IKLAN

Ahad, 15 Julai 2012

Kisah Malik bin Dinar, Ibnu Mas'ud dan Pencuri


 MALIK BIN DINAR rahimahullah suatu saat melihat bahawa ada seorang wanita yang memasuki rumah beliau dan mencuri mushaf serta pakaian. Mengetahui hal itu, beliau memutuskan untuk mengikuti si wanita.
Setelah menemui wanita tersebut Malik bin Dinar menyampaikan, "Ambillah baju itu, namun mushafnya kembalikan dan engkau tidak perlu takut." (Tanbih Al Mughtarrin, hal. 27)


 Mendoa'kan Kebaikkan Untuk Pencuri

IBNU MAS'UD Radhiyallahu Anhu suatu saat berdagang di sebuah pasar dan menyimpan wang dirham di serban beliau. Namun saat hendak mengambil wang dirham tersebut beliau tidak didapatinya, padahal beliau tidak pergi ke mana-mana.
Orang-orang yang berada di sekitar Ibnu Mas'ud pun berdoa, "Ya Allah potonglah tangan pencuri yang telah mengambilnya." Ibnu Mas'ud pun berdoa, "Ya Allah jika pencuri itu melakukan kecurian kerana keperluan maka berkatilah ia. Namun jika ia melakukannya kerana dorongan maksiat maka jadikanlah perbuatannya ini adalah perbuatan yang terkini. "(Ihya 'Ulumuddin, 9/1671)
Meski orang yang dizalimi doanya mustajab, Ibnu Mas'ud tidak menggunakannya untuk mendoakan keburukan kepada si pencuri yang telah menzalimi beliau, bahkan justeru berdoa untuk kebaikan si pencuri. 

Sumber: Hidayatullah.com

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Jom Daftar Tambah Visitors

Free advertising

Entri Mereka Juga Menarik

Geng Baik