IKLAN

Isnin, 20 Januari 2014

Misteri: Ketika Raja Inggeris Bersyahadah

 

sunnahonline
Mata uang kerajaan Mercia Inggris bertuliskan syahadat (ilustrasi)

Mata wang kerajaan Mercia Inggeris bertuliskan syahadat (ilustrasi)


LIVERPOOL -- Tidak ada yang tahu apa yang sedang berlangsung atau apa yang sedang difikirkan saat Raja Offa di Inggeris mencetak wang negaranya dengan ucapan syahadat. 

Raja Anglo-Saxon yang memerintah Mercia, Inggeris, tahun 757 hingga 796 ini sangat kontroversial, khususnya dalam hubungannya dengan pemerintahan Abbasiyah di Iraq.

Para sejarawan menganggap Offa merupakan salah satu raja Inggris paling agung dan paling kuat sebelum Raja Alfred the Great yang memerintah antara tahun 871 dan 899.

Menurut Sheikh Abdullah Quilliam alias William Henry Quilliam, ulama pribumi Inggeris, diambil dari British Muslim Heritage, Raja Offa sebenarnya sudah muslim. Walupun tesis ini dibantah kebanyakan sejarawan lainnya.

Putera daerah Liverpool ini berdalil bukti koin kerajaan Mercia ini salah satu dalil utamanya. 

Menurutnya, koin tersebut secara lengkapnya bermakna kurang lebih seperti berikut: ’Tidak ada tuhan selain Allah, Yang Esa, tanpa sekutu, dan Muhammad adalah utusan Allah.’ Dan pada sekeliling koin terdapat teks yang bermakna ’Muhammad adalah utusan Allah, (Dia) Yang mengutusnya (Muhammad) dengan ajaran dan keyakinan yang benar untuk dimenangkan atas seluruh agama.’ Koin ini nampaknya hingga saat ini disimpan di British Museum.

Memang bila dilihat sekilas ada ucapan syahadat ’Laa ilaaha illa Allah’ dan beberapa kalimat lainnya yang menggambarkan keyakinan seorang Muslim. Sementara pada sisi lain koin itu berisi tulisan latin ’Offa Rex.’ Raja Offa seperti bersyahadat melalui koin.

Mereka yang menyanggah dalil Quilliam mengatakan, koin itu hanya penanda bahawa Inggeris saat itu mempunyai hubungan ekonomi dan kultur yang kuat dengan Iraq di bawah pemerintahan Abbasiyah, sehingga koin itu meniru mata wang Abbasiyah.,Hal ini masuk akal, walaupun sebenarnya pada saat itu negara tetangganya Sepanyol atau Andalusia telah berkembang menjadi pusat peradaban Islam Umayyah menyaingi Abbasiyah Iraq.

Terlepas dari itu, negara yang terkenal dengan Magna Carta ini, terus tumbuh menjadi negara besar hingga saat ini.

Disunting dari:http://www.republika.co.id


16 ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Jom Daftar Tambah Visitors

Free advertising

Entri Mereka Juga Menarik

Geng Baik