IKLAN

Isnin, 28 November 2011

Anda Ingin Sihat? Berfikirlah Positif Sentiasa

Adakah anda ada kesulitan memunculkan fikiran positif dalam diri anda? Cubalah tanya kembali diri anda. Boleh jadi, sikap anda sendiri yang menghalang fikiran positif berkembang di dalam otak.

Menyelaraskan fikiran positif sebenarnya bukanlah perkara yang sukar. Kerana pada dasarnya ketika lahir ke dunia pun, manusia dalam keadaan positif. Namun seiring dengan perjalanannya, fikiran positif kerap beradu dengan sisi negatif yang saling tarik-menarik. Alhasil, tak sedikit orang yang lebih dominan sikap negatifnya kerana dipengaruhi oleh watak diri, keperibadian, dan kebiasaan. 

Menjadikan fikiran positif sebagai sebahagian daripada kehidupan seharian tentu tidak ada ruginya. Dengan berfikir positif, maka anda pun terbiasa melakukan hal-hal yang positif yang memberikan kesan positif pula dalam hidup anda.


Malangnya, kenyataan tersebut tidak selalu wujud kerana fikiran manusia dipengaruhi alam bawah sedar mereka. "Alam bawah sedar selalu menguasai perilaku seseorang, sehingga kadang-kadang apa yang dilakukan bukanlah apa yang difikirkan," tutur Rani Noesman MPSI dari Yayasan Kita dan Buah Hati di Rumah Batik Danar Hadi, Melawati, Kuala Lumpur.

Rani mengaku tanpa disedari alam bawah sedar sering menyabotaj fikiran. Misalnya, ketika anda menelefon pasangan kerana belum pulang kerumah di waktu seperti kebiasaannya, maka fikiran-fikiran negatif pun mulai menghantui. Jangan-jangan dia inilah atau dia itulah. 

"Faktor kejayaan fikiran positif itu 85 peratus bergantung kepada sikap mental, sementara 15 peratus dipengaruhi oleh pengetahuan. Jadi untuk mengubah diri, maka yang perlu anda lakukan adalah mengubah perilaku atau sikap anda," katanya memberi tips. (Sydh / okz)


Diterjemah dari voa-islam.com





Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Jom Daftar Tambah Visitors

Free advertising

Entri Mereka Juga Menarik

Geng Baik