IKLAN

Khamis, 16 Ogos 2012

Walnut Membantu Meningkatkan Kesuburan Sperma



Lelaki yang mahu meningkatkan tahap kesuburan mereka mungkin mendapat manfaat dengan  makan walnut.
Menurut satu kajian yang dilakukan oleh Saintis di Universiti California ke atas sekumpulan lelaki berumur 20 hingga 30-an dengan mengambil 75g setiap hari selama tiga bulan, mereka berjaya meningkatkan jumlah sperma yang berkualiti seterusnya berpotensi memberi peluang yang lebih baik untuk mendapat anak.

Walnut adalah sumber utama lemak politaktepu yang baik [polyunsaturated fats] selain kaya dengan Omega 3 dan Omega 6  yang juga ditemui dalam minyak untuk meningkatkan fungsi sperma.

Satu daripada enam pasangan yang bermasalah untuk hamil didapati  kira-kira 40 peratus adalah disebabkan oleh sperma lelaki yang tidak subur.

Para penyelidik menganalisis kepekatan sperma lelaki yang diuji dengan makan walnut mengikut jumlah pengambilan yang ditetapkan dan mendapati betapa kuatnya seperma mereka berenang dan membantu pembentukan kandungan genetik .

Allan Pacey, pakar kesuburan di Universiti Sheffield, berkata kajian itu mendapati peningkatan dalam jumlah sperma agak sederhana. Mereka akan mengkaji lagi sebelum mencadangkan ini sebagai terapi untuk kemandulan. [dailymail]

www.orangmuo.com

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Jom Daftar Tambah Visitors

Free advertising

Entri Mereka Juga Menarik

Geng Baik