IKLAN

Sabtu, 31 Disember 2011

Boikot Perayaan Tahun Baru, Muslim Bosnia Matikan Lampu

Boikot Perayaan Tahun Baru, Muslim Bosnia Matikan Lampu
Komuniti Muslim Bosnia-Herzegovina menyeru kepada umat Islam untuk tidak merayakan pergantian tahun. Caranya dengan mematikan lampu.

"Dengan mematikan lampu, anda telah komited untuk tidak melanggar apa yang dilarang Allah SWT," demikian bunyi mesej komuniti Muslim seperti dilaporkan alarabiya.net, Jumaat (30/12).

Imbauan komuniti Muslim adalah inspirasi dari sebuah buku berjudul "Mutiara Sunnah dalam Perjalanan Waktu" karya Almir Dumica.

"Pada malam itu, mulakan dengan mematikan lampu dan biarkan semua orang melihat anda memboikot segala sesuatu yang terjadi pada malam itu. Jangan takut munculnya kesusahan sebab anda mempunyai hak untuk memilih,''tulis Dumica dalam bukunya.''Jangan katakan bagaimana saya boleh melakukan itu. Sedang, saya akan dinyatakan sebagai kambing hitam tapi saya akan menukar apa-apa. "

Komuniti Muslim juga berpesan kepada umat Islam Bosnia untuk menjadikan pergantian tahun sebagai kitaran kehidupan normal. Kitaran yang harusnya lebih banyak diisi dengan ungkapan rasa syukur kepada Allah SWT atas nikmat dan anugerah-Nya. "Fikirkan kesihatan anda dan keluarga, keamanan dan keselamatan yang anda nikmati. Dengan demikian, anda akan sedar setiap malam rahmat Allah SWT akan menyertai jiwa dan raga anda," demikian kandungan mesej yang lain.

Bosnia Herzegovina merupakan negara balkan dengan penduduk Muslim terbesar. Islam masuk ke Bosnia Herzegovina setelah negara ini pernah ditakluk oleh kerajaan Turki Ustmani. Ketika ini jumlah Muslim Bosnia mencapai 1.8 juta. Diterjemah dari republika



P/s: Yang penting bagaimana kita mengisinya ...pergi surau,masjid,majlis-majlis zikir ke,dengar ceramah,buat artikel yang berfaedah dalam blog ke..dll.



2 ulasan:

  1. betul bro..cara pengisian itu lebih penting...soal boikot atau tidak sebenarnya tidak byk sgt membantu umat islam sendiri

    BalasPadam
  2. tepat sekali... apa guna sambut maal hijrah berarak kemain tapi tolak apa yang nabi bawa dan Allah suruh..

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Jom Daftar Tambah Visitors

Free advertising

Entri Mereka Juga Menarik

Geng Baik