IKLAN

Rabu, 9 November 2011

Mencari Emas Dalam Sungai Sampah

Assalamualaikum dan salam sejahtera semua..

Walaupun bau busuk, bahaya sampah runtuh dan hujan lebat tiba-tiba menaikkan paras air boleh membahayakan nyawa, tetapi berdozen-dozen orang sibuk mencari barang-barang kemas dan sisa logam dari satu timbunan sampah setinggi 300m di Guatemala..


Setiap hari, kira-kira 300 orang yang menggelar diri mereka "pelombong" turun ke bawah jurang dan mengharungi air sampah busuk untuk mencari cincin dan gelang yang diperbuat daripada perak atau emas yang mungkin terdapat di situ.

"Saya mendapat lebih banyak wang datang ke sini daripada pergi ke syarikat di mana mereka terus-menerus akan memarahi saya," kata Eddie Miranda yang berusia 41 tahun.

Dia bernasib baik baru-baru ini apabila mendapat gelang dengan 9 gram emas dan mendapat 2000 quetzals ($ 256) untuk itu. Ia mungkin tidak kelihatan seperti banyak, tetapi ia hampir sama seperti gaji bulanan $ 270 minimum di negara Amerika Tengah.

Walaupun nyawa jadi taruhan akibat air sampah yang berasid, ramai pekerja dan penganggur memilih cara hidup seperti tu apabila mampu mendapat $20 dollar sehari iaitu dua kali ganda gaji sehari jika bekerja.



 



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Jom Daftar Tambah Visitors

Free advertising

Entri Mereka Juga Menarik

Geng Baik