IKLAN

Sabtu, 14 Julai 2012

Fatwa Ramadhan: Hasil Ru'yah Saudi Arabia Berbeza dengan Negara Lain



Soal:
Bagaimana jika hasil ru'yah penentuan awal Ramadhan berbeza antara Saudi Arabia dan negara-negara lain. Jika awal Ramadhan di negara Saudi Arabia pada hari Sabtu sedangkan di negara Algeria pada hari Ahad kemudian ada seseorang yang tinggal di Algeria namun ikut berpuasa bersama Saudi Arabia (sehingga ia berpuasa mulai hari sabtu-pent). Apakah hal ini dibolehkan atau tidak? Bersama siapa nanti ia akan Idul Fitri? Kerana jika ia berhari raya Aidil Fitri bersama Saudi Arabia, maka pada saat itu di negaranya masih hari puasa sebaliknya jika ia berpuasa pada hari tersebut maka hari tersebut adalah hari Aidil Fitri di negara yang ia ikut berpuasa bersamanya (Saudi Arabia)?

Jawab:
Nabi shallallahu 'alaihi wa sallam bersabda,
صوموا لرؤيته وأفطروا لرؤيته
"Berpuasalah kalian kerana melihatnya (bulan) dan berbukalah (laksanakanlah idul fitri) kerana melihatnya." (HR. Bukhari pada kitab shahihnya (2/229)
Rasulullah shallallahu 'alaihi wa sallam mengaitkan kewajipan puasa dengan melihat bulan. Sedangkan hal terebut berbeza-beza disebabkan berbezanya matla '(tempat terbitnya bulan). Inilah pendapat yang benar dari beberapa pendapat ulama. Tidak diragukan lagi bahawa tempat terbit bulan di Algeria berbeza dengan di Saudi Arabia. Maka setiap orang berpuasa bersama-sama dengan penduduk negeri di mana ia tinggal ketika mereka melihat bulan, dan melakukan idul fitri ketika mereka melihat bulan. Undang-undang bagi penanya adalah mengikuti kaum muslimin yang dia tinggal bersama mereka, di mana saja berada, sama saja baik di Algeria ataupun di negara-negara lain, kita berpuasa dan melaksanakan idul fitri bersama masyarakat. [Fatwa Syaikh Shalih Al-Fauzan dari kitab Al Muntaqa Min Fatawa Asy Syaikh al Fauzan]
***
Penterjemah: Sigit Hariyanto
Muroja'ah: Ustadz Aris Munandar


muslim.or.id 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Jom Daftar Tambah Visitors

Free advertising

Entri Mereka Juga Menarik

Geng Baik