IKLAN

Ahad, 27 November 2011

Maafkan Aku Isteriku, Ujian Itu Seharusnya Membuat Aku Lebih Sabar


Ini adalah kisah tentang sepasang suami isteri, yang dalam bahtera rumah tangga tersebut, Allah memberikan ujian dengan belum hadirnya buah hati di tengah-tengah kehidupan mereka.Semoga menjadi hikmah bagi kita semua, bahawa ujian adalah memang sebahagian daripada kehidupan yang seharusnya membentuk kita agar menjadi peribadi yang lebih sabar.
Alkisah, suatu hari seorang suami yang setelah pulang dari bekerja, mendapati rumahnya kosong tidak berpenghuni.Isterinya tidak berada di rumah ketika itu.

Entah mengapa, tiba-tiba seketika itu, meledaklah emosinya.Hal ini semakin bertambah, apalagi setelah melihat isterinya yang tiba-tiba muncul dari balik pintu.

Berkatalah sang suami dengan kemarahannya yang sangat, "Dari mana saja kau?, Aku letih pulang dari kerja dan kau pula bersiar-siar diluar "
Si isteri tersenyum, dia berniat menjawab soalan suaminya untuk memberikan penjelasan, namun tiba-tiba lehernya terasa seperti tercekik. Sang suami menarik tudung panjang yang dipakainya hingga hampir koyak. Dan seketika itu pula si isteri terjatuh di tanah.

Sejenak sang isteri menghela nafas, dan tak terasa air matanya jatuh. Tapi ditahannya mulutnya sendiri agar tidak mengucapkan sesuatu yang membuat kemarahan suaminya semakin menjadi-jadi.
"Aku akan membuatkan air hangat untuk kau mandi, suamiku" kata isteri sambil mengesat air matanya dan cuba berdiri.

"Tidak usah!" Jawab sang suami dengan keras.

"Semakin lama, aku bosan dengan keadaan seperti ini. Aku ingin anak darimu, tapi mengapa kau mandul. Dasar isteri tidak berguna!" Lanjut suaminya dengan nada yang sangat marah.

"Maaf" jawab si isteri perlahan.

"Sudahlah! Tidak ada gunanya kau minta maaf. Kau ku ceraikan saat ini juga. Aku ingin wanita yang boleh memberikan kanak-kanak" Jawab suaminya.

Sang isteri rasanya seperti tersambar petir, ketika suaminya mengatakan kata cerai yang begitu tanpa beban keluar dari mulutnya. Dia benar-benar tak habis berfikir, mengapa suaminya begitu sangat tega kepadanya, sebelum dia memberikan penjelasan tentang apa yang dilakukannya tadi di luar.
Dia pun bertanya pada dirinya sendiri, mengapa setelah bertahun-tahun mereka berkahwin, dan dengan sepenuh hati dia telah melayani suaminya, namun dalam beberapa saat sahaja, suaminya telah sanggup menceraikannya.
Sang isteri terus memohon kepada suaminya agar tidak menceraikannya, tetapi suaminya semakin lagi dan lagi  mengucapkan kata cerai bahkan sampai 3 kali. Setelah itu, di usirlah sang isteri dari rumahnya.

Keesokan harinya, datanglah seorang ibu tua yang ingin bertamu hendak menemui sang isteri. Suaminya hanya menjawab ringkas menyatakan sang isteri sudah tidak menghuni rumah tersebut. Si ibu tua kemudian minta izin menjelaskan sebentar tentang maksud kedatangannya kali ini. Dia berkata bahawa dia ingin melanjutkan perbincangan yang tertangguh pada hari sebelumnya tentang niat sang isteri tersebut untuk melamar puterinya tersebut untuk menjadi isteri kedua kepada suaminya.

Mendengar hal itu, Sang suami benar-benar terkejut dan tidak menyangka,

"Benarkah itu?" Tanyanya pendek
"Ya, dia kata dia ingin menyenangkanmu dengan memberikanmu isteri yang baru, agar kau beroleh keturunan.Namun dia tergesa-gesa untuk pulang ke rumah, kerana teringat pada kamu pasti sudah pulang dari kerja, dan dia ingin menyiapkan keperluan untuk mu di rumah" Jawab si ibu menjelaskan

Si suami tidak boleh berkata apa-apa lagi. Rasanya tersekat ditekaknya untuk mengeluarkan walaupun hanya untuk sebuah kata.Dia tidak menyangka, bahawa sang isteri  begitu murni hatinya demi kebahagiaannnya. Namun dia membalas semua itu dengan kata talak 3 yang dengan mudah terlontar untuknya begitu saja, kelmarin.

Akhirnya ...
Dengan perasaan penuh sesal, sang suami terus meneruskan hidup.
Dan kali ini episod hidupnya telah sampai pada sebuah pernikahannya yang kedua. Dia menikahi kanak-kanak dari ibu tua tersebut.

Setelah setahun berlalu, mereka ternyata belum kunjung dikurniakan seorang anak. Terselit keinginan sang suami untuk mendapatkan keterangan tentang kesihatannya kepada seorang doktor. Setelah beberapa hari, diperolehi keterangan ternyata bahawa dialah yang mandul.

Seketika, muncullah kembali bayangan isterinya terdahulu yang begitu solehah, sangat memahami, dan sabar menerima sebarang keadaan. Hal apapun dihadapi isterinya itu dengan ikhlas tanpa keluhan, walaupun batin si isteri sendiri sering disakiti oleh perangai suaminya yang mudah marah dan sering kali memukulnya.

Rasa penyesalan dan sedih berpanjangan semakin meledak dalam benak sang suami ketika itu. Dia merasa bahawa ini adalah hukuman dari Allah kerana telah mensia-siakan isterinya yang terdahulu yang  dengan setia menemaninya bertahun-tahun. Bertahun-tahun pula dia menuduh bahawa sang isteri yang bermasalah kerana tidak boleh mengandung seorang kanak-kanak. 



Namun, ternyata kini semua telah jelas, bahawa dialah yang"bermasalah".
Dan kini, tidak tersisa apa-apa baginya kecuali penyesalan yang amat sangat. Dalam kesedihan itu dia berjanji pada dirinya sendiri untuk selalu menghormati isterinya, dan tidak akan dengan mudah menghambur kemarahan kepada isterinya kembali, terutama dengan tindakan yang begitu ringannya dia mengucapkan kata cerai bagi pasangan hidupnya.


(Syahidah / voa-islam.com)





Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Jom Daftar Tambah Visitors

Free advertising

Entri Mereka Juga Menarik

Geng Baik