IKLAN

Isnin, 13 Ogos 2012

Doa Istimewa di Malam Lailatul Qadar

 
 
Sumber foto-ahnafqais
 
Oleh: Badarul Tamam

اللهم إنك عفو تحب العفو فاعف عني
Allahumma Innaka 'Afuwwun, tuhibbul' afwa, fa'fu 'Anni
"Ya Allah, sesungguhnya Engkau Maha Pemaaf, dan senang memaafkan, maka maafkanlah kesalahanku."
_____________________________________________________
 
Alhamdulillah, segala puji bagi Allah, Tuhan semesta alam. Shalawat dan salam semoga terlimpah kepada Rasulillah, keluarga dan para sahabatnya.
 
Doa di atas adalah doa yang berkaitan dengan sepuluh hari terakhir dari bulan Ramadhan dan punya kaitan dengan Lailatul Qadar. Doa tersebut menjadi sangat istimewa kerana diajarkan sendiri oleh Rasulullah Shallallahu 'Alaihi Wasallam isteri tercinta beliau, ummul mukminin' Aisyah Radhiyallahu 'Anha. Iaitu saat 'Aisyah bertanya, "Wahai Rasulullah, bagaimana pendapat kamu jika aku mendapatkan Lailatul Qadar, apa yang harus aku baca?" kemudian Beliau Shallallahu 'Alaihi Wasallam menjawab, "Ucapkanlah:

اللهم إنك عفو تحب العفو فاعف عني

"Ya Allah, sesungguhnya Engkau Maha Pemaaf, dan senang memaafkan, maka maafkanlah kesalahanku." (HR. al-Tirmidzi, Ibnu Majah, dan Ahmad. Imam al-Tirmidzi dan al-Hakim mensahihkannya)

Insan beriman pasti meyakini setiap khabar berita yang disampaikan Al-Qur'an dan Sunnah Rasulillah Shallallahu 'Alaihi Wasallam. Keyakinan tersebut tidak hanya pada pembenaran, tapi ia realisasikan dalam bentuk tunduk dan taat kepada petunjuk keduanya. Begitu juga terhadap khabar berita tentang Lailatul Qadar, sebagai bentuk pembenarannya, ia bersungguh-sungguh menghidupakannya agar mendapatkan janji-janji baik di dalamnya.

Lailatul Qadar merupakan anugerah dari Allah kepada hamba-hamba-Nya yang beriman. Itu diberikan agar mereka boleh mengejar ketertinggalan dari pahala-pahala dan kebaikan yang luput darinya, dan juga untuk menghapus kesalahan dan dosa-dosa dalam perjalanan hidupnya. Allah sayang kepada kita, hamba-Nya yang beriman, akankah kita juga sayang kepada diri kita sendiri dengan mencari dan memanfaatkan malam yang mulia itu? Wallahu Ta'ala A'lam. 
 
Nota: Dianjurkan untuk membanyak doa pada malam yang agung ini, Lailatul Qadar. Doa apa saja yang mengandungi kebaikan dunia dan akhirat, dianjurkan untuk dimunajatkan kepada Allah di malam itu, kerana ia termasuk waktu mustajab. Tidak khusus hanya doa di atas saja.

 Diterjemah dari-[voa-islam.com]


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Jom Daftar Tambah Visitors

Free advertising

Entri Mereka Juga Menarik

Geng Baik