IKLAN

Khamis, 16 Ogos 2012

Asap Rokok Lebih Merbahaya dari Udara Kotor


Duduk di samping perokok, terancam menghirup udara berbahaya 16 kali ganda


Tahukah anda, bahawa perokok pasif jauh lebih berbahaya dari yang anda fikirkan. Kajian menunjukkan bahawa orang yang menghirup udara yang telah terpapar asap rokok lebih berbahaya daripada menghirup udara yang yang terpapar pencemaran biasa.

Para penyelidik mendapati bahawa perokok pasif atau orang yang terdedah kepada asap rokok 16 kali lebih berbahaya daripada paparan pencemaran udara biasa.

Hal ini disebabkan kerana asap rokok dapat meningkatkan jumlah zarah halus di udara yang berbahaya berkali-kali ganda banyaknya.

Kajian dilakukan selama 5 minggu dengan memasang monitor udara yang digunakan untuk mengukur kualiti udara pada sebuah jalan di depan pusat membeli-belah. Ada sekitar 284 orang yang merokok di sepanjang jalan tersebut.

Penyelidik mendapati bahawa setiap kali ada perokok yang menghembuskan asap rokok, kira-kira 70 peratus zarah halus tersembur ke udara berbanding ketika tidak ada perokok yang melewati jalan tersebut.

Seperti dilaporkan health.india, Sabtu (14/7/2012), zarah tersebut sangat halus dan hanya berukuran kurang dari 2.5 milimeter. Partikel tersebut juga mempengaruhi udara sekitar hingga radius 2,6 meter dari sumber.

Sehingga ketika anda sedang berdiri di samping orang yang sedang merokok, anda terancam menghirup udara yang lebih berbahaya 16 kali ganda daripada ketika anda menghirup udara yang tercemar pencemaran lain.

Oleh kerana itu, sangat penting untuk mematuhi larangan merokok di tempat umum kerana boleh membahayakan orang lain yang terkena asap rokok. 


Disunting dari -Hidayatullah.com

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Jom Daftar Tambah Visitors

Free advertising

Entri Mereka Juga Menarik

Geng Baik