IKLAN

Rabu, 30 November 2011

Kumpulan Kata-Kata Hikmah dan Bijaksana yang Islamik



Perbanyaklah kamu mengingati mati, kerana hal itu boleh membersihkan dosa dan menyebabkan kamu zuhud atau tidak cinta kepada dunia. (Rasulullah S.a.w)
Berteman dengan orang bodoh yang tidak mengikuti ajakan hawa nafsu adalah lebih baik bagi kamu, daripada berteman dengan orang alim tapi selalu suka terhadap hawa nafsu. (Ibnu Attailllah as Sakandari)
Keluarlah dari dirimu dan serahkanlah semuanya pada Allah, lalu penuhi hatimu dengan Allah. Patuhilah kepada perintahNya, dan larikanlah dirimu dari laranganNya, supaya nafsu badaniahmu tidak memasuki hatimu, selepas itu keluar, untuk membuang nafsu-nafsu badaniah dari hatimu, kamu harus berjuang dan jangan menyerah kepadanya dalam keadaan bagaimanapun juga dan dalam tempoh bila-bila masa juga. (Syeikh Abdul Qadir al-Jailani)
Kejahatan yang dibalas dengan kejahatan pula adalah sebuah akhlak ular, dan kalau kebajikan dibalas dengan kejahatan itulah akhlak buaya, lalu bila kebajikan dibalas dengan kebajikan adalah akhlak anjing, tetapi kalau kejahatan dibalas dengan kebajikan itulah akhlak manusia. (Nasirin) 
Ilmu itu lebih baik daripada harta. Ilmu akan menjaga engkau dan engkau menjaga harta. Ilmu itu penghukum (hakim) sedangkan harta terhukum. Kalau harta ia akan berkurang apabila dibelanjakan, tetapi ilmu akan bertambah apabila dibelanjakan@diajarkan. (Sayidina Ali bin Abi Talib)
Orang yang suka berkata jujur ​​akan mendapat 3 hal, iaitu: kepercayan, CINTA dan RASA HORMAT (Sayidina Ali bin Abi Talib) 
Ketahuilah bahawa sabar, jika dipandang dalam permasalahan seseorang adalah ibarat kepala dari suatu tubuh. Jika kepalanya hilang maka keseluruhan tubuh itu akan membusuk. Sama halnya, jika kesabaran hilang, maka seluruh permasalahan akan rosak. (Sayidina Ali bin Abi Talib) 
Sabar mempunyai dua sisi, sisi yang satu adalah sabar, sisi yang lain adalah bersyukur kepada Allah. (Ibnu Mas'ud)
Kebersamaan dalam suatu masyarakat menghasilkan ketenangan dalam segala kegiatan masyarakat itu, sedangkan saling bermusuhan menyebabkan seluruh kegiatan itu tergantung. (Bediuzzaman Said Nursi) 
Menghidupkan kembali agama bererti menghidupkan suatu bangsa. Hidupnya agama bererti cahaya kehidupan. (Bediuzzaman Said Nur) 
Orang yang terkaya adalah orang yang menerima pembahagian (takdir) dari Allah dengan senang hati. (Ali bin Husein) 
Seseorang yang melihat kebaikan dalam pelbagai hal bererti mempunyai fikiran yang baik. Dan seseorang yang mempunyai fikiran yang baik mendapatkan kenikmatan dari hidup. (Bediuzzaman Said Nur) 
Dia yang menciptakan mata nyamuk adalah Zat yang menciptakan matahari.(Bediuzzaman Said Nursi)
Penderitaan jiwa mengarahkan keburukan. Putus asa adalah sumber kesesatan dan kegelapan hati, pangkal penderitaan jiwa. (Bediuzzaman Said Nursi) 
Takutlah kamu akan perbuatan dosa di saat sendirian, di saat inilah saksimu adalah juga hakimmu. (Ali bin Abi Talib) 

Pangkal daie semua kebaikan di dunia mahupun di akhirat adalah taqwa kepada Allah. (Abu Sualeman Addarani) 

Barang siapa tidak dicuba dengan bencana atau kesusahan, maka tidak ada sebuah kebahagiaan pun di sisi Allah. (Adh-Dhahhak) 
Niat adalah ukuran dalam menilai benarnya suatu perbuatan, oleh kerana itu, ketika niatnya benar, maka perbuatan itu benar, dan jika niatnya buruk, maka perbuatan itu buruk. (Imam An Nawawi) 
Aku mengamati semua sahabat, dan tidak menemukan sahabat yang lebih baik daripada menjaga lidah. Saya memikirkan tentang semua pakaian, tetapi tidak menemukan pakaian yang lebih baik daripada takwa. Aku merenungkan tentang segala jenis amal baik, namun tidak mendapatkan yang lebih baik daripada memberi nasihat yang baik. Aku mencari segala bentuk rezeki, tapi tidak mencari rezeki yang lebih baik daripada sabar. (Umar bin Kattab) 
Orang yang paling aku sukai adalah dia yang menunjukkan kesalahanku. (Umar bin Khattab)
 Dibawah ini adalah kumpulan dari kata bijaksana yang diambil dari salah seorang Ustaz yang terkenal di Indonesia iaitu, AA Gym.
Semakin ingin menunjukkan diri kita agar diakui, dihormati, maka semakin tertekan, tegang dan melelahkan batin, dan biasanya makin tidak disukai. 
Tak jujur ​​adalah penjara, yang membuat diri dicengkam takut terbongkar, mudah untuk berdusta, nikmat apapun tak akan ternikmati, maka jujur ​​adalah hidup merdeka. 
Hati yang bersih akan peka terhadap ilmu, apa-apa yang dilihat, didengar, dirasakan jadi samudera ilmu yang membuatnya kian bijak, arif dan tepat dalam menyikapi hidup ini. 
Mustahil semua orang akan menyukai kita - walau kita berbuat baik semaksimum mungkin. Tak usah aneh dan kecewa, terus saja berbuat yang terbaik, kerana itulah yang kembali kepada kita. 
Keberanian untuk mengatakan tak tahu untuk yang tak diketahuinya jauh akan lebih menenangkan dan dihormati daripada selalu ingin kelihatan serba tahu atau serba berpengatahuan. 
Konflik biasanya terjadi kerana saya benar dan kamu salah, berilah kesempatan hati mengatakan kita benar dan dia pun boleh jadi benar, Insya Allah akan mudah cari penyelesaian. 
Orang yang paling mulia di antara manusia adalah orang yang paling banyak mengingati mati dan paling siap menghadapinya dengan bekal amal soleh. 
Yang penting bagi pimpinan bukan memaksa anggotanya mentaati kepada perintahnya, tapi membuat mereka faham apa yang terbaik yang harus dilakukannya dengan penuh kesedaran. 
Sikap emosional merupakan ciri belum mahir mengendalikan diri. Bagaimana mungkin dapat mengawal orang lain dengan baik, bila diri sendiri kurang terkawal.(AA Gym.)
Semoga semua mendapat manfaat dari kata-kata hikmah dan bijaksana diatas, dapat membantu kita semua menjadi muslim yang beriman dari sebelumnya. Dan jika ada kesalahan dalam kata-kata motivasi islami di atas,saya mohon untuk ditegur. Semoga berguna untuk anda semua. Jadi semua ini boleh membantu kita menjadi manusia yang lebih baik tak kiralah agama apa yang anda anuti.
Bagi umat Islam yang mempunyai kata-kata bijaksana dan tentunya harus islami. Mari kita bersama  berkongsi supaya pahala kita bertambah menjadi pahala jariah bila kita tiada lagi di dunia ini! WallahuA'lam.


Kredit :blogbintang.com





1 ulasan:

  1. izin sy ambil kata2 nasihat dari blog tuan..
    Alhamdulillah....jazakallah...

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Jom Daftar Tambah Visitors

Free advertising

Entri Mereka Juga Menarik

Geng Baik