IKLAN

Jumaat, 21 Jun 2013

Kencing Kotor (U.T.I) - Punca, Pencegahan dan Petua Merawatnya

foto Kencing Kotor (U.T.I) - Punca dan Pencegahan

Saluran kencing merupakan sistem penapisan badan kita untuk membuang segala sisa cecair. Air kencing bergerak dari buah pinggang melalui tiub kecil yang dikenali sebagai ureter ke pundi kencing, di mana air kencing itu disimpan. Air kencing akan keluar dari badan kita melalui saluran uretra.

 

Jangkitan saluran kencing (UTI) merupakan keradangan saluran kencing. 80% daripada kes-kes ini adalah disebabkan oleh kuman bakteria Escherichia coli (E.Coli)

Bakteria ini boleh menyebabkan:

- Jangkitan bahagian bawah saluran kencing atau jangkitan pada pundi kencing yang dikenali sebagai sistitis.
- Jangkitan yang lebih serius ialah di bahagian atas saluran air kencing atau jangkitan pada buah pinggang yang dipanggil pielonefritis.
- Keradangan uretra atau uretritis.

Kaum wanita adalah lebih mudah mendapat UTI kerana saluran uretra mereka lebih pendek dari lelaki, menjadikan bakteria lebih mudah merebak naik ke sistem saluran kencing. UTI jarang berlaku di kalangan kaum lelaki.


Tanda dan Gejala

- Kerap terasa hendak membuang air kecil tetapi gagal untuk mengeluarkan air kencing yang banyak.
- Terasa sakit dan pedih ketika membuang air kecil.
- Air kencing mengandungi darah, berkabut atau berbau busuk.
- Terasa tidak selesa di bahagian bawah abdomen.
- Terasa sakit ketika melakukan hubungan seks.
- Demam dan seram sejuk.

Sekiranya kuman telah merebak ke atas sehingga ke buah pinggang, selain simptoms di atas, seseorang itu mengalami sakit pinggang, demam, loya dan muntah.

Komplikasi

Jika jangkitan ini tidak dirawat di peringkat awalnya, ia boleh membawa kepada penyakit pielonefritis, apabila bakteria merebak naik ke buah pinggang.


Penyebab dan faktor-faktor penyumbang


Punca sebenarnya ialah kuman yang berasal dari kulit dubur
faraj atau lubang dubur.kuman tersebut akan bergerak menuju ke pundi
kencing,ia membiak dan terus ke buah pinggang.


- Penyebab UTI yang paling lazim di kalangan wanita adalah disebabkan oleh tabiat mengelap dari belakang ke depan selepas membuang air besar. 


-Perbuatan yang demikian akan menggalakan bakteria dari dubur atau faraj memasuki uretra.

- Hubungan seks juga merupakan faktor yang boleh menyumbang kepada UTI, kerana kawasan kemaluan wanita disentuh dengan tangan atau zakar yang kotor.


- Menggunakan kontraseptif pembunuh sperma atau spemasid.


- Memasukkan tampon tanpa membasuh tangan terlebih dahulu.


Pengurusan sendiri

- Mendapatkan nasihat anggota kesihatan jika anda mensyaki dijangkiti UTI.


- Doktor perlu memeriksa kanak-kanak yang menghidap UTI.


- Jika anda terasa gejala-gejalanya berlaku, minumlah lebih banyak air supaya anda dapat menyingkir keluar bakteria dari pundi kencing melalui pembuangan air kencing yang kerap.
 

- Elak dari mengambil alkohol, kafein, makanan berempah yang boleh mengganggu pundi kencing.

- Ambillah ubat antibiotik seperti yang telah dinasihatkan oleh doktor. Jika gejala masih berterusan selepas 2-3 hari, berjumpa doktor semula. (anda perlu menghabiskan antibiotik yang diberikan itu).


- Larutkan 1 sudu teh baking soda ke dalam air dan minum setiap 6 jam sekali untuk menawarkan asid dalam air kencing serta mengurangkan gangguan pada pundi kencing.


Apakah yang boleh doktor lakukan untuk anda?

- Ambil sampel air kencing dan menjalankan ujian bakteria (Catatan: Jangan mengambil sebarang antibiotik sebelum berjumpa doktor. Jika anda berbuat demikian ia akan menyukarkan diagnosis).
- Mengecualikan anda dari penyakit-penyakit lain yang mempunyai gejala yang sama seperti diabetes, batu karang, penyakit kelamin dan lain-lain.
- Memberi antibiotik tertentu.
- Memeriksa sebab-sebab lain terutamanya bagi pesakit lelaki.


Pencegahan

- Meminum lebih banyak cecair; sekurang-kurangnya lebih 10 gelas, sehingga air kencing menjadi jernih.


- Kepada mereka yang mudah mendapati UTI berulangkali, makanlah secawan dadih setiap hari. Dadih mengandungi lactobacillus acidophilus yang dapat membentuk persekitaran berasid dan mencegah pembiakan bakteria yang tidak diperlukan.


- Buang air kecil jika terasa untuk berbuat demikian. Menahan air kencing dalam pundi kencing mengalakkan pembiakan bakteria.


- Wanita perlu mengamalkan kebersihan diri yang baik dengan mengelap dari depan ke belakang selepas ke tandas, untuk mengurangkan bakteria merebak dari kawasan dubur ke uretra.


- Elak dari melakukan aktiviti-aktiviti fizikal terlalu lama yang boleh memburukkan UTI, contohnya berbasikal, menunggang kuda, menunggang motosikal dan mengembara.


- Memakai pakaian dalam yang diperbuat dari kapas dan pakaian hendakalah longgar. Elakkan pakaian yang ketat dan stokin nilon kerana ia menyerap haba dan kelembapan.


- Elakkan dari mandian berbuih, sabun wangi, pencuci wanita, deodoran, tampon dan napkin.


- Buang air kecil sebelum dan selepas melakukan hubungan seks.


- Mandi dengan air pancuran bukan dari dalam kolam mandi.


- Tukar tuala wanita dan tampon dengan lebih kerap.


- Bagi wanita hamil dinasihatkan terus berjumpa doktor untuk rawatan.

- Kurangkan minuman manis dan berkafein.


Maka waspada selalu..bakteria atau kuman berada dimana-mana jika ada kesan kepada kesihatan segeralah bertindak /
Sumber

Petua : Ubat Kencing Kotor / Panas Badan 

Okeh.. kepada yang tak pernah kena atau yang baru pertama kali kena, ubatnya senang aje... Rebus Biji Barli... Mula-mula basuh dulu biji barli tu macam kita basuh beras..Selepas itu rebus dalam periuk yang berisi air... Aku suka rebus lama sikit, biar barli tu betul-betul lembut supaya sedap di nikmati .

Biji barli

Ada setengah orang tak boleh nak minum air barli ni macam tu sahaja ... Tawar lah,apalah.. Aku ada baca di Internet bagi menyedapkan air barli ni... (sedap ke tak aku tak tahu, sebab aku tak pernah cuba, diantara petuanya baca dibawah:

  1. Masa rebus barli tu letak secubit garam (untuk rasa lemak-lemak kot..)
  2. Masa rebus jugak ni, bolehlah letak helaian daun pandan (bagi yg suka bau-bauan pandan dalam minuman dia la..)
  3. Boleh jugak perahkan limau (limau nipis / limau kasturi) ke dalam gelas sebelum minum air barli tu...
  4. Boleh jugak tambah gula sikit...
  5. Perah lemon pun boleh...
  6. Kalau ada yang suka pudina, letak daun pudina sehelai dua pun boleh...
  7. Kalau nak letak kiub ais pun boleh jugak

Khasiat air barli ni banyak... Aku ingat lagi masa kecik, aku demam. Mak aku rebuskan air barli & bagi aku minum. Alhamdulillah kebah demam aku.. Tak payah pergi klinik.

 




Moga petua ni berguna...Kredit:ummuzuhairzinnirah.blogspot.com

Jika sahabat hendak cuba Herba ini, baik untuk kencing kotor,sakit pinggang dll..hubungilah saya :)

Abdullah-0136346734


HPA Malac (Herba Batu Karang)

Rawatan : Penjagaan ginjal, memecahkan batu karang, infeksi saluran kencing, demam campak dan gout.

Herba yang bersifat diuretik (memperbanyakkan air kencing) berfungsi untuk menurunkan tekanan darah dan anti piretik (penurunan panas) amat baik untuk penjagaan ginjal, memecahkan batu karang, infeksi saluran kencing, demam campak dan gout.

Bagi penderita Batu Karang (Gallstone) disarankan untuk amalkan bersama Madu Asli bagi tujuan pemecahan batu. Malac menggunakan herba utama lalang yang telah terbukti amat mujarab dan dicadangkan dijadikan amalan untuk mereka yang menghadapi masalah tersebut.

Komposisi (75 Kapsul per botol) :
1. Tetra Indica
2. Bamboo Spp
3. Imperata Cylindrica

Dos :
Amalkan 2 kapsul pada pagi dan 2 kapsul pada tengahari dan 2 kapsul pada 
malam.

33 ulasan:

  1. Sebab lain. kekurangan air dalam badan. Saya pernah kena masa puasa. Masa tu demam panas tp gagahkan gak nak puasa. Akibatnya saya kena penyakit ni.

    BalasPadam
  2. sekarang sy kena jakitan kencing kotor ni,sakit lh bahagian bawah pusat.......

    BalasPadam
  3. Sy 4 hari kene ni...bwah pusat n pinggang belah kanan sakit sgt2...huhu

    BalasPadam
  4. Sy kerap sakit pinggang blah knan,,adakah serius

    BalasPadam
  5. Skrg sy kerap kncing. ..pas tu sakit at bwah pusat.jmpe dctr da 2 kli..

    BalasPadam
  6. terimakasih kerana kongsi info ni

    BalasPadam
  7. Kalau rasa sakit kat bwah perut and belah kanan pinggang and belakang pinggang? Bahaya ker ? Risau sebab saya baru berumur 16tahun :(

    BalasPadam
  8. Klau skit di pundi kncing tpi kncing x brbau busuk? Mohon reply.

    BalasPadam
  9. Saya pun kne. Sakit sgt ....

    BalasPadam
  10. Saya dh kena.sbb nya asyik thn kencing dn kurang minum air...sakitnya tuhan je yg tahu..sampai demam.nasihat saya,jaga kesihatan.ambil air yg cukup setiap hari,jgn thn kencing dn yg paling penting sentiasa mnjaga kebersihan alat sulit....

    BalasPadam
  11. sy nga mengalami kencing kotor ni..mmg sakit bila terhentak..aduiii...ural pon baek kan utk cuci air kncing? ..

    BalasPadam
  12. Tgh carik info kencing Kotor untuk bbsiter. Tq yer kongsi info.....

    BalasPadam
  13. Kalu rasa sengal perut x tau punca berhari2 ke,better pergi check di poliklinik berhmpiran...bg yg dh berkawin,better wat papsmear tu...dr situ dh leh detect jika ada mslh di bhgian virgina ke apa...sblm dpt result diorg akan bg ubat...
    Dr pengalaman saya, adalaa hmpir 1bulan lbh utk dpt result tp sblm tu kita usaha utk pulihkan..amalkan air barli tu,mmg bagus..
    Saya dulu kerap sakit pinggang belah kiri,pantang salah gerak,sakitnya adoii x terkata...jgn malu jumpa doktor. Bila kita dh tau punca,mkn ubat dn amalkan pemknan sihat,In Sha Allah baik laa tu...
    Kerap minum air,itu perlu...
    Cuci bhgian kemaluan bersih2...jgn abaikan.

    BalasPadam
  14. Kalu rasa sengal perut x tau punca berhari2 ke,better pergi check di poliklinik berhmpiran...bg yg dh berkawin,better wat papsmear tu...dr situ dh leh detect jika ada mslh di bhgian virgina ke apa...sblm dpt result diorg akan bg ubat...
    Dr pengalaman saya, adalaa hmpir 1bulan lbh utk dpt result tp sblm tu kita usaha utk pulihkan..amalkan air barli tu,mmg bagus..
    Saya dulu kerap sakit pinggang belah kiri,pantang salah gerak,sakitnya adoii x terkata...jgn malu jumpa doktor. Bila kita dh tau punca,mkn ubat dn amalkan pemknan sihat,In Sha Allah baik laa tu...
    Kerap minum air,itu perlu...
    Cuci bhgian kemaluan bersih2...jgn abaikan.

    BalasPadam
  15. Saya dulu kena kencing kotor jgk..sakit x terkata masa buang air..mcm2 ubat klinik makan trmasuklah jus cranberi yg masam tu..berbotol2 minum tak hilang2 jgk..pastu jumpa 1 produk nama jus vsireh..alhamdulillah, smpai sekarang x de dah kencing kotor..kalau sape2 tgh cari penawar tu boleh kontek sy..sy dah jd ejen utk produk tu..mmg bagus..0166877064- zidni-

    BalasPadam
    Balasan
    1. sorry, sy dah x jual ye..tq

      Padam
  16. Assalamualaikum anda ada masalah kencing kotor...mai whatsapp saya 0176607841. Saya ada cara penyelesaiannya.

    BalasPadam
  17. brape lme ye nk minom air barli ni tok sembuhkn kncing kotor ngn sakit pggang

    BalasPadam
  18. brape lme ye nk minom air barli ni tok sembuhkn kncing kotor ngn sakit pggang

    BalasPadam
  19. brape lme ye nk minom air barli ni tok sembuhkn kncing kotor ngn sakit pggang

    BalasPadam
  20. Aku pun penah kena. Skit bila kencing, muntah2 plak. Jumpa doktor dia bg antibiotik lepas tu elok la. Pastu kene byk minum air. Doctor galakkan minum air barli, 100plus dan air suam

    BalasPadam
  21. bagaimana pula klu sakit pinggang belah kiri,dan doktor ckp saya kencing darah? adakah saya mngalami kencing kotor atau mngalami masalh buah pinggang

    BalasPadam
  22. Assalamualaikum,

    Kami merupakan pakar menyingkir batu karang pundi hempedu di Malaysia.
    Dengan pengalaman kami di industri makanan dan bioteknologi yang lama, kami telah mencipta produk buah-buahan semula jadi kami yang tersendiri untuk membubarkan batu dalam masa 12 jam. DR JETOX khas digunakan untuk membubarkan batu hempedu dan membuang sisa-sisa makanan bertoksin di dalam badan. Kelebihan DR JETOX juga termasuk pengurangan berat badan setelah membuang sisa-sisa makanan bertoksin di dalam badan. Dalam masa 12 jam sahaja, batu karang pundi hempedu akan muncul di dalam mangkuk tandas selepas proses penyingkiran bahan-bahan buangan. Pesakit tidak perlu risau lagi pundi hempedu akan dibuang jika mereka terpaksa menjalani pembedahan di hospital.Produk kami telah lulus dan berjaya mendapat pengiktirafan antarabangsa. Antaranya termasuk sijil Halal, HACCP dan sijil-sijil bertaraf antarabangsa.
    Kelebihan produk kami:-

    Dalam 12 Jam Sahaja
    Kaedah-kaedah yang lain di pasaran mengambil masa yang panjang (24jam atau 7 hari) untuk membubarkan batu hempedu. Produk kami yang merangkumi resipi yang berantioksida tinggi dapat menunjukkan keberkesannya dalam 12 jam sahaja. Dalam masa 12 jam sahaja, batu hempedu akan muncul di dalam mangkuk tandas selepas proses penyingkiran bahan-buahan buangan.

    Menyingkir Sisa-sisa Makanan Bertoksin
    Disebabkan campuran Rosecalam Juice dan Bio-Active Mineral, produk kami mampu membubarkan sisa-sisa makanan yang lama antaranya termasuk sisa-sisa bertoksin yang terkandung dalam badan. Bio-Active Mineral berfungsi memperbanyakan air dalam usus malah mempercepatkan penyingkiran sisa-sisa makanan bertoksin.

    Mengurangkan Berat Badan
    Seperti yang dinyatakan di atas, produk kami dapat menyingkirkan sisa-sisa makan bertoksin dan najis terlonggok. Selepas sisa-sisa baki disingkirkan, berat badan pelanggan kami dibuktikan turun serta-merta.
    ——————————————————————————————————————————

    Untuk memastikan pelanggan sah diserang batu hempedu, dibawah merupakan tanda-tanda kebentukan batu hempedu.
    *Rasa senak yang kronik
    *Rasa mual, angin kembung perut dan sakit abdomen
    *Loya dan muntah
    *Kesakitan di bahagian tengah dan kanan atas abdomen
    *Sakit perut pada bahagian sebelah kanan atas yang seperti gastrik
    *Sakit perut yang memulas hingga melarat ke tulang belikat
    Kesimpulan
    Untuk pengetahuan anda, kami bertujuan untuk menyelamat pesakit batu hempedu dengan produk kami yang bersumber buah-buahan alam semula jadi. Kami tegaskan bahawa tidak perlunya untuk membuang pundi hempedu yang merupakan organ manusia yang penting maka merupakan kurniaan Tuhan kepada kami.
    Dr Jetox telah lama dikenali ramai maka testimony-testimoni boleh didapatkan di laman Facebook.
    Facebook Fanpage : DR JETOX
    Sekiranya anda mempunyai apa-apa pertanyaan, sila hubungi kami bila-bila masa sahaja.
    Sekian, terima kasih.

    Ramon (Pengurus)

    The Club, Bukit Utama,
    1 Club Drive, Bukit Utama,
    Bandar Utama, 47800,
    Petaling Jaya, Selangor.
    GPS Coordinates: 3.151714,101.602716

    No. Talian:
    0109829005 (Ramon)
    Penghantar ke luar negeri? Sila rujuk kepada pengedar kami di berikut.
    Kelantan – Abang Nis (WhatsApp 012 680 5989 or WhatsApp 017 682 6005)
    Kedah – Abang Nis (WhatsApp 012 680 5989 or WhatsApp 017 682 6005)
    Terengganu – Abang Nis (WhatsApp 012 680 5989 or WhatsApp 017 682 6005)
    Pahang – Abang Nis (WhatsApp 012 680 5989 or WhatsApp 017 682 6005)
    Perlis – Abang Nis (WhatsApp 012 680 5989 or WhatsApp 017 682 6005)
    Kuala Lumpur – Ramon (WhatsApp 010 982 9005)
    Wilayah Persekutuan – Ramon (WhatsApp 010 982 9005)
    Selangor – Ramon (WhatsApp 010 982 9005)
    Melaka – Ramon (WhatsApp 010 982 9005)
    Negeri Sembilan – Ramon (WhatsApp 010 982 9005)
    Pulau Pinang – Ramon (WhatsApp 010 982 9005)
    Johor Bahru – Ramon (WhatsApp 010 982 9005)
    Perak – Ramon (WhatsApp 010 982 9005)
    Sabah & Sarawak – Ramon (WhatsApp 010 982 9005)

    BalasPadam
  23. Saya kerap buang air. Bahgian kmaluan sgt skit & pdih. Sy kena jangkitan ni ke?

    BalasPadam
  24. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  25. dah 6 hari saya admit ward jangkitan kuman pada paru2 sbb kencing kotor.saya nk cuba minum barli.thanks for info

    BalasPadam
    Balasan
    1. saya sakit pinggang disebabkan kencing kotor ni.. dh seminggu kene x baik2 lg..

      Padam
    2. Sy bru je kna...hr ke 3...simpton sama mcm mngndung : cramp perut, kerap kencing (sy igt sy preggy) hehe . Bla dh hr ke 3 dh muka sakit perut & blkg sblh knn. Sy pkir ni dh lain mcm trus doc n confirm UTI....akak2 p la doc sgera sblm kuman merebak ke buah pinggang.

      Padam
  26. Sy mmg kerap kena kencing kotor.. Sy tibai makan antibiotik je... Mmg baik.. Tp tak elok jgk kalau asik mkn antibiotik.. Ade jgk kesan sampingn.. Skrg pon sy tgh kena kncing kotor tnpa makan antibiotik.. Minum air je. Ya allah punye lah sakit!!

    BalasPadam
  27. Sy pun kena sakit ni. G klinik beki ubat cairkan kencing. HArap2 ok. Esok baru nk g kliniknya. Huhu...menahan kesakitanlah malam ni...esok gheja pulak...

    BalasPadam
  28. Sy pun kena sakit ni. G klinik beki ubat cairkan kencing. HArap2 ok. Esok baru nk g kliniknya. Huhu...menahan kesakitanlah malam ni...esok gheja pulak...

    BalasPadam
  29. kejap2 sakit pastu ilang ,skit alik ... nk brdiri pn skit . .start skit lepas buang air kcil . . skitnya xthu nk ungkap cm na

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Jom Daftar Tambah Visitors

Free advertising

Entri Mereka Juga Menarik

Geng Baik