IKLAN

Isnin, 12 Disember 2011

Ikon Muslimat Parti Islam Menangi Hadiah Nobel Keamanan 2011


Tawakkul Karman, Sumber foto: Al Jazeera

Tawakkul Karman adalah salah seorang pemenang Hadiah Nobel 2011 yang menentang pemerintahan diktator dan keganasan oleh rejim  Presiden Ali Abdullah Salehdi di Yaman. Beliau  menerimanya pada Sabtu, 10 Disember. Para pemenang menyeru wanita yang ditindas di seluruh dunia untuk bangkit menentang ketidakadilan.

Antara pemenang yang lain ialah Presiden Liberia, Ellen Johnson Sirleaf serta rakan senegara beliau Leymah Gbowee dan Tawakkul Karman Yaman menerima hadiah Nobel mereka dan disambut dengan tepukan di Dewan Bandaraya Oslo. 

"Adik-beradik saya, anak-anak saya, rakan-rakan saya mendengar suara anda," Presiden Liberia, Ellen Johnson Sirleaf berkata selepas mengumpul hadiah Nobel pada satu majlis di Oslo, Norway. Sirleaf, wanita pertama di Afrika yang dipilih secara demokrasi sebagai presiden, berkongsi anugerah dengan kempen hak wanita Leymah Gbowee, dari Liberia, dan Tawakkul Karman, ikon wanita gerakan demokrasi di Yaman. 


Hadiah keamanan telah diumumkan pada bulan Oktober, bersama-sama dengan anugerah Nobel untuk perubatan, fizik, kimia, sastera dan ekonomi. Bernilai 10 juta Kronor ($ 1.5 juta) setiap Hadiah Nobel sentiasa dianugerahkan pada ulang tahun kematian pengasas anugerah Alfred Nobel pada Disember 10, 1896. 


Dengan pemilihan Karman, jawatankuasa hadiah Nobel 2011 mengiktiraf gerakan 'Arab Spring'  yang telah menumbangkan pemimpin autokratik di Afrika Utara dan Timur Tengah. Memuji perjuangan Karman terhadap rejim Yaman, Pengerusi Jawatankuasa Nobel Thorbjoern Jagland juga menghantar mesej kepada Syria pemimpin Bashar Assad, yang bertindak kejam ke atas pemberontak yang membunuh lebih daripada 4,000 orang mengikut anggaran PBB. "Presiden Assad di Syria tidak akan mampu untuk menolak perberontakan rakyat yang menuntut kebebasan hak asasi manusia, "kata Jagland . 


Karman adalah wanita Arab pertama yang memenangi hadiah dan pemenang termuda yang memenangi  keamanan Nobel. Karman yang merupakan seorang wartawan juga adalah ahli gerakan sebuah  parti Islam di Yaman. Memakai fon kepala lebih tudung Islam, dia bertepuk tangan dan tersenyum sambil mendengar terjemahan kata-kata pengenalan Jagland. 


Dalam ucapan penerimaan itu, Karman memberi penghormatan kepada wanita Arab serta perjuangan mereka dalam masyarakat. Menurut terjemahan Inggeris ucapan yang disampaikan dalam bahasa Arab, dia mengkritik ideologi, ketenteraan, rasuah rejim  Presiden Ali Abdullah Saleh.
Beliau juga berasa kesal revolusi di Yaman tidak mendapat banyak perhatian antarabangsa sebagai pemberontakan di Mesir, Tunisia, Libya dan Syria. "Ini sepatutnya menghantui dunia kerana ia mencabar idea kesaksamaan dan keadilan," kata Karman.

Terjemahan ~ Addin 



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Jom Daftar Tambah Visitors

Free advertising

Entri Mereka Juga Menarik

Geng Baik