IKLAN

Jumaat, 24 Jun 2011

Bateri Nokia Menggunakan Coca-cola

Seorang gadis dari China , Daizi Zheng telah membuat handphone mesra alam yang dikuasakan oleh air coca-cola untuk projek akhir di Universitinya. 

Photobucket

Selepas itu dia membawa prototype tersebut kepada Nokia tetapi malangnya Nokia belum bercadang untuk mengeluarkan produk handphone Coca-cola tersebut buat masa sekarang.
Zheng berkata, Nokia mungkin akan menilai semula produknya itu dalam masa setahun dua akan datang.
Konsep handphone ini menggunakan Bio Battery yang menghasilkan elektrik dari karbohidrat. Jika bateri habis, tinggal beli coca cola, isi handphonenya dan jika masih ada baki coca colanya, tinggal diminum. Tidak perlu membawa charger ke-mana-mana lagi,hanya bawa atau beli coca-cola kat 7E pun boleh.
Bateri Bio ini didakwa dapat bertahan tiga sampai empat kali lebih lama daripada bateri lithium-ion dalam sekali charge.
Apakah konsep bateri bio ini dapat menjadi alternatif lain yang lebih efektif dan jimat tenaga lebih-lebih lagi bila tarif bil elektrik TNB dah naik?
Mungkin lebih bagus jika menggunakan gula biasa saja sebagai sumber bahan bakar. Namun teknologi ini tentunya cukup unik dan boleh maju untuk dikembangkan lagi.
Photobucket
Photobucket
Photobucket

Video


  Sumber : www.isuhangat

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Jom Daftar Tambah Visitors

Free advertising

Entri Mereka Juga Menarik

Geng Baik