IKLAN

Rabu, 28 Disember 2011

TICHEL : Tudung Wanita Yahudi yang Beriman

Mari Pelajari Amalam Orang Ibrani

Kes budak lapan tahun pagi tadi membuatkan aku menulis artikel pendek ini. Banyak juga yang bertanya apakah aurat seorang wanita Yahudi? Apakah yang mereka pakai yang can be considered as menutup aurat? Untuk bercakap tentang aurat and stuff kita kena tahu konsep Tzniut . Tzniut ialah konsep yang diamalkan Yahudi beriman bagi menjaga kehormatan diri. Ia merangkumi cara pemakaian dan pergaulan antara jantina. Persoalan "aurat" seorang Yahudi jatuh didalam konsep Tzniut

Seperti agama Islam definisi apa yang boleh dan tak boleh dalam agama Yahudi banyak perdebatannya dikalangan Rabbi. Ada Rabbi yang keras dengan hukum Torah dan ada yang lembut. Macam kes XMas tempohari lah. Ustaz Maza dan Yusuf Qardawi kata HARUS ucapkan Merry Xmas kepada orang bukan Islam kerana masa nabi masih hidup dulu pun dia hormati funeral procession of a dead Jewish man dengan berdiri. Dia hormat si mati walaupun dia Yahudi Laknatullah. But this is another story altogether

Anyway apa yang pasti dalam agama Yahudi seorang wanita WAJIB menutup rambut selepas bernikah sebagai tanda setia dan menjaga kesucian dirinya kepada si suami. Wanita Yahudi boleh menutup kepada dengan rambut palsu , scarf dan tichel. Wanita Yahudi dari mazhab Haredi went a step more dengan memakai topi diatas wig. scarf dan tichel mereka bagi memastikan double sure mereka memenuhi kehendak Tzniut.


Wanita Yahudi yang beriman juga tidak boleh memakai skirt diatas paras lutut. Baju mereja juga tak boleh ketat dan sebaik-baiknya tidak bewarna-warni sehingga menarik perhatian lelaki. Ini adalah haram dimata Tzniut. Dari segi baju pula lengan baju harus menutup siku. Wanita Haredi sekali lagi went a step further dengan memakai lengan sampai ke pergelangan tangan dan baju yang menutup tulang selangka.

Bagi golongan lelaki pula seluar pendek dibenarkan kecuali jika anda seorang Heredi yang beriman. Baju lengan pendek juga ditegah. Tidak seperti wanita menitup kepala bagi lelaki yang sudah atau belum berkahwin adalah tidak wajib.

So there you go ladies and gents. Aurat lelaki dan wanita orang Yahudi. Judging by this rule Bar Rafaeli and Natalie Portman are two really bad jew women! LMAO!

I just leave this here........ hmmkay. LOLOLOLOLOLOLOLOLOLOL
Kredit : blogserius

P/s: Ops! maaf Cik kak .yang baik jadi tauladan ,yang tidak buang jejauh.. .
Kata Ustaz ku: Nabi hormati dengan berdiri waktu yahudi mati itu.maksud hormat disini adalah menghormati Malaikat yang mencabut nyawa si yahudi itu..WallahuA,lam.



2 ulasan:

  1. tidak payahlah nak kutuk siti nurhaliza itu. apa dosa dia dengan engkau? isu tudung dia tu ialah antara dia dan tuhan. berdosa anda mengaibkan dia (walaupun memperli secara sinis) tengoklah dan dengarlah apa ustaz Dr MAZA cakap pasal hal2 sebegini. kita tak boleh menyebarkan aib orang jika ianya bercorak personal. “Sesiapa yang menutup (keburukan) seorang muslim, Allah tutup (keburukannya) di dunia dan akhirat” (Riwayat Muslim). sekurang2nya dia telah muyla mendekati dirinya dengan bertudung. insyaAllah di masa hadapan dia akan menutup aurat secara yang sebenarnya. ramai lagi di luar sana walau bertudung 'penuh' tapi bermak up tebal, berbaju ketat, berperangai buruk. jadi tak perlulah nak kutuk siti atau sesiapa saja tentang hal ini.

    BalasPadam
  2. maaf le ya Tuan@Cikkak.Peminat ke..tegur2an lama2 berubah jua..benda tak betul kenalah tegur,kita nak masyarakat jadi baik-kata U.Azhar.Menutup aurat bukan sekadar bertudung sahaja..Urat2 yg diharamkan mahram melihat kena juga ditutup..dak gitu:)

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Jom Daftar Tambah Visitors

Free advertising

Entri Mereka Juga Menarik

Geng Baik