang berkaitan, sila tanya pada Puan Ani)

7. Makcik Salmah (Area Putra Perdana, Puchong, Selangor). Tel : 03-83195090. (rawatan mengurut selepas bersalin dan pakej penjagaan selepas bersalin. Makcik ni kena ambil dia. Dia takde transport and dia urut waktu malam jer sebab siang dia jaga cucu) - sumbangan Ezad Hasshim

8. Puan Ramlah (Parit baharu, Sabak Bernam, Selangor). Tel : 03-32137496 (rawatan mengurut selepas bersalin dan pakej penjagaan selepas bersalin. Untuk khidmat lain yang berkaitan, sila tanya pada Puan Ramlah)

9. Mak Cik Nab ( Taman Melati, Gombak). Tel : 03-41075585 (rawatan mengurut selepas bersalin, pakej penjagaan selepas bersalin dan membetulkan uri yang ke bawah (placenta previa). Sumbangan Abang Rie & Kak Imah

10. Puan Hani (Bandar Baru Bangi) . Tel : 012-3166074. Rawatan selepas bersalin dan pakej penjagaan selepas bersalin. (sumbangan Intan Idayu)

11. Makcik Ramlah, Kuang, Sg Buloh, Selangor. Tel : 017-3763381 / 03-60371204 - sumbangan ailin

12. Kak Timah, Bandar Baru Sg Buloh. Tel : 03-61565421 - sumbangan ailin

13. Kalsom bte Saat, Lot 2138, Jalan Persiaran Hamzah Alang Meru, 42200 Meru Klang. Tel : 019-3636657. (rawatan mgurut selepas bersalin n pakej penjagaan selepas bersalin. Urutan tradisional cara jawa. Untuk khidmat lain yg bkaitan,sila tanya mak som - sumbangan eisya

14. Huzaimah Mohamad (No.43, Lorong Tepi Sungai 3, Taman Kota Jaya, 41100 Klang, Selangor) Tel : 014-3286478 - sumbangan Kyra

15. Kak Esah Tel : 016-3908180 - dia boleh ngurut org bersalin, nak zuriat, dan ngurut seluruh badan atau bahagian2 tertentu. Bertungku dan bertagas juga boleh, serta mandi. Kak Esah ni dekat Batu Caves, jalan nak ke Ulu Yam. Urutan dia sedap..best sangat...tak terlalu kuat terutama bagi yang tak biasa mengurut.

16. Nenek Melah - Tel : 0192054640. Bidan ni orang panggil Nenek je..dia boleh ngurut untuk dapatkan zuriat, berkesan sangat...tapi dia tak ngurut untuk lepas bersalin. Dia jugak arif bab-bab lain.

17. Bidan Jah (Ustazah Jah) - Tel : 016-3414577. Selayang Baru (Berhampiran Balai Polis Selayang yang Lama dan Pasar Harian) - sumbangan Hamidah Shamsuddin

18. Mak Yang - Tel : 012-3600047. Km 13,Jalan Bernam, lot 113, Lorong Haji Janor
45500 Tg.Karang Selangor - sumbangan Kamarulramdan

19. Makcik Han - Tel : 017- 3951484. Damansara Puncak Ara, Petaling Jaya
Urutan sgt berkesan pada harga berpatutan. Dalam 10 hari urut, saya dah turun 12 kg - sumbangan Aisha Ahmad

20. Nenek merah - Tel :03 31491007. Tempat Olak Rempit,Banting. Malam Jumaat tidak mengurut. Sumbangan Lin

21. Nenek Hamidah - Tel : 012-4819795. Presint 16 Putrajaya . Sumbangan Lin

22. Cik Ayu. Tel : 03-77810377. Taman Medan PJ. Sumbangan Lin

23. Yati - 012-8546760. Bandar Tasik Puteri Rawang Selangor


24. Petaling Jaya - http://www.momretreathome.com (momretreathhome ni menyediakan khidmat mengurut dan penjagaan bersalin kat tempat dia ~ ala² macam hotel orang bersalin la sebab semuanya diuruskan oleh petugas kat sana...pernah tengok dalam rancangan nona...memang selesa tempat dia dan sangat sesuai bagi mereka yang ada $$ lebeh...boleh refer kat sini)

25. Kak Yasmin (Area Bukit Jelutong, Kampung Melayu Subang) Tel : 012-2812344

26. Makcik Basariah Tel: 012-5392368

27. Sekitar Selangor - Suzilawati Rusli


Johor
Batu Pahat, Johor - Pn Zawiah 013-7197004
Larkin, Johor Bharu - Kak Zah 0177576017

Kawasan Lain
Semua Negeri - Pusat Perubatan Al Munawwarah - 0139660663 / 0179816465
Selangor & Penang - iceblessedbeauty - Aishah 012-7225184
Senawang, Seremban - Cik Mai 0173390551
Lain-lain tempat boleh refer kat blog ni www.bengkungmoden.com

Note : Info aku dapat dari kawan² dan review google, kebanyakannya kena booking so eloklah survey dulu sebelum bersalin


Kredit: diari-sikecil.blogspot.com

Khamis, 18 April 2013

Hadis Palsu Popular #1 Kisah Alqamah Anak Derhaka




Edy baru saja selesai baca sebuah buku yang sangat bermanfaat buat kita semua iaitu bertajuk "40 HADIS PALSU POPULAR" keluar PTS Islamika. Sebenarnya korang mesti tertanya-tanya tentang tajuk entri ni kan. Memang ada kaitan tajuk entri edy dengan buku ni. Edy ingin berkongsi sedikit dengan korang ilmu yang edy dapat daripada buku ni dan harapnya boleh dijadikan manfaat bersama. Untuk kali ni, edy nak kongsi dengan korang tentang cerita Alqamah, anak derhaka.


Kisah Alqamah yang menderhaka kepada ibunya ni sangat popular, betul tak. Dan sering diceritakan oleh mana-mana penceramah. Namun, cerita Alqamah ni sebenarnya dihukumkan palsu oleh para sarjana hadis. Kat bawah ni ialah ringkasan cerita Alqamah ni:


Alqamah adalah seorang ahli ibadat yang sangat banyak melakukan ibadat pada zaman Rasulullah. Beliau mempunyai seorang ibu. Tetapi selepas berkahwin, beliau dilihat sangat memberikan perhatian dan melebih-lebihkan isterinya sahaja. Perhatian kepada ibunya diabaikan. Alqamah hanya menumpukan kepada ibadah dan isterinya sahaja.

Sikap Alqamah ini membuatkan ibunya berasa sangat kecewa dan terasa hati. Ibunya tidak dapat memaafkan perangai Alqamah ini. Diringkaskan cerita, apabila Alqamah menghadapi saat-saat kematian, beliau tidak dapat melafazkan ucapan syahadah. Saat kematian Alqamah ini sangat sukar sehingga menimbulkan tanda tanya kepada orang lain.

Lalu apabila Rasulullah datang, baginda terus bertanya kepada sahabat-sahabat yang lain adakah Alqamah ini masih mempunyai ibu? Sahabat menjawab masih ada. Rasulullah mengarahkan supaya dipanggil ibunya. Rasulullah memohon supaya ibunya menarik balik kutukannya terhadap Alqamah dan memaafkannya.

Ibunya tidak mahu lantaran perasaan kecewa dan sakitnya hati terhadap sikap Alqamah yang baginya seorang anak yang derhaka. 

Akhirnya, Rasulullah mengarahkan sahabat lain mengumpulkan kayu api untuk membakar Alqamah agar dia cepat mati. Mendengar keputusan Rasulullah ini, ibunya berubah fikiran. 

Walaupun hati masih kecewa, tetapi ibu mana yang sanggup melihat anak kandungnya diperlakukan sedemikian. Lantas, ibunya bersetuju untuk memaafkan kesalahan Alqamah. Sejurus selepas si ibu memaafkan Alqamah, beliau dapat melafazkan kalimah syahadah dan terus meninggal dunia.


Sekarang edy nak tunjukkan kepada kepada korang ulasan para sarjana hadis tentang hadis atau kisah Alqamah ini:

  • Ibn al-Jauzi menghukumkan kisah ini sebagai palsu dan menyenaraikannya dalam buku beliau bertajuk al-Maudhua't.
  • Al-'Uqaili juga menyenaraikan kisah ini dalam Dhu'afa al-Kabir.
  • Al-Haithami berkata:
         "Hadis ini dilaporkan oleh Tabrani dan Ahmad secara ringkas sekali tetapi dalam 
          sanadnya terdapat seorang pelapor yang bernama Faid Abu Warqa' dan dia adalah 
          seorang yang matruk (yang ditinggalkan hadisnya).
  • Kisah ini jugak dihukumkan lemah oleh para sarjana hadis yang lain seperti al-Baihaqi dalamSyu'ab al-Imam, al-Munziri dalam targhib wa tarhib, Ibn 'Arraq dalam Tanzih al-Syariah dan sebagainya. 
  • Menurut kesimpulan yang dibuat oleh al-Albani, beliau menghukum hadis ini sebagai palsu seperti yang dinyatakan dalam buku beliau bertajuk Silsilah Ahadith al-Dhaifah.

Jadi, marilah kita sekilas pandang tentang kisah ni. Kisah ni memang sangat terkenal dan sering diceritakan kepada anak-anak dengan tujuan untuk memupuk sikap taat dan tidak menderhakai ibu bapa. Tujuan dan niat ini sangat murni dan ianya bertetapan dengan ajaran Islam. 

Tetapi, apabila kisah palsu ni digunakan sebagai sandaran hujah untuk mengukuhkan cerita dan fakta, ia adalah tindakan yang sama sekali tidak wajar. Walaupun niat ini adalah baik, tetapi tetap tidak membolehkan kita menyebarkan sebarang bentuk pendustaan terhadap Rasulullah S.A.W.

Jadi, kita mestilah didik anak-anak kita supaya sentiasa patuh dan taat kepada ibu bapa. Beri peringatan kepada mereka tentang bahaya dan azab bagi orang yang menderhaka kepada ibu bapa. Ini sebab persoalan menderhakai ibu bapa merupakan salah satu dosa yang disenaraikan sebagai dosa besar.

Jadi, lepas ni kita gunakanlah hadis sahih yang diceritakan sendiri oleh Rasulullah yang meletakkan dosa menderhakai ibu bapa sebagai kesalahan yang besar selepas syirik. Hadis macam ni lah yang perlu dibaca dan disebarkan kepada anak-anak mahupun masyarakat. Antara hadis-hadis itu ialah:


Abu Bakrah melaporkan bahawa Rasulullah S.A.W. bersabda:

"Mahukah aku jelaskan kepada kamu semua tentang dosa yang sangat besar?" Kami (para sahabat) menjawab" Ya, wahai Rasulullah." Baginda bersabda: "Syirik kepada Allah dan derhaka kepada kedua ibu bapa."

                                                                                                              (Hadis riwayat Bukhari)


Ibn Umar melaporkan bahawa Rasulullah pernah menyatakan bahawa di antara golongan yang  tidak akan dipandang oleh Allah S.W.T pada hari akhirat kelak dan tidak akan masuk syurga ialah mereka yang menderhakai ibu bapanya.

                                                                                                               (Hadis hasan sahih)


edyramanov.blogspot.com : ini sekadar perkongsian ilmu untuk korang. jika tidak faham atau ragu-ragu silalah bertanya kepada mereka yang lebih arif dalam bidang hadis dan al-Quran ok.



Inilah Salur Darah Pada Muka Kita



Pernah tak korang tengok macam mana rupa salur darah kat muka kita? Tak pernah? Takper, kali ni edy nak kongsi dengan korang macam mana rupa salur pada muka kita. Berselirat tuh.
 

Inilah dia salur darah pada muka kita semua. Banyak dan berselirat, kan? Hebat sungguh ciptaan Allah SWT. Subhanallah.

 http://edyramanov.blogspot.com

PADA YANG BAKAL BERKAHWIN NANTI JANGAN LUPA AMALKAN~



PADA YANG BAKAL BERKAHWIN NANTI JANGAN LUPA AMALKAN~

AMALAN Sunnah Nabi S.A.W yang jarang dipraktikkan oleh pasangan yang 

baru berkahwin pada hari ini ialah di mana Suami MELETAKKAN tangan di ubun kepala isteri sambil membaca doa :

"Ya Allah, aku memohon kepada-Mu kebaikannya dan kebaikan


segala yang Engkau ciptakan pada dirinya. Dan aku berlindung

kepada-Mu daripada keburukannya dan segala keburukan yang Engkau 

ciptakan pada dirinya." ( Riwayat Abu Daud )

oleh Mohd Rasul Abu Hanipah

Selasa, 16 April 2013

Gambar Bulan Paling Dekat Dengan Bumi Di Brazil



Fenomena ini dikatakan berlaku dalam rempoh 350 tahun sekali di mana bulan berada dalam jarak paling dekat dengan bumi. Bulan juga sudah banyak mengambang di malaysia sekarang ini...! :)


wartashubhi

Isnin, 15 April 2013

Hitam Didahi Bukan Tanda Alim atau Berilmu


Pernah atau tidak anda melihat tanda hitam di dahi pada siapa-siapa.

Pertama sekali tanggapan anda mesti orang tersebut alim kan? Tapi betul ke alim?? Wallahualam...

Alquran ada menyebut yang ertinya :
"Muhammad itu adalah utusan Allah dan orang-orang yang bersama-sama dengan Dia adalah keras terhadap orang-orang kafir, tetapi berkasih sayang sesama mereka. kamu Lihat mereka ruku' dan sujud mencari kurnia Allah dan keredhaan-Nya, tanda-tanda mereka tampak pada muka mereka dari bekas sujud "(QS al Fath: 29).

Banyak orang yang salah faham dengan maksud ayat ini. Ada yang menyangka bahawa dahi yang hitam kerana sujud itulah yang dimaksudkan dengan 'tanda-tanda mereka tampak pada muka mereka dari bekas sujud'. Padahal bukan demikian yang dimaksudkan.
Diriwayatkan oleh Thabari dengan sanad yang hasan dari Ibnu Abbas bahawa yang dimaksudkan dengan 'tanda mereka ... "adalah perilaku yang baik.

Diriwayatkan oleh Thabari dengan sanad yang kuat dari Mujahid bahawa yang dimaksudkan adalah kekhusyuan.
Juga diriwayatkan oleh Thabari dengan sanad yang hasan dari Qatadah, beliau berkata, "Ciri mereka adalah solat" (Tafsir Mukhtashar Shahih hal 546).

Dari Salim Abu Nadhr, ada seorang yang datang menemui Ibnu Umar. Setelah orang tersebut mengucapkan salam, Ibnu Umar bertanya kepadanya, "Siapakah anda?". "Aku adalah anak asuhmu", jawab orang tersebut.
Ibnu Umar melihat ada bekas sujud yang berwarna hitam di antara kedua-dua matanya. Beliau berkata kepadanya, "Bekas apa yang ada di antara kedua-dua matamu? Sungguh aku telah lama bershahabat dengan Rasulullah, Abu Bakr, Umar dan Uthman. Apakah kau lihat ada bekas tersebut pada dahiku? "(Riwayat Baihaqi dalam Sunan Kubro no 3698)

Dari Ibnu Umar, beliau melihat ada seorang yang pada dahinya terdapat bekas sujud. Ibnu Umar berkata, "Wahai hamba Allah, sesungguhnya penampilan seseorang itu terletak pada wajahnya. Janganlah kau jelekkan penampilanmu! "(Riwayat Baihaqi dalam Sunan Kubro no 3699).

Dari Abi Aun, Abu Darda 'melihat seorang perempuan yang pada wajahnya terdapat' kapal 'seperti' kapal 'yang ada pada seekor kambing. Beliau lantas berkata, 'Seandainya bekas itu tidak ada pada dirimu tentu lebih baik "(Riwayat Bahaqi dalam Sunan Kubro no 3700).

Dari Humaid bin Abdirrahman, aku berada di dekat as Saib bin Yazid ketika seorang yang bernama az Zubair bin Suhail bin Abdirrahman bin Auf datang. Melihat kedatangannya, as Saib berkata, "Sungguh dia telah merosakkan wajahnya. Demi Allah bekas di dahi itu bukanlah bekas sujud. Demi Allah aku telah solat dengan menggunakan wajahku ini selama sekian waktu lamanya namun sujud tidaklah memberi bekas sedikitpun pada wajahku "(Riwayat Baihaqi dalam Sunan Kubro no 3701).

Dari Manshur, Aku bertanya kepada Mujahid tentang maksud dari firman Allah, 'tanda-tanda mereka tampak pada muka mereka dari bekas sujud' apakah yang dimaksudkan adalah bekas di wajah?
Jawapan beliau, "Bukan, bahkan ada orang yang 'kapal' yang ada di antara kedua-dua matanya itu bagaikan 'kapal' yang ada pada lutut unta namun dia adalah orang bejat. Tanda yang dimaksudkan adalah kekhusyu'an "(Riwayat Baihaqi dalam Sunan Kubro no 3702).

Bahkan Ahmad ash Showi mengatakan, "Bukanlah yang dimaksudkan oleh ayat adalah sebagaimana perbuatan orang-orang bodoh dan tukang riya 'iaitu tanda hitam yang ada di dahi kerana hal itu adalah ciri khas khawarij (baca: ahli bid'ah)" (Hasyiah ash Shawi 4 / 134, Dar al Fikr).

Dari al Azroq bin Qais, Syarik bin Syihab berkata, "Aku berharap bisa bertemu dengan salah seorang sahabat Muhammad yang boleh menceritakan hadis tentang Khawarij kepadaku. Suatu hari aku berjumpa dengan Abu Barzah yang berada bersama satu rombongan para Sahabat. Aku berkata kepadanya, "Ceritakanlah kepadaku hadis yang kau dengar dari Rasulullah tentang Khawarij!".

Beliau berkata, "Akan kuceritakan kepada kalian suatu hadis yang didengar sendiri oleh kedua-dua telingaku dan dilihat oleh kedua-dua mataku. Sejumlah wang dinar diserahkan kepada Rasulullah lalu baginda membaginya. Ada seorang yang botak kepalanya dan ada hitam-hitam bekas sujud di antara kedua-dua matanya. Dia mengenakan dua helai kain berwarna putih. Dia mendatangi Nabi dari arah sebelah kanan dengan harapan agar Nabi memberikan dinar kepadanya namun beliau tidak memberinya.
Dia lantas berkata, "Wahai Muhammad hari ini engkau tidak membahagi dengan adil".

Mendengar ucapannya, Nabi marah besar. Beliau bersabda, "Demi Allah, setelah aku meninggal dunia kamu tidak akan menemukan orang yang lebih adil berbanding diriku". Demikian beliau ulangi sebanyak tiga kali. Kemudian baginda bersabda,

"Akan keluar dari arah timur orang-orang yang seperti itu penampilan mereka. Dia adalah sebahagian daripada mereka. Mereka membaca al-Quran namun alQur'an tidaklah melewati tenggorokan mereka. Mereka melesat dari agama sebagaimana anak panah melesat dari binatang sasarannya selepas menembusnya kemudia mereka tidak akan kembali kepada agama. Ciri khas mereka adalah botak kepala. Mereka akan selalul muncul "(HR Ahmad no 19798, dinilai shahih li gharihi oleh Syeikh Syu'aib al Arnauth).

"Bagaimana cara menyamarkan / menghilangkan tanda hitam di kening / di dahi kerana sewaktu sujud dalam solat terlalu menghujam sehingga ada bekas warna hitam?"

Oleh kerana itu, ketika kita sujud hendaknya proporsonal jangan terlalu berlebih-lebihan sehingga hampir seperti orang yang telungkup. Tindakan inilah yang sering menjadi sebab timbulnya bekas hitam di dahi.
Sumber

 Bacalah dibawah juga..

Cara Sujud Yang Dilarang Semasa Sembahyang


salah tuuu....


.......dan janganlah sesaorang daripada kamu membentangkan kedua tangannya (dilantai) seperti anjing yang membentangkan (kedua kaki depannya) 
[ hadith riwayat Bukhari, Muslim, Abu Dawud dan Ahmad ]


Kaedah letak anak jari kaki itu adalah betul (mengikut mazhab As Shafiee - tidaklah diketahui mazhab yang lain)..


Dahi adalah sebahgian anggota sujud. Jika ketika sujud hanya kena pada serban/kopiah atau kain menutup kepala (seperti talekong atau kain yang diselendang atau kain ihram yang dipakai ketika atau diluar ihram)atau rambut yang panjang yang menutup dahi maka sujud itu juga tidak sah. Maka solat itu juga batal (mengikut mazhab shafiee - tidaklah diketahui mazhab lain.) 
Mohon pandangan dan panduan dari yang arif...
sumber

Isnin, 8 April 2013

Cara Melembutkan Hati




Hadis riwayat Aisyah ra. isteri Nabi saw.:

Rasulullah saw. bersabda: “Wahai Aisyah! Sesungguhnya Allah itu Maha Lembut yang menyukai kelembutan. Allah akan memberikan kepada orang yang bersikap lembut sesuatu yang tidak diberikan kepada orang yang bersikap keras dan kepada yang lainnya”.

Kita tidak lalai akan doa yang satu ini : “Ya Zat yang membolak-balikkan hati, tetapkanlah diriku dalam Agama-Mu dan dalam Ketaatan kepada-Mu”.

Begitulah, menjaga hati untuk sentiasa istiqomah berada di jalan Allah, senantiasa bersih dari segala kotoran dan lembut dari segala kekerasan (hati), tidaklah mudah. Kesibukan dan rutin kita yang memerah tenaga dan fikiran, serta interaksi yang terus menerus dengan masalah duniawi, jika tidak diimbangi dengan “makanan-makanan” hati, terkadang membuat hati menjadi keras, kering, lalu mati. Padahal sebagai seorang mukmin, dalam melihat pelbagai persoalan kehidupan, haruslah dengan mata hati yang jernih.

Untuk itu, beberapa nasihat berikut patut kita renungi bersama dalam usaha kita untuk melembutkan hati. Kita hendaklah senantiasa:

1. Takut akan datangnya maut secara tiba-tiba sebelum kita sempat bertaubat.

2. Takut tidak menunaikan hak-hak Allah secara sempurna. Sesungguhnya hak-hak Allah itu pasti diminta pertanggungjawabannya.

3. Takut tergelincir dari jalan yang lurus, dan berjalan di atas jalan kemaksiatan dan jalan syaitan.

4. Takut memandang remeh atas banyaknya nikmat Allah pada diri kita.

5. Takut akan balasan seksa yang segera di dunia, kerana maksiat yang kita lakukan.

6. Takut mengakhiri hidup dengan su’ul khatimah.

7. Takut menghadapi sakaratul maut dan sakitnya sakaratul maut.

8. Takut menghadapi pertanyaan malaikat Munkar dan Nakir di dalam kubur
9. Takut akan azab di alam kubur.

10. Takut menghadapi pertanyaan hari kiamat atas dosa besar dan dosa kecil yang kita lakukan.

11. Takut melalui titian yang tajam. Sesungguhnya titian itu lebih halus daripada rambut dan lebih tajam dari pedang.

12. Takut dijauhkan dari memandang wajah Allah.

13. Perlu mengetahui tentang dosa dan aib kita.

14. Takut terhadap nikmat Allah yang kita rasa siang dan malam sedang kita tidak bersyukur.

15. Takut tidak diterima amalan-amalan kita.

16. Takut bahwa Allah tidak akan menolong dan membiarkan kita sendiri.

17. Kekhuatiran kita menjadi orang yang tersingkap aibnya pada hari kematian dan pada hari timbangan ditegakkan.

18. Hendaknya kita mengembalikan urusan diri kita, anak-anak, keluarga dan harta kepada Allah SWT. Dan jangan kita bersandar dalam memperbaiki urusan ini kecuali pada Allah.

19. Sembunyikanlah amal-amal kita dari riya’ ke dalam hati, kerana terkadang riya’ itu memasuki hati kita, sedang kita tidak merasakannya. Hasan Al Basri rahimahullah pernah berkata kepada dirinya sendiri. “Berbicaralah engkau wahai diri. Dengan ucapan orang soleh, yang qanaah lagi ahli ibadah. Dan engkau melaksanakan amal orang fasik dan riya’. Demi Allah, ini bukan sifat orang mukhlis”.

20. Jika kita ingin sampai pada darjat ikhlas maka hendaknya akhlak kita seperti akhlak seorang bayi yang tidak peduli orang yang memujinya atau membencinya.

21. Hendaknya kita memiliki sifat cemburu ketika larangan-larangan Allah diremehkan.

22. Ketahuilah bahwa amal soleh dengan keistiqomahan jauh lebih disukai Allah daripada amal soleh yang banyak tetapi tidak istiqomah dengan tetap melakukan dosa.

23. Ingatlah setiap kali kita sakit bahawa kita telah istirahat dari dunia dan akan menuju akhirat dan akan menemui Allah dengan amalan yang buruk.

24. Hendaknya ketakutan pada Allah menjadi jalan kita menuju Allah selama kita sihat.

25. Setiap kali kita mendengar kematian seseorang maka perbanyaklah mengambil pelajaran dan nasihat. Dan jika kita menyaksikan jenazah maka bayangkanlah jika kita yang sedang diusung.

26. Hati-hatilah menjadi orang yang mengatakan bahwa Allah menjamin rezeki kita sedang hatinya tidak tenteram kecuali sesuatu yang ia kumpul-kumpulkan. Dan menyatakan sesungguhnya akhirat itu lebih baik dari dunia, sedang kita tetap mengumpul-ngumpulkan harta dan tidak menginfakkannya sedikit pun, dan mengatakan bahwa kita pasti mati padahal tidak pernah ingat akan mati.

27. Lihatlah dunia dengan pandangan iktibar (pelajaran) bukan dengan pandangan mahabbah (kecintaan) kepadanya dan sibuk dengan perhiasannya.
28. Ingatlah bahwa kita sangat tidak kuat menghadapi cubaan dunia. Lantas apakah kita sanggup menghadapi panasnya jahannam?

29. Di antara akhlak wanita mukminah adalah menasihati sesama mukminah.

30. Jika kita melihat orang yang lebih besar dari kita, maka muliakanlah dia dan katakan kepadanya, “Anda telah mendahului saya di dalam Islam dan amal soleh maka dia jauh lebih baik di sisi Allah. Anda keluar ke dunia setelah saya, maka dia lebih baik sedikit dosanya dari saya dan dia lebih baik dari saya di sisi Allah.”

“Allah Maha Lembut kepada hamba-hambaNya, Dia memberi rezeki kepada sesiapa yang dikehendaki-Nya dan Dialah yang Maha Kuat lagi Maha Perkasa.” As-Syura:19
“Hai orang-orang yang beriman, barangsiapa di antara kamu yang murtad dari agamanya, maka kelak Allah akan mendatangkan suatu kaum yang Allah mencintai mereka dan mereka pun mencintai-Nya, yang bersikap lemah-lembut terhadap orang yang mukmin, yang bersikap keras terhadap orang-orang kafir, yang berjihad di jalan Allah, dan yang tidak takut kepada celaan orang yang suka mencela. Itulah kurnia Allah, diberikan-Nya kepada siapa yang dikehendaki-Nya, dan Allah Maha Luas (pemberian-Nya), lagi Maha Mengetahui.” Al-Maidah:54


Sumber:hafizamri.com



Jumaat, 5 April 2013

Hari Hijab Sedunia Membawa Seorang Gadis Inggeris Memeluk Islam



LONDON - Pengalaman memakai hijab ketika Hari Hijab Sedunia telah menarik seorang gadis Inggeris untuk lebih mempelajari tentang Islam dan tak lama kemudian ia memeluk Islam.

Jessica Rhodes (21) mengatakan kepada Muslim Mirror bahawa ia mengambil bahagian dalam Hari Hijab Sedunia dengan memakai tudung selama sebulan.

"Saya ambil bahagian dalam Hari Hijab Sedunia pertama dan mencabar diri saya sendiri untuk memakai hijab selama sebulan," katanya, seperti dilansir Onislam.

"Kemudian Saya mula membaca Al-Quran dan kalimat-kalimat di dalam Al-Quran kelihatan tampak logik dan jelas, daripada dalam Bible di mana mereka cenderung banyak omong kosong," tambahnya.

Gadis yang berasal dari Norway tersebut adalah satu di antara beberapa non-Muslim di seluruh dunia yang turut mengenakan pakaian Muslimah dalam acara Hari Hijab Sedunia pada 1 Februari lalu.

Acara tersebut bermaksud untuk memperkenalkan tudung kepada dunia, bahawa pakaian Muslimah itu bukanlah simbol penindasan tetapi justeru untuk menjaga kehormatan.

Setelah pengalaman memakai tudung itu, Rhodes mula membaca lebih banyak tentang Islam untuk lebih memahami agama yang lurus ini.

"Saya juga melakukan beberapa pemerhatian tentang Islam secara keseluruhan dan merasakan bahawa ini (Islam) adalah sebuah agama yang inklusif yang boleh memberikan saya jawapan-jawapan yang Saya cari-cari," katanya.

Saat memutuskan memeluk Islam, Rhodes menghadapi pelbagai reaksi daripada orang-orang terdekatnya. Ibu bapa tidak suka, walaupun menerimanya.

"Ibu bapa saya tidak senang tetapai mereka menerima keputusan saya. Ipar-ipar saya telah sangat menyokong, "kata Rhodes.

Sebahagian kawan-kawan Rhodes senang atas keputusannya menjadi Muslimah, sebahagian yang lain cuba mendebatnya sementara sebahagian yang lain menjauhi Rhodes, hal yang hampir semua muallaf mengalaminya.

Muallaf di Britain terus meningkat. Menurut kajian terbaru, di Inggeris selama 6 tahun terakhir, jumlah umat Islam telah berkembang sebanyak 37% dan jumlah masjid sudah mencapai hampir 1,500, termasuk banyaknya surau. Berdasarkan data dari British Institute of Gatston, rata-rata, ratusan warga Inggeris masuk Islam setiap bulan, demikian Al Jazeera melaporkan.

Jumlah muallaf sangat mencolok di penjara dan di sekolah-sekolah. Al-Jazeera mendapati bahawa diantara sejumlah muallaf terdapat begitu banyak remaja, termasuk mereka yang berasal dari Brazil, Luxembourg, dan Sweden.

Menurut laporan, setiap tahun sekitar 5000 orang Inggeris masuk Islam. Subhanallah.

helmdahl.blogspot.com


Al fatihah, Gambar Majlis Pengebumian Fauziah Muhamad



Jenazah pesakit saraf otak, Fauziah Muhamad atau Gee telah selamat dikebumikan di Makam Haji Said, Sikamat kira-kira jam 4 petang 2 April 2013. Gee menghembuskan nafas terakhir di sisi suaminya, Abil di rumahnya di Taman Seri Putih, Seremban.

Sebelum ini, kisah mereka mendapat perhatian umum setelah Abil sanggup berhenti kerja demi menjaga isterinya yang terlantar sejak tahun lalu

Gee diserang asma sehingga menyebabkan dia mengalami kerosakan pada saraf otaknya sejak Jun 2011.



Khamis, 4 April 2013

Usah Menghukum Orang dari Persekitarannya..





1 - Seorang lelaki ditemui mati dipijak ketika waktu haji,
Pemuda A : memang sah2 lelaki tu masuk syurga
Gadis A : syurgalah tempatnya

2 - Seorang pemuda mati 2/3 malam didalam masjid, bilal temui jasadnya ketika waktu subuh.


Pemuda A : syurga jua tempat pemuda tu,
Gadis A : tak dinafikan syurga tempat dia.

3 - Seorang lelaki mati didepan kedai arak , berlaku pendarahan teruk di kepala kerana dihentak botol arak.


Pemuda A: penghuni neraka memang macam tu.


Gadis A: ahli neraka la jawabnya.

_______________________________________________________


**Cerita Sebenar

1- lelaki yang dipijak mati ketika menunaikan haji itu sebenarnya ialah ketua penyeluk saku, orang ramai memijak dia kerana mereka mendapati banyak dompet berada dalam pakaian ihramnya,.

2- Pemuda yang mati didalam masjid itu mati,kerana setelah disoal siasat, pemuda itu cuba mencuri duit tabung masjid, dia jatuh tergelincir ketika memanjat bumbung masjid.

3- lelaki itu mati sebab kebetulan dia lalu disitu, dia nampak sekumpulan pemabuk sedang cuba ingin merogol seorang wanita, dia ingin menolong perempuan itu, setelah puas bergelut, dia dipukul dengan kuat dikepala dengan botol arak sehingga mati .

Okayyy !

Natijahnya, sekarang ni, ramai orang suka menghukum seseorang tu, dengan sewenangya mereka meletakkan seseorang dalam keadaan yang mereka suka, Ingat ! kita bukan Allah untuk menghukum sesiapa, kita hanya mampu menilai bukan menghukum, !! jangan terlalu cepat kita menghukum sesuatu . .

(Surah An Nahl Ayat 90) Ertinya:
"Sesungguhnya Allah menyuruh berlaku adil dan berbuat kebaikan, serta memberikan bantuan kepada kaum kerabat; dan melarang daripada melakukan perbuatan-perbuatan yang keji dan mungkar serta kezaliman. Ia mengajar kamu ( dengan suruhan dan larangannya ini ), supaya kamu mengambil peringatan mematuhinya."

(Surah Al Maidah Ayat 42) Ertinya:
"Dan jika engkau menghukum, maka hukumlah di antara mereka dengan adil; kerana sesungguhnya Allah mengasihi orang-orang yang berlaku adil.




FB-Tanyalah Ustaz



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Jom Daftar Tambah Visitors

Free advertising

Entri Mereka Juga Menarik

Geng Baik