IKLAN

Isnin, 20 Jun 2011

Penerangan Dan Gambaran Tentang Syurga


Ibn al-Qayyim berkata, dalam hal perihal syurga dan kesenangan yang mengandungi:
Dan jika anda bertanya tentang tanah dan tanah, maka ia adalah kasturi dan kunyit.
Dan jika anda bertanya tentang bumbung, maka ia adalah Arasy Tuhan Yang Maha Mengasihani.
Dan jika anda bertanya tentang batu, maka mereka adalah mutiara dan permata.
Dan jika anda bertanya tentang bangunan, maka mereka diperbuat daripada batu bata emas dan perak.
Dan jika anda bertanya tentang pokok, maka ia tidak mengandungi pokok tunggal kecuali batangnya diperbuat daripada emas dan perak.
Dan jika anda bertanya tentang buah-buahan, maka mereka lebih lembut daripada mentega dan lebih manis daripada madu.
Dan jika anda bertanya tentang daun, maka mereka lebih lembut daripada kain paling lembut.
Dan jika anda bertanya tentang sungai, maka terdapat beberapa sungai dari susu yang di rasa tidak berubah, dan beberapa sungai dari arak yang lazat bagi orang-orang yang meminumnya, dan sungai-sungai madu yang murni, dan sungai air yang segar.
Dan jika anda bertanya tentang makanan mereka, maka ia adalah buah-buahan dari apa yang mereka akan pilih, dan daging burung apa sahaja yang mereka inginkan.
Dan jika anda bertanya tentang minuman mereka, maka ia adalah Tasneem, halia, dan Kaafoor.
Dan jika anda bertanya tentang cawan minum mereka, maka mereka adalah jernih dan diperbuat daripada emas dan perak.
Dan jika anda bertanya tentang naungan, maka penunggang cepat akan naik dalam naungan satu pokok untuk seratus tahun dan tidak melarikan diri itu.
Dan jika anda bertanya tentang luas, maka yang paling rendah rakyatnya akan dalam kerajaan dan beliau dinding dan istana dan taman-taman jarak yang akan dilalui dalam seribu tahun.
Dan jika anda bertanya tentang khemah dan perkhemahan itu,kemudian satu khemah adalah seperti mutiara yang tersembunyi yang sixty batu panjang.
Dan jika anda bertanya tentang menara, maka mereka adalah bilik di atas bilik di bangunan yang mempunyai sungai-sungai mengalir di bawah mereka.
Dan jika anda bertanya tentang sejauh mana ia sampai ke langit,kemudian melihat bintang bersinar yang boleh dilihat, serta orang-orang yang jauh di langit bahawa penglihatan tidak mungkin dapat dicapai.
Dan jika anda bertanya tentang pakaian penduduknya, maka mereka adalah dari sutera dan emas.
Sehingga apabila mereka akhirnya sampai ke lembah yang luas di mana mereka semua akan bertemu - dan tiada mereka akan menolak permintaan pemanggil - Tuhan - Maha dan Maha - akan perintah-Nya kepada Pengerusi dibawa sana. Kemudian, pulpits cahaya akan muncul, serta pulpits mutiara, batu permata, emas dan perak. Paling rendah daripada mereka pangkat akan duduk di atas kepingan kasturi, dan tidak akan melihat apa yang orang-orang yang berada di kerusi di atas mereka diberi. Apabila mereka selesa di mana mereka duduk dan selamat di tempat mereka, dan pemanggil panggilan: 'Wahai Ahli Syurga! Anda mempunyai janji temu dengan Allah yang Dia hendak berikan ganjaran anda! ' Jadi mereka akan berkata: 'Dan apa yang pahala itu? Dan jika anda bertanya tentang katil, kemudian selimut adalah dari sutera yang terbaik dibentangkan di peringkat tertinggi itu.
Dan jika anda bertanya tentang wajah-wajah penduduk dan kecantikan mereka, maka mereka adalah seperti imej Bulan.
Dan jika anda bertanya tentang umur mereka, maka mereka adalah orang-orang muda 33 tahun dalam imej Adam, bapa umat manusia.
Dan jika anda bertanya tentang apa yang mereka akan mendengar, maka ia menyanyi isteri mereka dari kalangan Hoor al-'Ayn, dan lebih baik daripada yang suara-suara malaikat dan para Nabi, dan lebih baik daripada itu adalah Ucapan Tuhan sekalian alam.
Dan jika anda bertanya tentang hamba mereka, maka mereka adalah lelaki muda belia yang kekal yang menyerupai mutiara yang bertaburan.
Dan jika anda bertanya tentang bakal pengantin dan isteri mereka,maka mereka masih muda dan penuh-breasted dan mempunyai cecair aliran belia melalui anggota badan mereka; matahari berjalan bersama-sama keindahan wajahnya jika dia menunjukkan ia, cahaya bersinar dari antara giginya jika dia senyum;
jika kamu bertemu cintanya, maka katakanlah apa sahaja yang anda mahu mengenai menyertai dua lampu; dia melihat wajahnya di bulat dari pipinya seolah-olah dia sedang mengkaji cermin digilap, dan dia melihat kecerahan dari belakang otot dan tulang mereka; jika dia telah menjadi terserlah apabila Dunia, beliau akan memenuhi apa yang di antara langit dan bumi dengan angin yang indah, dan mulut penciptaan akan memuliakan, memuji, dan kebesaran menyeru, dan segala-galanya antara Timur dan Barat akan dihiasi untuknya, dan setiap mata akan ditutup dari semua tetapi beliau, dan cahaya matahari akan outshone seperti cahaya matahari outshines cahaya bintang-bintang, dan semua orang di muka bumi akan percaya yang Maha Hidup, Yang Maha Esa yang menanggung dan Melindungi semua wujud.
Dan yang meliputi pada kepalanya adalah lebih baik dari Dunia dan segala yang ada di dalamnya, dan dia tidak meningkat dengan usia kecuali dalam keindahan; bebas daripada tali pusat An, bersalin dan haid, dan suci mukus, air liur air kencing, dan lain-lain kotor perkara; mudanya tidak pernah pudar, pakaian beliau tidak pernah lelah, pakaian tidak boleh diwujudkan yang sepadan dengan kecantikannya, dan tiada siapa yang dengannya pernah boleh menjadi bosan; perhatiannya adalah terhad kepada suaminya, jadi dia nafsu melainkan dia , sama seperti perhatiannya adalah terhad kepada beliau supaya dia adalah objek tunggal keinginannya, dan dia dengan dia dalam keselamatan terbaik dan keselamatan, tiada pernah disentuh sebelum beliau sama ada manusia atau jin.
Dan jika anda bertanya tentang hari Meningkatkan (dalam ganjaran) dan lawatan daripada semua-Maha Kuasa, semua-Bijaksana, dan melihat Wajah-Nya - bebas daripada sebarang persamaan atau bandingan dengan apa-apa - seperti yang anda lihat matahari di tengah-tengah hari dan bulan penuh pada malam yang ceria, kemudian mendengar pada hari yang pemanggil akan memanggil: "Wahai Ahli Syurga! Tuhan kamu - Maha dan Maha - permintaan anda untuk melawat-Nya, supaya datang untuk melawat Allah '!Maka mereka akan menjawab: 'Kami mendengar dan taat!'
Dia belum dibuat muka kita cerah, dibuat timbangan berat kami, kami masuk ke dalam Syurga, dan menolak kami dari neraka? '
Dan apabila mereka seperti itu, tiba-tiba bersinar cahaya a yang merangkumi semua Syurga. Jadi, mereka mengangkat kepala mereka, dan, tiba-tiba: Pemaksa yang - Maha Suci Allah, dan Kudus adalah Nama-Nya - telah datang kepada mereka dari sebelah atas mereka dan majestified mereka dan berkata: "Wahai Ahli Syurga! Salam sejahtera kepada kamu! ' Jadi, ucapan ini tidak akan menjawab dengan apa-apa yang lebih baik daripada: 'Ya Allah! Anda Keamanan, dan dari Anda adalah Keamanan! Berbahagialah Anda, pemilik Wahai Kebesaran dan Kemuliaan! ' Jadi Tuhan - Maha dan Maha - akan ketawa kepada mereka dan berkata: "Wahai Ahli Syurga! Di manakah mereka yang digunakan untuk mematuhi Saya tanpa pernah melihat Me?Ini ialah hari Meningkatkan! '
Jadi, mereka semua akan memberi respons yang sama: 'Kami gembira, jadi hati dengan kita!' Jadi, Dia akan berkata: "Wahai Ahli Syurga! Jika saya tidak gembira dengan anda, saya tidak akan membuat anda ahli Syurga Ku! Jadi, minta-Ku! ' Jadi, mereka semua akan memberi respons yang sama: 'Tunjukilah kami Wajah anda supaya kita boleh melihat ia!'Jadi, Tuhan - Maha Kuasa dan Majestic - akan membuang meliputi dan akan majestify mereka dan akan melindungi mereka dengan cahaya-Nya yang, jika Allah - Yang Maha - tidak menghendaki untuk tidak membakar mereka, akan dibakar mereka.
Dan tidak akan kekal seorang pun dalam perhimpunan ini kecuali Tuhannya - Yang Maha - akan bercakap kepadanya dan berkata: "Adakah anda ingat hari yang anda telah lakukan dan ini" dan Dia akan mengingatkan dia beberapa perbuatan buruk dalam kehidupan Sekular, maka dia akan berkata: 'Wahai Tuhan! Adakah anda tidak memaafkan saya? ' Jadi, Dia akan berkata: "Sudah tentu!Anda belum mencapai ini kedudukan kamu (di Syurga) kecuali dengan pengampunan saya. '
Jadi, bagaimana manis ini ucapan untuk telinga, dan bagaimana sejuk adalah mata yang benar dengan pandangan di Wajah Mulia-Nya di akhirat ...
{Beberapa muka pada hari itu akan bersinar dan berseri, melihat Tuhan mereka ...} (al-Qiyaamah: 22-3)
[Dari buku yang mengagumkan dan indah Haadi al-Arwaah ilaa Bilaad il-Afraah oleh Ibn al-Qayyim, ms. 193]

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Jom Daftar Tambah Visitors

Free advertising

Entri Mereka Juga Menarik

Geng Baik