IKLAN

Ahad, 8 Julai 2012

All-American: Mengenali Lelaki Amerika Muslim secara Lebih Dekat



Jihad. Misoginis. Kulit coklat. Berjanggut. Tak bergaya Amerika. Ini adalah istilah dan gambaran yang sering kali dikaitkan dengan para lelaki Muslim Amerika. Sebuah kompilasi esei autobiografi oleh para lelaki Muslim Amerika, All-American: 45 American Muslim Men on Being Muslim, menyuguhkan siri catatan peribadi yang melawan pelbagai andaian dan stereotaip tadi.
Tinjauan dari dekat dan peribadi ke dalam kehidupan orang Amerika Muslim ini adalah bahagian kedua dari seri I Speak for Myself, sekumpulan antologi cerita antara agama dan antarbudaya. Buku pertama menumpukan pada cerita-cerita perempuan Amerika Muslim. 


Zahra Suratwala, koeditor dari kedua-dua buku ini, menjelaskan tentang inspirasi dibuatnya antologi-antologi ini, "Agaknya ada banyak orang yang bicara tentang seperti apa Islam dan Muslim itu, namun tidak banyak dari mereka yang juga Muslim. 


Kami berupaya mengisi apa yang kami lihat sebagai celah nyata dalam dialog mengenai Islam dan Muslim. " Wajahat Ali, koeditor All-American: 45 American Muslim Men on Being Muslim, menulis dalam pendahuluan bahawa mengisahkan cerita peribadi adalah cara terbaik dan paling memberi kesan untuk mengatasi ranah -ranah yang sukar disentuh dialog.


Mengutip ayat Quran, "Wahai orang-orang yang beriman ... Kami telah jadikan kamu berbangsa-bangsa dan bersuku-suku supaya kamu dapat saling mengenal, "(49: 13), beliau telah mengemukakan bahawa" saling mengenal "sering kali terjadi melalui berkongsi pengalaman peribadi, sesuatu yang dilakukan oleh masing-masing esais di dalam buku ini . 


Para lelaki yang dipaparkan di dalam buku ini termasuk Jason Moy, seorang peguam Kor Peguam Tentera AS; Hasan Minhaj, seorang pelawak; Amer Ahmed, Inspektor bandar Chicago; Mark Gonzales, penyair dan pendidik; Shahed Amanullah, Penasihat Senior Perwakilan Khusus untuk Komunitas Muslim di Kemenlu AS; Kamran Pasha, seorang penulis scenario dan pengarah, Michael Muhammad Knight, seorang novelis dan Suhail Khan, peguam dan Ketua Conservative Inclusion Committee.Mereka yang dipaparkan di dalam buku ini adalah para suami, ayah, saudara laki-laki, dan anak; mereka berkulit coklat, hitam, putih ataupun di antara warna-warna ini. 


Beberapa lelaki menulis tentang pergumulan mereka dengan agama dalam pelbagai babak hidup mereka. Sebahagian lelaki menceritakan perjuangan mereka ketika tumbuh di, atau semasa datang ke Amerika, sementara yang lain merenungkan inspirasi yang mereka dapatkan dari pelbagai aspek saling berkaitan dari identiti mereka selaku orang Amerika Muslim.


Tidak ada yang melihat agama mereka bercanggah dengan kedudukan sebagai orang Amerika. Semua dengan jelas ingin dan tengah bekerja keras untuk mencapai mimpi Amerika mereka sendiri. Misalnya, Khaled Beydoun, seorang peguam Amerika keturunan Arab, menulis tentang mengatasi
ketidakberuntungan dan masa kecilnya tumbuh di Detroit, Michigan, di sebuah rumah dengan orang tua tunggal, sambil bergantung pada bantuan kerajaan. 


Ia menggambarkan bagaimana ia berjuang sebagai pelajar, bagaimana ia gagal di tahun pertamanya di sekolah menengah, yang membuatnya ikut sekolah musim panas dan menjadi titik balik bagi pertumbuhan akademik dan peribadinya. 


Eseinya berdasarkan pada sebuah ceramah yang ia berikan kepada para pelajar di Detroit, yang banyak dari mereka tengah menghadapi perjuangan yang sama sepertinya dulu. "Muslim dipandang sebagai minoriti teladan [di Amerika]," katanya. "Mereka telah berjaya secara ekonomi, untuk sebahagian besar. Cerita saya menyampaikan kisah yang berbeza - bahawa ada orang-orang Amerika Muslim yang harus berjuang, tidak semuanya punya hidup yang mulus. 


" Mohamed Geraldez, seorang pengusaha Amerika keturunan Filipina, juga menulis tentang upaya mengatasi kesulitan kewangan dan personal yang ekstrem untuk tumbuh besar di keluarga pendatang, dan perjuangan spiritualnya untuk mendapatkan penerimaan dari keluarganya setelah ia masuk Islam ketika awal-awal masuk kuliah. 


Ia juga berharap dapat menginspirasi mereka yang membaca ceritanya untuk mengatasi cabaran mereka sendiri dalam kehidupan dan untuk memahami bahawa tidak semua orang Amerika Muslim mempunyai cerita yang sama, seperti anggapan banyak orang. "Saya mahu orang-orang yang membaca ini mengerti bahawa Muslim itu tidak monolitik , "kata Geraldez, yang menambah," Komuniti orang Amerika Muslim cukup warna-warni dan keliru bila kita melukiskan seluruh komuniti ini dengan generalisasi berlebihan. " 


Kekecewaannya dengan anggapan luas bahawa semua Muslim adalah sama juga dimiliki oleh masing-masing penyumbang buku ini. Sudah terlalu lama cerita mereka - cerita lelaki Amerika Muslim - dituturkan oleh orang lain.


Buku ini adalah kesempatan mereka bercakap untuk diri mereka sendiri dan menceritakan kisah mereka kepada yang lain. Arahan All-American tentu tidak boleh merangkumi kepelbagaian kompleks lelaki Amerika Muslim seluruhnya, namun benar-benar menawarkan wawasan unik dan luar biasa mengenai kehidupan lelaki Amerika Muslim di luar pemberitaan. * / Nadia S. Mohammad,Redaksi Asosiat AltMuslimah.com. Artikel ini ditulis untuk Agensi Berita Common Ground (CGNews).


Disunting dari : www.hidayatullah.com

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Jom Daftar Tambah Visitors

Free advertising

Entri Mereka Juga Menarik

Geng Baik