sumber gambar: rawatanislam2u.
Nisfu dalam bahasa arab bererti setengah. Nisfu Syaaban bererti
setengah bulan Syaaban. Malam Nisfu Syaaban adalah malam lima-belas
Syaaban iaitu siangnya empat-belas haribulan Syaaban.
Malam Nisfu Syaaban merupakan malam yang penuh berkat dan rahmat
selepas malam Lailatul qadr. Saiyidatina Aisyah r.a. meriwayatkan bahawa
Nabi saw tidak tidur pada malam itu sebagaimana yg tersebut dalam
sebuah hadis yg diriwayatkan oleh Imam Al-Baihaqi r.a:
Rasulullah saw telah bangun pada malam (Nisfu Syaaban) dan
bersembahyang dan sungguh lama sujudnya sehingga aku fikir beliau telah
wafat. Apabila aku melihat demikian aku mencuit ibu jari kaki Baginda
saw dan bergerak. Kemudian aku kembali dan aku dengar Baginda saw
berkata dlm sujudnya, “Ya Allah aku pohonkan kemaafanMu daripada apa yg
akan diturunkan dan aku pohonkan keredhaanMu daripada kemurkaanMu dan
aku berlindung kpdMu daripadaMu. Aku tidak dpt menghitung pujian
terhadapMu seperti kamu memuji diriMu sendiri.”
Setelah Baginda saw selesai sembahyang, Baginda berkata kpd
Saiyidatina Aisyah r.a. “Malam ini adalan malam Nisfu syaaban.
Sesungguhnya Allah Azzawajjala telah dtg kpd hambanya pada malam Nisfu
syaaban dan memberi keampunan kpd mereka yg beristighfar, memberi rahmat
ke atas mereka yg memberi rahmat dan melambatkan rahmat dan keampunan
terhadap orang2 yg dengki.”
Hari nisfu sya’aban adalah hari dimana buku catatan amalan kita
selama setahun diangkat ke langit dan diganti dengan buku catatan yang
baru. Catatan pertama yang akan dicatatkan dibuku yang baru akan bermula
sebaik sahaja masuk waktu maghrib, (15 Sya’aban bermula pada 14 hb
sya’aban sebaik sahaja masuk maghrib).
Sambungan ini amat panjang. Kelapangan masa, waktu dan fikiran anda untuk menerima ilmu amatlah diperlukan.
– Fatwa tentang merayakan malam Nisfu Syaaban –
Bacaan yasin
Umat Islam di Malaysia umumnya menyambut malam nisfu Syaaban ( 15hb
Syaaban) dengan mengadakan majlis membaca surah Yasin sebanyak tiga kali
selepas solat Maghrib. Di celah-celah bacaan Yasin ini diselitkan
dengan bacaan doa seperti , selepas bacaan Yasin pertama dengan doa
untuk diselamatkan dunia akhirat, selepas bacaan Yasin kedua doa supaya
dipanjangkan umur dalam keberkatan dan selepas bacaan Yasin ketiga doa
supaya dianugerahkan rezeki yang halal.
Diperhatikan bahawa amalan sambutan Nisfu Syaaban yang kaifiatnya
sebegini tidak diamalkan di tempat lain di seluruh dunia. Tidak
hairanlah tiada fatwa yang dikeluarkan oleh Ulama muktabar dunia masa
kini tentang sahih batilnya amalan ini.
Kita beramal dan beribadat adalah untuk mendapat pahala dan kebaikan .
Amalan ini hendaklah ada contohnya dari Rasulullah s.a.w. atau
sahabat-sahabat atau ada petunjuk yang jelas dari al-Quran dan as-sunnah
. Amalan mengkhususkan bacaan dan doa tertentu pada sesuatu masa tanpa
nas yang sahih adalah amalan bidaah yang tertolak dan dikhuatiri
berdosa; setidak-tidaknya ia akan membazirkan masa dan memenatkan badan.
Kita boleh membaca surah Yasin sebanyak mungkin pada bila-bila masa
untuk mendapat pahala tetapi tidak dengan mengkhususkan kepada malam
nisfu Syabaan dan dengan bilangan tiga kali. Kita digalakkan berdoa apa
saja kepada Allah s.w.t untuk kebaikan dunia dan di akhirat tetapi tidak
perlu dikhususkan di celah-celah bacaan Yasin di malam nisfu Syaaban.
Dan kita boleh membaca surah Yasin dan berdoa bersendirian, di mana-mana
dan bila-bila saja dan tidak perlu berkampung di masjid-masjid dengan
harapan mendapat ganjaran istimewa dari Allah s.w.t.
Berikut adalah fatwa yang dikeluarkan oleh seorang ulama terkemuka di
Timur Tengah untuk menjelaskan tentang amalan bidaah di malam nisfu
Syaaban. Perhatikan bahawa beliau tidak menyebut amalan membaca Yasin
dan doa-doa yang mengiringinya kerana amalan tersebut tidak diamalkan
oleh penduduk di Timur Tengah atau di bahagian lain dunia Islam. Boleh
dikatakan bahawa amalan baca Yasin dan doa ini adalah sebahagian dari
sekian banyak amalan bidaah ciptaan rakyat tempatan khusus untuk amalan
penduduk nusantara ini!
‘Solat Sunat’ Nisfu Syaaban
Firman Allah (mafhumnya): “Pada hari ini, Aku telah sempurnakan bagi
kamu agama kamu dan Aku telah cukupkan nikmatKu kepada kamu dan Aku
telah redakan Islam itu menjadi agama untuk kamu.” [al-Maa’idah 5:3].
“Patutkah mereka mempunyai sekutu-sekutu yang menentukan mana-mana
bahagian dari agama mereka sebarang undang-undang yang tidak diizinkan
oleh Allah?” [al-Syur.a 42:21]
Dalam kitab al-Sahihain diriwayatkan daripada `Aisyah (r.a) bahawa
Rasulullah (s.a.w) pernah bersabda: “barangsiapa mengada-adakan perkara
baru dalam urusan (agama) kita ini yang mana bukan sebahagian
daripadanya, akan tertolak.”
Dalam Sahih Muslim diriwayatkan daripada Jabir r.a, Nabi (s.a.w)
bersabda dalam khutbah Baginda: “Tetaplah kamu dengan Sunnahku dan
Sunnah para Khulafa’ Rasyidun, serta berpegang teguhlah padanya…
Berwaspadalah terhadap perkara yang baru diada-adakan, kerana setiap
perkara baru adalah bid’ah dan setiap perkara bid’ah itu adalah sesat.”
Terdapat banyak lagi ayat Qur’an dan hadis yang seumpamanya.
Ini jelas sekali menunjukkan bahawa Allah telah sempurnakan agama
umat ini, dan mencukupkan nikmatNya ke atas mereka. Tuhan tidak
mengambil nyawa RasulNya sehinggalah Baginda selesai menyampaikan
perutusan dengan seterang-terangnya dan menghuraikan kepada ummah segala
apa yang telah diperintahkan Allah samada amalan perbuatan mahupun
percakapan. Baginda s.a.w telah menerangkan bahawa untuk ibadah yang
direka selepas kewafatan Baginda, segala bacaan dan amalan yang kononnya
dilakukan menurut Islam, kesemua ini akan dicampakkan kembali kepada
orang yang mencipta amalan tersebut, meskipun ia berniat baik.
Para Sahabat Nabi s.a.w tahu tentang hakikat ini, begitu juga para
salaf selepas mereka. Mereka mengecam bid’ah dan menegahnya, sebagaimana
telah dicatatkan dalam kitab-kitab yang menyanjung Sunnah dan mengecam
bid’ah, ditulis oleh bin Waddah, al-Tartushi, bin Shamah dan lain-lain.
Antara amalan bid’ah yang direka manusia ialah menyambut hari
pertengahan dalam bulan Syaaban (Nisfu Syaaban), dan menganjurkan puasa
pada hari tersebut. Tidak ada nas (dalil) yang boleh dipercayai tentang
puasa ini. Ada beberapa hadis dhaif telah dirujuk tentang fadhilat puasa
ini, tetapi ianya tidak boleh dijadikan pegangan. Hadis-hadis
diriwayatkan mengenai fadhilat doa sempena nisfu Syaaban kesemuanya
adalah maudhu’ (rekaan semata-mata), sebagaimana telah diperjelaskan
oleh sebahagian besar alim ulama.
Kita akan lihat beberapa petikan dari
ulasan para alim ulama ini.
Beberapa riwayat tentang hal ini telah dinukilkan daripada sebahagian
ulama salaf di Syria dan lain-lain. Menurut jumhur ulama, menyambut
nisfu Syaaban adalah bid’ah, dan hadis-hadis tentang fadhilat-fadhilat
berkenaan hari tersebut adalah dhaif (lemah), sebahagian besar yang lain
pula adalah maudhu’ (rekaan).
Antara ulama yang memperjelaskan hal ini
adalah al-Haafiz bin Rejab, di dalam kitabnya Lataa’if al-Ma’aarif, dan
lain-lain. Hadis-hadis dha`if berkenaan ibadah hanya boleh diterimapakai
untuk amalan ibadat yang terdapat menerusi nas-nas yang Sahih. Tidak
ada asas yang Sahih bagi sambutan nisfu Syaaban, oleh itu hadis-hadis
dha`if tersebut tidak dapat digunapakai.
Prinsip asas yang penting ini telah disebutkan oleh Imam Abu’l-‘Abbas
Sheikh al-Islam bin Taymiyah (rahimahullah). Para alim ulama
(rahimahumullah) telah sepakat bahawa apabila wujud perselisihan di
kalangan umat, maka wajiblah merujuk kepada Kitab Allah dan Sunnah
Rasulullah s.a.w. Apa-apa keputusan yang diperolehi daripada salah satu
atau kedua-duanya adalah syariat yang wajib ditaati, sebaliknya apa-apa
yang didapati bercanggah dengan kedua-duanya mestilah ditolak. Oleh itu
sebarang amalan ibadat yang tidak dinyatakan di dalam kedua-dua (Qur’an
dan Sunnah) adalah bid’ah dan tidak dibenarkan melakukannya, apatah lagi
mengajak orang lain melakukannya atau mengiktirafkannya.
Sebagaimana Firman Allah (mafhumnya): “Wahai orang-orang yang
beriman, taatlah kamu kepada Allah dan taatlah kamu kepada Rasulullah
dan kepada “Ulil-Amri” (orang-orang yang berkuasa) dari kalangan kamu.
Kemudian jika kamu berbantah-bantah (berselisihan) dalam sesuatu
perkara, maka hendaklah kamu mengembalikannya kepada (Kitab) Allah
(Al-Quran) dan (Sunnah) RasulNya jika kamu benar beriman kepada Allah
dan hari akhirat. Yang demikian adalah lebih baik (bagi kamu) dan lebih
elok pula kesudahannya.” [al-Nisa’ 4:59]
“Dan (katakanlah wahai Muhammad kepada pengikut-pengikutmu): Apa jua
perkara agama yang kamu berselisihan padanya maka hukum pemutusnya
terserah kepada Allah; Hakim yang demikian kekuasaanNya ialah Allah
Tuhanku; kepadaNyalah aku berserah diri dan kepadaNyalah aku rujuk
kembali (dalam segala keadaan).”[al-Shura 42:10]. “Katakanlah (wahai
Muhammad): Jika benar kamu mengasihi Allah maka ikutilah daku, nescaya
Allah mengasihi kamu serta mengampunkan dosa-dosa kamu dan (ingatlah),
Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.” [Aal ‘Imr.an 3:31]
“Maka demi Tuhanmu (wahai Muhammad)! Mereka tidak disifatkan beriman
sehingga mereka menjadikan engkau hakim dalam mana-mana perselisihan
yang timbul di antara mereka, kemudian mereka pula tidak merasa di hati
mereka sesuatu keberatan dari apa yang telah engkau hukumkan dan mereka
menerima keputusan itu dengan sepenuhnya.” [al-Nisa’ 4:65]
Banyak lagi ayat-ayat lain yang serupa maksudnya seperti di atas,
yang menyatakan dengan jelas bahawa sebarang perselisihan wajib dirujuk
kepada Qur’an dan Sunnah, seterusnya wajib mentaati keputusan yang
diperolehi daripada kedua-dua Nas ini. Ini merupakan syarat iman, dan
inilah yang terbaik untuk manusia di dunia dan di akhirat: “Yang
demikian adalah lebih baik (bagi kamu) dan lebih elok pula kesudahannya”
[al-Nisa’ 4:59 – mafhumnya] maksudnya ialah Hari Akhirat.
Al-Hafiz bin Rejab (R.A) menyebut di dalam kitabnya Lataa’if
al-Ma’aarif tentang isu ini – setelah membincangkannya secara panjang
lebar – “Malam Nisfu Syaaban asalnya diutamakan oleh golongan Tabi’in di
kalangan penduduk Sham, antaranya Khalid bin Mi’dan, Makhul, Luqman bin
‘Amir dan lain-lain, di mana mereka beribadah bersungguh-sungguh pada
malam tersebut. Orang awam menganggap bahawa malam tersebut adalah mulia
kerana perbuatan mereka ini.
Disebutkan bahawa mereka telah mendengar
riwayat-riwayat Israiliyyat berkenaan kelebihan malam tersebut,
sedangkan jumhur ulama di Hijaz menolak kesahihan riwayat ini, antara
mereka adalah ‘Ata’ dan Ibnu Abi Malikah. ‘Abdul Rahman bin Zaid bin
Aslam meriwayatkan fatwa ini daripada fuqaha’ (Ulama Ahli Fiqh) di
Madinah, dan inilah pandangan ulama-ulama Maliki dan lain-lain. Kata
mereka: semua ini adalah bid’ah…
Imam Ahmad tidak pernah diketahui menyebut apa-apa pun tentang
(adanya sambutan) Malam Nisfu Syaaban… Tentang amalan berdoa sepanjang
Malam Nisfu Syaaban, tidak ada riwayat yang sahih daripada Nabi (s.a.w)
ataupun daripada Para Sahabat Baginda …”
Inilah apa yang telah disebutkan oleh al-Hafiz bin Rejab (R.A).
Beliau menyatakan dengan jelas bahawa tidak ada langsung riwayat sahih
daripada Rasulullah s.a.w mahupun daripada Sahabat-sahabat Baginda (R.A)
mengenai Malam Nisfu Shaaban (pertengahan bulan Syaaban).
Dalam keadaan di mana tidak ada bukti shar’i bahawa apa-apa perkara
itu disuruh oleh Islam, tidak dibenarkan bagi Umat Islam untuk
mereka-reka perkara baru dalam agama Allah, tidak kiralah ianya amalan
perseorangan ataupun berkumpulan, samada dilakukan secara terbuka
mahupun tertutup, berdasarkan maksud umum hadith Rasulullah s.a.w:
“Barangsiapa melakukan apa sahaja amalan yang bukan sebahagian daripada
urusan kita ini [Islam], amalan itu akan tertolak.” Banyak lagi dalil
yang menegaskan bahawa bid’ah mesti ditegah dan memerintahkan agar
menjauhinya.
Imam Abu Bakr al-Tartushi (R.A) menyebut dalam kitabnya al-Hawadith
wa’l-Bida’: “Ibn Waddah meriwayatkan bahawa Zayd bin Aslam berkata: Kami
tidak pernah menemui seorang pun dari kalangan ulama dan and fuqaha’
kami yang memberi perhatian lebih kepada Malam Nisfu Shaaban, tidak ada
juga yang memberi perhatian kepada hadith Makhul, atau yang beranggapan
bahawa malam tersebut adalah lebih istimewa daripada malam-malam lain.
Pernah ada orang mengadu kepada Ibnu Abi Maleekah bahawa Ziyad
an-Numairi mengatakan bahawa pahala di Malam Nisfu Shaaban adalah
menyamai pahala Lailatul-Qadar. Beliau menjawab, “Sekiranya aku dengar
sendiri dia berkata begitu dan ada kayu di tanganku, pasti aku akan
memukulnya (dengan kayu itu). Ziyad seorang pereka cerita.”
Al-Shaukani (R.A) berkata dalam al-Fawa’id al-Majmu’ah: “Hadith yang
berbunyi: ‘Wahai ‘Ali, barangsiapa bersolat seratus rakaat di Malam
Nisfu Shaaban, dengan membaca pada setiap rakaat Ummul Kitab [Surah
al-Fatihah] dan Qul Huwallahu Ahad sepuluh kali, Allah akan memenuhi
segala keperluannya…’ Hadis ini maudhu’ (rekaan semata-mata). Susunan
katanya menyebut dengan jelas ganjaran yang akan diterima oleh orang
yang melakukannya, dan tidak ada orang yang waras yang boleh meragui
bahawa ‘hadis’ ini adalah rekaan. Lebih-lebih lagi, perawi dalam isnad
hadis ini adalah majhul (tidak dikenali). ‘Hadis’ ini juga diriwayatkan
melalui sanad yang lain, yang mana kesemua adalah direka dan kesemua
perawinya adalah are majhul (tidak diketahui asal-usulnya).
Di dalam kitab al-Mukhtasar, beliau menukilkan: Hadith yang menyebut
tentang solat di tengah bulan Syaaban adalah hadis palsu, dan hadis Ali
yang diriwayatkan oleh Ibnu Hibban – “ Apabila tiba malam pertengahan
Syaaban, penuhilah malamnya dengan solat dan berpuasalah di siang
harinya” – adalah dhaif (lemah).
Di dalam kitab al-La’aali’ beliau berkata, “Seratus rakaat di
pertengahan Syaaban, membaca (Surah) al-Ikhlas sepuluh kali di setiap
rakaat… (hadis ini) adalah maudhu’ (direka), dan kesemua perawi dalam
tiga isnadnya adalah majhul (tidak dikenali) dan dhaif (lemah). Katanya
lagi: dan dua belas rakaat, membaca al-Ikhlaas tiga puluh kali setiap
rakaat, ini juga adalah maudhu’; dan empat belas (rakaat), juga adalah
maudhu’.
Beberapa orang fuqaha’ telah tertipu oleh hadis palsu ini, antaranya
pengarang al-Ihya’ dan lain-lain, dan juga sebahagian ulama mufassirin.
Solat khusus di malam ini – di pertengahan bulan Syaaban – telah
diterangkan dalam pelbagai bentuk, kesemuanya adalah palsu dan
direka-reka.”
Al-Hafiz al-‘Iraqi berkata: “Hadith tentang solat di malam
pertengahan Syaaban adalah maudhu’, dan disandarkan secara palsu
terhadap Rasulullah s.a.w.”
Imam al-Nawawi berkata di dalam bukunya al-Majmu’: “Sembahyang yang
dikenali sebagai solat al-raghaa’ib, didirikan sebanyak dua belas rakaat
antara Maghrib dan ‘Isyak pada malam Jumaat pertama di bulan Rejab, dan
sembahyang sunat Malam Nisfu Shaaban, sebanyak seratus rakaat –
kedua-dua sembahyang ini adalah bid’ah yang tercela. Sepatutnya orang
ramai tidak tertipu disebabkan ianya disebut dalam Qut al-Qulub dan
Ihya’ ‘Ulum al-Din, atau oleh hadis-hadis yang disebutkan dalam
kedua-dua kitab ini. Kesemuanya adalah palsu. Orang ramai juga tidak
sepatutnya tertipu disebabkan kerana beberapa imam telah keliru dalam
hal ini dan menulis beberapa helaian yang menyebut bahawa sembahyang ini
adalah mustahabb (sunat), kerana dalam hal ini mereka tersilap.”
Sheikh al-Imam Abu Muhammad ‘Abd al-Rahman bin Isma’il al-Maqdisi
telah menulis sebuah kitab yang amat berharga, yang membuktikan bahawa
riwayat-riwayat tersebut adalah palsu, dan jasa beliau sangatlah besar.
Alim `ulama telah membincangkan hal ini dengan panjang lebar, dan
sekiranya kami ingin memetik keseluruhan perbincangan tersebut untuk
dicatatkan di sini, tentu akan mengambil masa yang sangat panjang.
Mudah-mudahan apa yang telah disebutkan di atas sudah memadai bagi anda
yang mencari kebenaran.
Daripada ayat-ayat Qur’an, hadis-hadis dan pendapat ulama yang
dipetik di atas, sudah jelas bagi kita bahawa menyambut pertengahan
bulan Syaaban dengan cara bersembahyang di malamnya atau dengan
mana-mana cara yang lain, atau dengan mengkhususkan puasa pada hari
tersebut, adalah bid’ah yang ditolak oleh jumhur ulama. Amalan tersebut
tiada asas dalam syariat Islam yang tulen; bahkan ianya hanyalah salah
satu perkara yang diada-adakan dalam Islam selepas berakhirnya zaman
Sahabat (radhiallahu `anhum).
Amat memadai, dalam hal ini, untuk kita fahami kalam Allah (mafhumnya):
“Pada hari ini Aku telah sempurnakan agama kamu untukmu..…”[al-Ma’idah 5:3]. dan beberapa ayat yang seumpamanya; dan kata-kata Nabi s.a.w: “Barangsiapa yang mengada-adakan perkara baru dalam urusan (agama) kita ini yang (pada hakikatnya) bukan sebahagian daripadanya, tidak akan diterima” dan beberapa hadis yang serupa.
“Pada hari ini Aku telah sempurnakan agama kamu untukmu..…”[al-Ma’idah 5:3]. dan beberapa ayat yang seumpamanya; dan kata-kata Nabi s.a.w: “Barangsiapa yang mengada-adakan perkara baru dalam urusan (agama) kita ini yang (pada hakikatnya) bukan sebahagian daripadanya, tidak akan diterima” dan beberapa hadis yang serupa.
Dalam Sahih Muslim diriwayatkan bahawa Abu Hurarah (R.A) berkata:
“Rasulullah s.a.w bersabda: ‘Janganlah kamu khususkan malam Jumaat untuk
bersembahyang malam dan janganlah khususkan siang hari Jumaat untuk
berpuasa, melainkan jika puasa di hari itu adalah sebahagian daripada
puasa-puasa yang kamu amalkan berterusan-berterusan.’”
Seandainya dibenarkan untuk mengkhususkan mana-mana malam untuk
amalan ibadah yang istimewa, sudah tentu malam Jumaat adalah yang paling
sesuai, kerana siang hari Jumaat adalah hari yang paling baik bermula
terbit mataharinya, sebagaimana disebutkan dalam hadis Sahih yang
diriwayatkan daripada Rasulullah s.a.w. Memandangkan Nabi Muhammad s.a.w
sendiri melarang dari mengkhususkan malam tersebut untuk bertahajjud,
itu menandakan bahawa adalah lebih dilarang sekiranya dikhususkan
malam-malam lain untuk sebarang bentuk ibadat, kecuali di mana terdapat
nas yang Sahih yang mengkhususkan malam tertentu.
Oleh kerana telah disyariatkan untuk memenuhi malam Lailatul-Qadr dan
malam-malam lain di bulan Ramadhan dengan bersolat, Rasulullah s.a.w
memberi perhatian kepadanya dan menyuruh umatnya bersolat malam
sepanjang tempoh tersebut. Baginda sendiri melaksanakannya, sebagaimana
disebut dalam al-Sahihain, bahawa Rasulullah s.a.w bersabda:
“Barangsiapa bersolat qiyam di bulan Ramadan dengan penuh iman dan
mengharapkan pahala, Allah akan ampunkan dosa-dosanya yang telah lalu”
dan “Barangsiapa memenuhi malam Lailatul Qadr dengan bersolat (sunat)
disebabkan iman dan mencari pahala, Allah ampunkan kesemua dosanya yang
telah lalu.”
Akan tetapi sekiranya disyariatkan untuk mengkhususkan malam
pertengahan bulan Syaaban, atau malam Jumaat pertama di bulan Rejab,
atau di malam Isra’ dan Mi’raj, dengan meraikannya ataupun dengan
melakukan amalan ibadat yang khusus, maka sudah tentu Rasulullah s.a.w
telah mengajar umatnya melakukannya, dan Baginda sendiri melakukannya.
Jika pernah berlaku sedemikian, para Sahabat Baginda (R.A) pasti akan
memperturunkan amalan amalan tersebut kepada umat terkemudian; tidak
mungkin mereka menyembunyikan amalan daripada umat terkemudian, kerana
mereka adalah generasi yang terbaik dan yang paling amanah selepas
Rasulullah, radhiallahu `anhum, dan semoga Allah merahmati kesemua
sahabat Rasulullah s.a.w.
Sekarang kita telah membaca sendiri kata-kata ulama yang dipetik di
atas bahawa tidak ada riwayat daripada Rasulullah s.a.w mahupun Para
Sahabat (R.A) berkenaan kelebihan malam Jumaat pertama bulan Rejab, atau
malam pertengahan bulan Syaaban. Maka kita tahu bahawa menyambut hari
tersebut adalah satu perkara baru yang dimasukkan ke dalam Islam, dan
mengkhususkan waktu-waktu ini untuk amalan ibadat tertentu adalah bid’ah
yang tercela.
Samalah juga dengan sambutan malam ke dua puluh tujuh bulan Rejab,
yang mana disangkakan oleh sesetengah orang sebagai malam Isra’ dan
Mi’raj; tidak dibenarkan mengkhususkan hari tersebut untuk amalan
tertentu, atau meraikan tarikh tersebut, berdasarkan dalil yang dipetik
di atas.
Ini sekiranya tarikh sebenar Isra’ and Mi’raj telah diketahui,
maka bagaimana sekiranya pandangan ulama yang benar adalah tarikh
sebanar Isra’ and Mi’raj tidak diketahui! Pandangan yang mengatakan
ianya berlaku pada malam ke dua puluh tujuh di bulan Rejab adalah
riwayat yang palsu yang tiada asas dalam hadis-hadis sahih.
Baik
sekiranya seseorang itu berkata: “Perkara paling baik adalah yang
mengikut jalan para salaf, dan perkara paling buruk adalah perkara yang
diada-adakan.”
Kita memohon agar Allah membantu kita dan seluruh umat Islam untuk
berpegang teguh kepada Sunnah dan menjauhi segala yang bertentangan
dengannya, kerana Dialah yang Maha Pemurah, lagi Maha Penyayang. Semoga
Allah merahmati Pesuruh dan UtusanNya, Nabi kita Muhammad s.a.w, serta
kesemua ahli keluarga dan Para Sahabat baginda.
Ulasan dan terjemahan fatwa : http://www.darulkautsar.com
[Dipetik daripada Majmu’ Fatawa Samahat al-Sheikh ‘Abdul-‘Aziz bin Baz, 2/882]
[Dipetik daripada Majmu’ Fatawa Samahat al-Sheikh ‘Abdul-‘Aziz bin Baz, 2/882]
ohislam.com
Rujukan :
Tiada ulasan:
Catat Ulasan