IKLAN

Khamis, 16 Ogos 2012

Lima Calon Penghuni Neraka


MISI Rasulullah adalah memberi khabar gembira dan peringatan bagi seluruh umat manusia, tanpa terkecuali (QS. Saba ': 28). Oleh itu, kita menemui sangat banyak hadis yang mengandungi khabar gembira seperti jaminan kemenangan Islam dan keindahan syurga, atau mengandungi peringatan seperti pasti hancurnya kebatilan dan kengerian neraka. Sebahagian hadis beliau bahkan memberikan butiran cukup terperinci, sehingga semakin mudah diamalkan.

Di antara butiran terperinci yang pernah beliau ungkapkan adalah ciri-ciri calon penghuni neraka.
Dalam sebuah hadis panjang yang diriwayatkan oleh Imam Muslim dari 'Iyadh bin Himar al-Mujasyi'ie, diantaranya beliau menyebutkan sifat lima golongan yang kelak akan menjadi penghuni neraka. Mari kita teliti satu per satu, semoga kita boleh mengintrospeksi diri dan menghindarinya.

Pertama, orang lemah yang tidak berakal. Menurut Imam Nawawi dalam Syarah Shahih Muslim, yang dimaksudkan adalah orang yang tidak mempunyai akal yang boleh mencegahnya dari segala sesuatu yang tidak sesuai. Dalam Mirqatul Mafatih, Mulla 'Ali Al-Qari menjelaskan bahawa mereka adalah orang-orang yang tidak punya keinginan selain memenuhi isi perutnya dengan segala cara, tidak peduli halal mahupun haram. Keinginan terbesar mereka tidak pernah beranjak naik dari tingkatan haiwan ini, baik dalam urusan agama mahupun duniawinya. Perkara ini senada dengan firman Allah:
ذلك مبلغهم من العلم إن ربك هو أعلم بمن ضل عن سبيله وهو أعلم بمن اهتدى
"Maka berpalinglah engkau (wahai Muhammad) dari orang yang berpaling dari peringatan Kami, dan dia tidak mahu melainkan kehidupan duniawi. Itulah sejauh-jauh pengetahuan mereka. Sesungguhnya Tuhanmu, Dialah jua yang lebih mengetahui siapa yang sesat dari jalan-Nya dan Dia pulalah yang paling mengetahui siapa yang mendapat petunjuk. "(QS. an-Najm: 30).

Kedua, pengkhianat. Teks haditsnya menjelaskan bahawa orang ini memang tidak tampak nyata sifat khianatnya, namun dia punya keinginan ke arah sana. Jika ada kesempatan, walaupun sangat kecil, nescaya dia akan mengkhianati juga. Na'udzu billah. Oleh kerana itu, Rasulullah pernah menyatakan bahawa satu diantara tiga tanda orang munafik adalah suka berkhianat. Allah juga pernah menyinggung sifat orang seperti ini dalam firman-Nya:

ولا تجادل عن الذين يختانون أنفسهم إن الله لا يحب من كان خوانا أثيما

يستخفون من الناس ولا يستخفون من الله وهو معهم إذ يبيتون ما لا يرضى من القول وكان الله بما يعملون محيطا


"Dan janganlah kamu berdebat (untuk membela) orang-orang yang mengkhianati dirinya.
Sesungguhnya Allah tidak menyukai orang-orang yang selalu melakukan khianat, lagi sentiasa berdosa. Mereka boleh bersembunyi dari manusia, tetapi mereka tidak boleh bersembunyi dari Allah, dan Allah bersama-sama mereka ketika pada suatu malam mereka menetapkan keputusan rahsia yang Allah tidak redhai. Dan adalah Allah Maha Meliputi (ilmu-Nya) terhadap apa yang mereka kerjakan. "(QS. An-Nisa ': 107-108).

Ketiga, penipu. Dalam hadis itu disebutkan: "Seseorang yang tidak memasuki waktu pagi mahupun petang melainkan ia pasti menipumu, baik dalam urusan harta benda mahupun keluarga." Tidak salah lagi, orang ini pasti penipu tulen, tembus dari permukaan kulit sampai tulang sungsumnya! Bayangkan, tidak pagi tidak sore, pekerjaannya melulu hanya menipu, menipu, dan menipu, dalam segala hal. Adakah kebaikan yang boleh diharapkan darinya? Apakah Allah bersedia mengasihi dan menghindarkan orang semacam ini dari neraka?

Keempat, pembohong atau kedekut. Sebahagian riwayat menyebut "pembohong", sedangkan riwayat lain menyebut "orang pelit". Mana pun dari keduanya yang tepat, sama saja buruknya. Dikatakan dalam sebuah hadis: "Ada tiga hal yang membuat (seseorang) binasa, iaitu sifat kedekut yang ditaati, hawa nafsu yang diperturutkan, dan ketakjubannya pada diri sendiri." (Riwayat al-Bazzar dan al-Baihaqi, dengan sanad hasan li-ghairihi ). Adapun tentang berbohong, kita sudah diberitahu bahawa ia adalah satu diantara tiga ciri kemunafikan. Padahal, Allah telah menyatakan bahawa orang munafik kelak akan berada di kerak neraka, yakni yang paling dahsyat siksaannya (QS. an-Nisa ': 145). Na'udzu billah.

Kelima, orang yang berakhlak buruk dan banyak berkata / berbuat keji. Tidak sedikit ayat atau hadith yang menganjurkan akhlak terpuji, dan sebaliknya melarang dari akhlak tercela. Bentuknya boleh bermacam-macam, kerana memang variasinya pun sangat luas. Maka, ketika menggambarkan sifat-sifat Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam, Anas bin Malik berkata, "Beliau bukanlah orang yang suka mencaci, bukan orang yang suka berkata / berbuat kotor, dan bukan pula orang yang suka melaknat." (Riwayat Bukhari).
Diceritakan pula bahawa ada seseorang yang mencela Usamah bin Zaid dengan celaan yang sangat buruk.
Ketika itulah Usamah berkata, "Sungguh engkau telah menyakitiku. Sungguh aku telah mendengar Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda bahawasanya Allah membenci orang yang keji dan suka berkata / berbuat keji. Dan sungguh, engkau ini orang yang keji dan suka berkata / berbuat keji. "(Riwayat Ahmad dan Ibnu Hibban. Hadits hasan).

Bila logikanya kita balik, kelima sifat di atas boleh dijelaskan oleh hadis yang diceritakan oleh Abu Hurairah: bahawa Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam pernah ditanya tentang apa yang paling banyak menyebabkan manusia masuk syurga? Beliau menjawab, "Ketakwaan dan akhlak yang baik." (Riwayat al-Hakim. Menurut adz-Dzahabi: hadis sahih). Maksudnya, kelima sifat di atas seluruhnya merupakan kebalikan dari ketakwaan dan akhlak mulia, iaitu: tidak berpegang pada nilai-nilai kebajikan, suka menipu, gemar berkhianat, pembohong, pelit, dan banyak berbuat keji, sehingga buahnya pun berkebalikan dari syurga, iaitu neraka. Semoga Allah membimbing kita semua untuk menjauhinya. Amin. Wallahu a'lam. * / Alimin Mukhtar


hidayatullah.com

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Jom Daftar Tambah Visitors

Free advertising

Entri Mereka Juga Menarik

Geng Baik