IKLAN

Selasa, 14 Ogos 2012

Muslim di Rusia Sama Banyak dengan Malaysia


Hidayatullah.com - Negeri komunis Rusia ternyata mempunyai jumlah penduduk muslim yang sama besarnya dengan Malaysia dan hampir sama dengan Saudi Arabia. Demikian juga ternyata Islam di Rusia lebih dahulu ada berbanding agama Kristian Ortodok.

Semua itu terungkap dalam buku berjudul "Geliat Islam di Rusia" karangan diplomat RI di Rusia, Aji Sdn. Isnin (13/8/2012), buku tersebut dilancarkan di Hotel Grand Hyatt,
Jakarta. .

Buku dengan cover warna biru dan dikemas cukup apik itu mengandungi segala hal tentang pernak-pernik perkembangan Islam di Rusia, mulai dari sejarah masuknya Islam pada abad ke 7, Islam di bawah tekanan Kesatuan Soviet, hingga era kebangkitan Islam yang membuat pertumbuhan mereka mencapai 25 juta jiwa.


Buku tentang Islam di Rusia ini akan membuat terkejut setiap orang yang membacanya, kerana gambaran gelap Kesatuan Soviet di masa lalu dengan paham komunis akan menjadi sirna dan bahagia ketika mengetahui semangat perkembangan Islam di negeri Beruang Putih itu.


Moscow dengan 2 juta penduduk muslimnya adalah bandar berpenduduk muslim terbesar di Eropah. Hampir di seluruh bandar di Rusia, Islam bagaikan cendawan di musim hujan dengan jumlah masjid sekitar tujuh ribu.


"Dengan perkembangan agama Islam di Rusia dalam hal demografi dan kehidupan masyarakatnya, sangatlah mungkin dalam 50 tahun ke depan Islam akan menjadi majoriti. Wallahu a'lam bisawab," kata Aji Surya, seperti diberitakan Rakyat Merdeka Online.


Sementara itu Timbalan Menteri Agama, Nasarudin Umar, berkata, hubungan muslim Indonesia dan Rusia akan semakin berpengaruh kuat untuk mencipta dunia yang aman dan damai.


"Langkah pertama untuk ke sana adalah saling mengenal melalui buku karangan Aji Surya ini sehingga menjadi salah satu jambatan emas dalam mempererat hubungan kedua bangsa," tulis Nasarudin Umar di halaman pertama buku Aji.


Dalam halaman yang sama, Pemimpin Redaksi Rakyat Merdeka Online, Teguh Santosa mengatakan bahawa dalam sepuluh tahun pertama selepas Kesatuan Soviet bubar, negeri-negeri Islam di Asia Tengah menggali kembali peradaban Islam yang membentuk mereka sejak abad awal kelahiran Islam hingga keruntuhan Uthmaniyyah Turki di penghujung Perang Dunia Pertama dan di tahun ke 20. Rusia pun tidak ketinggalan mengalami hal yang sama.


"Manuskrip karib saya ini adalah sebahagian daripada rakaman dinamika peradaban Islam di Rusia dan negeri-negeri di sekitarnya yang bertautan dengan unsur-unsur lain yang membentuk indentiti Rusia di tengah kumpulan-kumpulan dunia yang terus berubah," tulis Teguh Santosa menanggapi tulisan Aji Sdn. *

Diterjemah dari-Hidayatullah.com

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Jom Daftar Tambah Visitors

Free advertising

Entri Mereka Juga Menarik

Geng Baik