IKLAN

Ahad, 26 Ogos 2012

Mitos Kesakitan Wanita Ketika Bersalin



 


Beredar secara meluas di internet telah menjadi tuntutan keterlaluan mengenai tahap kesakitan yang dialami oleh wanita semasa bersalin. Sesetengah orang telah pun pergi ke tahap meletakkan tuntutan kepada pelbagai imej yang beredar kini.

Ini adalah satu contoh klasik memperdaya majoriti umat manusia, dan untuk menunjukkan keadaan sedih indoktrinasi yang telah mengatasi kebanyakan orang. Kebanyakan orang telah menghantar e-mel , atau reposting mereka di seluruh laman sosial seperti Facebook, tanpa mengambil masa menggunakan otak mereka dan berfikir untuk seketika sama ada tuntutan adalah benar-benar mungkin berlaku
.
Imej berikut adalah hanya satu contoh yang beredar di sekeliling kita:
 

Pencipta imej kadangkala menggunakan pendapat mereka sendiri atau ungkapan dalam teks sahaja, tetapi ia sentiasa mengandungi tuntutan palsu yang sama.

Setiap badan manusia boleh menanggung hanya sehingga 45 del (unit) kesakitan.
Tetapi pada masa melahirkan anak, wanita merasakan sehingga kepada 57 del (unit) kesakitan.
Ini adalah sama hingga dua puluh tulang didapati patah pada satu-satu masa.

Contoh ini telah jelas ditulis semula, kerana ia mengandungi kesilapan tatabahasa, namun ia adalah hanya satu lagi imej palsu yang menggambarkan berapa ramai orang yang telah kehilangan keupayaan untuk menjadi pintar.

Perisikan tidak menghafal, reposting atau mengulangi sesuatu yang anda dengari, tetapi sebaliknya ia adalah keupayaan untuk menganalisis dan mempersoalkan apa-apa maklumat yang anda cari. Sekarang mari kita menggunakan otak kita untuk menganalisis tuntutan kesakitan ketika bersalin dan apa yang ibu bersalin mungkin boleh menanggungnya.

1. Jika badan manusia hanya boleh menanggung 45 del kesakitan, maka ia adalah mustahil untuk menanggung apa-apa yang lebih tinggi daripada itu, atau tuntutan 45 del mestilah palsu. Sebagai contoh, pada masa melahirkan anak, jika wanita itu tidak berasa 57 del kesakitan, maka ia akan menjadi mustahil untuk tubuh manusia untuk menanggung 57 del kesakitan. Hanya dengan menggunakan sedikit akal, tuntutan-tuntutan ini menunjukkan menjadi satu pembohongan dan  laporan yang palsu .

2. Tiada unit yang dipanggil Del. Bukan hanya untuk kesakitan, tetapi untuk apa-apa yang lain. Ianya tidak wujud. Menakjubkan bagaimana ramai orang telah jatuh percaya dalam hal ini, walaupun  mereka tidak pernah mendengar tentang Del sebelum ini .

3. Tidak ada cara untuk mengukur kesakitan. Jadi bagaimana anda boleh mengukur berapa banyak kesakitan seseorang perempuan melahirkan anak boleh menanggung, jika anda tidak boleh mengukur kesakitan di tempat pertama.

4. Jumlah kesakitan yang wanita merasakan ketika melahirkan anak adalah satu pengalaman yang benar-benar bersifat individu. Sesetengah wanita juga menikmati pengalaman ini. Mari kita  berfikir sebentar, bayi yang dilahirkan adalah mempunyai saiz yang berbeza,  terusan @saluran kelahiran juga mempunyai saiz yang berbeza, sesetengah wanita masih melahirkan dalam kedudukan yang semula jadi tegak bukannya di kedudukan "moden" seperti  berbaring, jadi terdapat faktor yang banyak menyumbang kepada seorang wanita mempunyai lebih keras atau lebih mudah melahirkan anak. Ia  tidak akan menjadi Del yang sama sebanyak 57  setiap kali. Mana-mana wanita yang telah mempunyai lebih daripada satu bayi juga boleh memberitahu anda tahap kesakitan ketika melahirkan setiap anak tidak sentiasa sama.

5. Ia adalah mustahil untuk mengira kesakitan bersamaan insiden yang lain dalam tubuh manusia berbanding wanita yang bersalin. Terdapat insiden di beberapa titik dalam masa dan tempat di alam semesta di mana seorang wanita yang pernah  melahirkan bayi patah 20 tulangnya , di mana di satu titik kesakitan dia berteriak "kesakitan yang saya rasa adalah bersamaan dengan kesakitan saya lalui dalam proses bersalin" . Tetapi, walaupun jika benar ia berlaku, tapi siapa yang peduli untuk meninjau wanita yang telah patah tulang lebih atau kurang. Anda boleh mendapatkan seorang wanita mengatakan 1 tulangnya patah adalah lebih teruk, atau ibu lain yang patah 100 tulang mengatakan bahawa kesakitan adalah kurang. Kemungkinan yang tidak berkesudahan.

Mesej Akhir kepada orang awam - Bangun dan mula berfikir.

Diedit dan diterjemah dari: 
www.muslimsandtheworld.com/womens-childbirth-pain-myth

P/S: Walaupun kesakitan ketika kita melahirkan dan dilahirkan ada berbagai tahap, Ianya tetap SAKIT hanya Tuhan yang tahu..bergantunglah Kepada Allah,Usah derhaka kepada ibubapa juga kepada suamimu, sebelum itu mohonlah ampun kepada Allah dan memohon maaf kepada ketiga insan ini..supaya dipermudahkan  segala urusanmu itu.. amin. WallhuA'lam.

   

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Jom Daftar Tambah Visitors

Free advertising

Entri Mereka Juga Menarik

Geng Baik