IKLAN

Khamis, 30 Ogos 2012

Ubat AIDS: Ulat Himalaya!


Aids, penyakit yang boleh mematikan  yang kita tahu selama ini. Pelbagai cara dilakukan agar dapat bebas dari Aids, dan perkara itu tidak mudah. Aids: Acquired Immune Deficiency Syndrome adalah sekumpulan gejala dan infeksi atau sindrom kerana rosaknya sistem kekebalan tubuh manusia akibat virus HIV : Human Immunodeficiency Virus atau virus - virus lain.

www.belantaraindonesia.org

Tetapi entah ini khabar gembira atau tidak, ada ubat yang boleh mengubati Aids , yakni ulat Himalaya yang harganya dua kali harga emas! Ini artikel detailnya.

Benda yang dicari oleh Silang , demikian nama lelaki Tibet ini sambil merangkak di tanah, 4.700 meter di atas permukaan laut di Dataran Tinggi Tibet , sungguh ajaib.

Bahagian yang berada di atas tanah berupa cendawan kecil tanpa tudung. Hanya batang coklat sekecil mancis api, mencuat beberapa sentimeter di tanah becak. Sebelas jam sehari, dari awal Mei hingga akhir Jun, Silang ia dan beberapa orang lain merangkak di lereng gunung yang curam. Mereka mengais semak, ranting, bunga liar, dan rumput, mencari cendawan kecil yang sukar ditemui.

Ketika menemuinya, dia berteriak kegirangan. Dengan spade kecil, Silang menggali sekeliling batang itu dan secara hati - hati mengangkat tanahnya. Dia memberus kotoran yang menempel. Di telapak tangannya ada sesuatu mirip ulat berwarna kuning terang. Mati . Di kepalanya melekat cendawan coklat pipih. Dari sakunya, ia mengeluarkan beg plastik merah. Dia memasukkan penemuannya, lalu dengan hati - hati melipat beg itu. Cendawan ulat adalah sumber sebahagian besar pendapatan mereka dalam setahun!

www.belantaraindonesia.org
Para Pemburu Cendawan Ulat Himalaya

Di seluruh Dataran Tinggi Tibet , cendawan ulat ini mengubah ekonomi luar bandar. Cendawan ini mencetuskan demam emas moden. Bahkan, apabila ia tiba di kedai - kedai yang gemerlap di Beijing , isi poket tersebut laku keras dengan harga lebih dari dua kali ganda emas dengan berat yang sama.

Cendawan ini bernama Yartsa Gunbu . Nama dalam bahasa Tibet ini bererti " rumput musim panas, ulat musim sejuk ", sekalipun secara teknikal makhluk ini bukan rumput atau ulat. Makhluk ini sebenarnya larva beberapa jenis rama-rama hantu yang hidup di dalam tanah dan dijangkiti spora kulat parasit Ophiocordyceps sinensis . Cendawan ini memamah tubuh sang ulat dan hanya menyisakan rangka luar yang utuh. Kemudian apabila musim semi tiba, mekarlah batang coklat atau stroma yang tumbuh di kepalanya. Ini hanya berlaku di padang rumput pergunungan tinggi yang subur di Dataran Tinggi Tibet dan Himalaya .

Selama berabad - abad, yartsa gunbu dianggap sebagai ubat mujarab dan ubat kuat yang luar biasa. Salah satu keterangan paling awal mengenai yartsa berasal dari teks Tibet abad ke - 15, berjudul Samudra Kenikmatan , yang membincangkan " pusaka sempurna "yang" mengurniakan manfaat tak terbayangkan ". Cukup didihkan beberapa batang bersama secangkir teh, atau direbus bersama sup, atau dipanggang bersama itik, dan semua penyakit akan sembuh-sekurang-kurangnya begitu kata orang.

www.belantaraindonesia.org

Ulat itu, demikian orang biasa menyebutnya, ditetapkan oleh tabib boleh menyembuhkan sakit belakang, lemah syahwat, sakit kuning , dan keletihan . Untuk merawat tuberkulosis, asma, bronkitis, hepatitis, anemia , dan emfisema . Rawatan untuk HIV / AIDS . Bahkan boleh menyembuhkan keguguran rambut.

Seiring ledakkan ekonomi China , permintaan yartsa semakin meningkat-benda ini menjadi simbol status di pesta makan malam dan menjadi hadiah pilihan untuk menyenangkan hati pegawai kerajaan. Pada 1970 - an, setengah kilogram ulat ini berharga 2,000 - 5,000 ringgit. Pada awal 90 - an, harga setengah kilogram masih kurang daripada dua juta ringgit. Sekarang harga setengah kilogram yartsa high terbaik pada peringkat runcit boleh mencapai 475 - an juta ringgit.

Permintaan yang sangat besar tersebut mencetuskan kebimbangan bahawa tuai tahunan, sekarang sekitar 400 juta batang, akan berkurang kerana tanah yartsa dituai secara berlebihan. Kata ahli ekologi Daniel Winkler , agar tuai cendawan ulat ini dapat berterusan, penuai harus meninggalkan beberapa batang agar boleh tumbuh dewasa dan menjangkiti larva musim selanjutnya. Hal yang berlaku sebaliknya, kebanyakan penduduk kampung mengambil semua cendawan yang ditemukannya.

Akibat rezeki durian runtuh dari yartsa, ribuan penggembala yak Tibet yang dulu miskin sekarang mempunyai motosikal, iPhone , dan TV skrin rata. Perebutan tanah yartsa-kebanyakan wilayah hanya membenarkan tuaian oleh warga yang memiliki izin sahaja-menyebabkan pertengkaran, termasuk tujuh pembunuhan di Nepal utara, tempat sebahagian kecil yartsa di dunia.

www.belantaraindonesia.org
Inilah Ulat Ajaib
 
Di bandar Chengdu, Wilayah Sichuan , pencuri pernah menggali terowong ke kedai yang menjual yartsa. Mereka menggondol barang bernilai lebih dari 14 bilion ringgit. Polisi China mendirikan pos - pos pemeriksaan di pinggir jalan untuk mencegah para penuai haram menyelinap ke lereng bukit yang diperuntukkan bagi desa - desa tempatan.

Seorang pesakit bernama  Yu Jian menjalani rawatan moden, termasuk  kemoterapi. Namun, dia juga memutuskan untuk berubat kepada sinse. Sang sinse memberi yartsa. Dia telah memakainya selama sekitar enam bulan.

Setiap malam, ia memasukkan dua ulat ke dalam segelas air dan membiarkannya semalaman. Keesokan paginya dia mendidihkan air tersebut bersama beberapa buah kurma kering. Dia minum campuran itu dan kemudian memakan ulat yang telah lembut itu.

Yu hanya membeli yartsa yang terbaik, dari rangkaian farmasi Tongrentang -salah satu dari beberapa jenama yang lebih terkenal dan lebih mahal daripada Zhaxicaiji . 1beg mengandungi 24 ulat berukuran sedang, cukup untuk persediaan beberapa minggu, dibelinya bernilai 5.2 juta ringgit. " Saya fikir sepadan , "katanya, walaupun dia menyedari keraguan mengenai keberkesanan ubat tersebut. Sejauh ini kemujaraban yartsa gunbu belum terbukti.

Beberapa kajian, yang sebahagian besar dilakukan di China, mendedahkan bahawa cendawan itu memang mengandung zat peningkat sistem kekebalan tubuh yang dikenali sebagai beta - glucan dan bahan antivirus yang bernama cordycepin .

Beberapa ujian klinikal menunjukkan bahawa ubat itu boleh membantu meringankan banyak penyakit yang selama ini dianggap dapat diubatinya, termasuk bronkitis, asma, diabetes, hepatitis, kolesterol tinggi , dan lemah syahwat . Namun, para pengkritik mengatakan bahawa kajian tersebut hanya dalam skala kecil dan metodologinya dipersoalkan.

Sampai ada yang melakukan uji klinikal yang besar menggunakan produk yang berkualiti tinggi, ilmu pengetahuan yang kita kira selama ini tak menyatakan kesan yang signifikan , "kata Brent Bauer , pengarah Complementary and Integrative Medicine Program di Mayo Clinic, yang meneliti ubat - ubatan herba secara mendalam.

Lebih-lebih lagi, kata ahli mikologi Paul Stamets , yartsa liar mungkin saja tercemar banyak cendawan tak dikenali yang boleh jadi merbahaya. " Orang boleh keracunan , "kata Stamets. " Bagi yang tidak berpengalaman, itu semacam rolet rusia. "Buktinya mungkin memang jauh dari sahih, tetapi keyakinan akan kemujaraban yartsa begitu meluas.

Yu Jian mengaku ia boleh merasakan kesan ulat itu. Dia mengatakan ubat itu meningkatkan semangat dan membangkitkan " tenaga kehidupan "-yang dikenali di China sebagai qi (dibaca chi). Namun, tenaga aktualnya boleh saja berbeza.

Meskipun dia sangat kurus, warna kulit Yu memang agak kemerahan dan kelihatan bersemangat. Masa merasa sihat, memang mudah untuk menyatakan kemustajaban ulat tersebut. Di saat yang lain, dia harus menghadapi kenyataan bahawa semua ubat, sama - sama memiliki keterbatasan. Namun, pada lawatan terakhirnya, doktornya terkejut oleh kelajuan pemulihannya. Dia bahkan tidak ingat yang saya penghidap kanser , "katanya / http://delicious.com/zensilurushati




Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Jom Daftar Tambah Visitors

Free advertising

Entri Mereka Juga Menarik

Geng Baik