IKLAN

Jumaat, 14 Oktober 2011

Banyak Kesalahan, Mushaf Dari China Dilarang Al Azhar

Hidayatullah.com - Al Azhar memutuskan larangan peredaran mushaf dari China yang beredar di Mesir, kerana adanya kesalahan-kesalahan dalam penulisan ayat Al Qur `an. 


Hal itu kerana mereka tidak meminta Al Azhar untuk melakukan pengoreksian terlebih dahulu, sebagaimana diberitakan Syarq Al Ausath (11/10/2011).


Dziya 'Ad Din, Pengarah Jawatankuasa Penulisan dan Penterjemahan Al Azhar yang bertanggung jawab untuk menerbitkan perizinan cetakan mushaf menyatakan, bahawa Al Majma Al Buhuts Al Islamiyah, lembaga penyelidikan Islam Al Azhar melarang pengedaran mushaf China.

Dziya 'Ad Din menjelaskan, "Hal itu disebabkan kerana China mencetak mushaf dengan kertas yang bagus dengan teknologi canggih, kemudian dipasarkan di Mesir dengan harga murah. Itu dilakukan oleh beberapa pihak yang tidak mempunyai nurani, hingga mereka mengimport mushaf-mushaf itu tanpa meneliti.Dan kita menemui banyak kesilapan yang cukup berat. "


China sendiri menurut Dziya 'belum mengemukakan kepada Al Azhar untuk melakukan pemeriksaan terhadap Al Quran yang mereka cetak. Sedangkan Al Azhar sendiri merupakan rujukan dalam pengorkesian catakan Al Qur `an selain Majma 'Malik Fahd Arab Saudi ./ www.voa-islam.com

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Jom Daftar Tambah Visitors

Free advertising

Entri Mereka Juga Menarik

Geng Baik