IKLAN

Khamis, 22 Disember 2011

Remaja Punk Pun Menangis Rindu Mama..





ANAK-PUNK1.jpg



TRIBUNJAMBI.COM, BANDA ACEH - "Aku pulang mama ... sendu dideramu ... Kurindu semeja nikmati teh bersamamu ..."

Para punker perempuan dari 65  punkers yang terjaring beberapa waktu lalu dan saat ini sedang dibina semangatnya di Sekolah Polisi Negara (SPN) Seulawah, Aceh Besar, Sabtu (20/12/2011) tak kuasa menahan tangis saat mereka menyanyikan lagu "Rindu Mama". Mereka mengaku memperoleh pengalaman berertiselama dibina di SPN Seulawah, Aceh Besar.

Oja salah satu punker perempuan yang ikut menanyikan lagu itu mengaku saat ini ia ingin sekolah lagi dansudah rindu kedua-dua orang tuanya. "Setelah keluar dari sini, semoga apa yang kami dapat menjadi wawasan bagi kami," kata Oja.

Selain Oja, Andri punker dari Gampong Lhoong Kingdom, Aceh Besar mengaku banyak mendapat pelajaran selama di SPN Seulawah. "Banyak perkara yang selama ini kami tinggalkan diluar, seperti melaksanakan solat lima waktu, makan teratur dan menjaga kebersihan. Dan semua itu kamidapatkan di sini," kata Andri, kepada Serambinews.com.



Ketika tiba waktu solat berjemaah, para punkers yang beragama Islam tampil dengan mengenakan baju koko. (Gambar: REUTERS / Junaidi)

 Gambar: REUTERS / Junaidi
Ungkapan yang sama juga diutarakan oleh Ayi. Menurutnya mereka diperlakukan  dengan sangat berperikemanusiaan. Malah, pembina-pembina itu sudah seperti kakak dan abang bagi mereka. "Tidak benar kalau ada yang menyebutkan kami didik dengan cara-cara kekerasan. Bila keluar dari sini, saya ingin  terus pulang ke rumah," kata Ayi, yang berasal Medan.


 Sejumlah remaja punk makan tengahari bersama di tengah-tengah pembinaan di Sekolah Polisi Negara (SPN) Seulawah, Kabupaten Aceh Besar, pada  18  desember lalu. Gambar: REUTERS / Junaidi

"Kalau sudah jauh begini, kami terasa begitu rindu kepada ibu bapa dan keluarga kami. Semoga selepas keluar dari sini, pelajaran yang telah kami dapatkan disini, dapat menjadi bekal berharga bagi kami," tambah Oyi,seorang gadis punkster yang berasal dari Langsa.



Sejumlah remaja punk melihat barang-barang milik mereka di tengah-tengah pembinaan di Sekolah Polisi Negara (SPN) Seulawah, Kabupaten Aceh Besar, Minggu (18/12/2011).Gambar: REUTERS / Junaidi
Aku  berpendapat munkin juga kalian diluarsana begitu juga.. apa yang dibuat oleh kerajaan Aceh sudah cukup baik untuk menyelamatkan anak bangsa yang seagama kembali kepada Islam dan membentuk akhlak mulia..tapi ada 2 orang yang degil ,mungkin hati mereka masih berkarat dengan budaya yang tidak sihat ini ...

 Agensi melaporkan:

Dua pemuda terbabit berpura-pura mahu ke bilik air sebelum mereka melarikan diri ke bandar Banda Aceh yang terletak 50 kilometer dari lokasi mereka ditahan.
Kedua-duanya dipercayai berbuat demikian kerana benci berada di pusat berkenaan.
Polis menemui mereka merayau-rayau di jalanan sembilan jam selepas melarikan diri dan membawa mereka pulang sejurus selepas tengah malam.
"Mereka menyatakan rindu pada ibu bapa mereka tetapi jelas, mereka menipu," kata ketua polis tempatan, Kolonel Armensyah Thay.
"Mereka tidak pulang ke rumah. Mereka selama ini hidup di jalanan," tambahnya.
Sepanjang tempoh tersebut, mereka diajar ilmu agama dan akhlak selain melakukan kawat tentera bertujuan untuk menjadikan mereka lebih berdisiplin.
Bagaimanapun, seorang pemuda yang mahu dikenali sebagai Yudi, 19, menyatakan, kem akhlak tersebut tidak berjaya.
Dia meronta dengan kuat apabila beberapa anggota polis cuba mencukur rambutnya.
Apabila kepalanya dibotakkan, Yudi mula menitiskan air mata.
"Ia merupakan satu seksaan buat saya. Saya tidak sabar untuk keluar" katanya.
"Mereka tidak boleh mengubah diri saya. Saya sayang punk. Saya tidak merasa bersalah tentang gaya hidup saya. Kenapa saya perlu rasa bersalah? Tiada apa yang salah tentangnya." tambah remaja berkenaan.
Teman wanitanya, Intan Natalia, 20 turut bersetuju dengan pendapat tersebut.
Rambut perang Intan dipotong pendek dan diwarnakan hitam dengan dia dipaksa memakai tudung.
"Mereka boleh berkata apa saja yang mereka mahu tetapi saya suka dengan cara hidup punk. Ia sesuai dengan diri saya," katanya.
Dan..


Dan sejumlah punksters  menggelarkan diri gerakan solidariti , berdemonstari dengan menggunting rambut mereka ala  mohawk  di Bundaran HI, Jakarta, Sabtu (17/12/2011). Aksi tersebut merupakan gerakan solidariti atas rakan-rakan mereka yang  diperlakukan semena-mena oleh pegawai-pegawai di Aceh .


(Gambar: ANTARA / Fanny Octavianus)




Agak sedih juga tenguk mereka semua ni.. di negara umat Islam yang teramai di dunia ini.Setakat buat rambut Mohawk boleh tahan lagi ni sampai bertatu-tatu pulak aduhaii..Solat tak dia orang ni. Aku dulu pun suka dengar lagu2 punk yang ringkas dan mudah tu dan pakai t-shirt The Ramones ,tapi setakat itu ajelah, aku anggap ia sebagi hiburan sahaja.Aku tak jadikan aliran punk sebagai cara hidup..mujur benteng agama aku masih ada.. ..kitakan orang Islamkan...apa nak terikut sangat cara hidup barat tu semua, betul tak? Sebenarnya Gig pun aku tak pernah pergi... takut kena ludah la hihaha..Yazid kawan  aku sewaktu di Banting dulu kerap juga ajak aku pergi gig punk kat KL. macam-macam aku bagi alasan..Tempat fitnah macam2 boleh jadi..ye tak...Buat yang 5 sebelum datang yang 5... WallahuA'lam dan Wassalam.




Sumber:jambi.tribunnews.com/kabarapasaja





2 ulasan:

  1. Elok jugak derang kene didik dgn cara Acheh tu...sekali sekala kene terapkan balik akidah mereka...biasala bebudak punk nih...semua nak bebas...

    BalasPadam
  2. ya memang betul..nak bebas sampai terbabas..

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Jom Daftar Tambah Visitors

Free advertising

Entri Mereka Juga Menarik

Geng Baik