IKLAN

Rabu, 29 Jun 2011

Hati-hati Ketika Menggunakan Cyber Cafe!

Informasi ini saya postkan agar anda tidak terkena dengan ‘jerat’ teknologi sekarang. Hati-hatilah jika anda mengguna PC di tempat umum seperti Cybercafe ataupun Internet Cafe untuk akses internet. Cuba cek belakang PC yang anda sedang guna dan lihat apakah alat ini ada di belakang PC? Kalau ada jangan sesekali guna PC itu!

Alat ini dicucuk di hujung cable keyboard yang terhubung ke PC, ini digunakan untuk menyimpan semua data yang telah ditaip oleh keyboard itu. Alat ini akan record apa yang dibuat. Kebanyakan alat ini sering diguna pakai di Internet Kafe, pameran, hotel dan lapangan terbang. Maka berhati-hatilah terutama anda yang menggunakan internet di tempat seperti itu untuk mengakses account bank online atau site penting lainnya.


Bagaimana alat ini berfungsi?
 
Contohnya anda masuk/login ke account bank, setelah selesai anda pun logout seperti biasa dan meninggalkan PC. Walaupun PC anda sudah di offkan, alat itu dengan mudahnya untuk membuka account itu kembali dengan apa yang sebelumnya anda tekan dan di record alat tersebut, telah tersimpan di dalam Black Device.

Jadi, sebaiknya anda periksa dahulu PC jika ada sesuatu yang mencurigakan di belakangnya sebelum menggunakan internet di tempat umum untuk mengakses site penting. Semoga informasi ini berguna untuk anda semua dan mencegah terjadinya hal-hal yang tidak diinginkan.

Kataku: Beringatlah periksa belakang PC tu dulu OK? biar je tuan kedai tu nak cakap apa, janji akaun kita selamat.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Jom Daftar Tambah Visitors

Free advertising

Entri Mereka Juga Menarik

Geng Baik