IKLAN

Khamis, 16 Jun 2011

Waspada: Panadol Dari Tepung Gandum Di Pasaran


Paracetamol palsu dikesan membanjiri pasaran tempatan dengan penjualannya menggunakan bungkusan asal jenama Panadol bersama pelekat hologram tiruan bagi mengelirukan pengguna.

Perkara itu dikesan hasil siasatan Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) yang mendapati produk terbabit dipercayai menggunakan bahan asas tepung gandum yang tidak mampu melegakan demam pesakit selain didapati pada harga lebih murah.

Penolong Pengarah Penguat Kuasa Farmasi KKM, Aznur Muhammad berkata, setakat ini, pihaknya masih membuat kajian bagi mengenal pasti sama ada produk tiruan itu boleh memberi kesan sampingan kepada orang ramai atau sebaliknya.

“Kami masih melakukan ujian makmal terhadap-ubatan palsu dirampas itu untuk mengesan sama ada wujud campuran bahan kimia lain atau sebaliknya.

“Bagaimanapun, pengguna yang mahu membeliubatan ini boleh memeriksa pelekat hologram digunakan bagi memastikan sama ada ia tulen atau sebaliknya menggunakan alat dibekalkan KKM di setiap kedai terbabit,” katanya.

Beliau berkata, selain paracetamol, ubat-ubatan lain yang turut dipalsukan semata-mata bagi mengaut keuntungan termasuk air cap Badak, minyak angin jenama Vicks dan minyak urut jenama Mustika.

Dalam operasi sekitar Chow Kit, jam 12 tengah hari semalam, Bahagian Farmasi KKM yang membuat pemeriksaan di beberapa kedai jamu dan ubatan menemui lima gudang ubat haram membabitkan nilai rampasan bernilai RM1 juta. -HM
 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Jom Daftar Tambah Visitors

Free advertising

Entri Mereka Juga Menarik

Geng Baik