IKLAN

Sabtu, 25 Jun 2011

Cara Aku Selamatkan Blog Jika Digodam/Hack

Sekarang kan tengah hangat kes website dihack, tak kurang juga ada beberapa blog yag telah dihack...Tak mustahil blog kita pun bila-bila masa orang boleh hack, jadi, kena la ambil langkah-langkah pencegahan.. sebab  blog aku tadi pun kena godam  cepat -cepat aku tukar p.word.Tadi masa aku buka tiba -tiba aje ada web poker judi haram jaxxh muncul ..bengang betul.Jadi aku nak kongsilah dengan dengan kawan-kawan semua caranya supaya tak jadi macam aku.Mana yang dah tau anggap ia sebagai ulang kaji k.Entri ini aku ambil dari blog sahabat ShafMerhy Punya Blog  ..banyak lagi cara lain mungkin cubalah yang ini dulu k.


Pertama....tukar password korang bagi jadi lebih panjang dan susah..kalau boleh jangan ada kaitan dengan nama korang..mesti lain dari password yang korang guna untuk email ke facebook ke..suma kena lain..bahaya kalau sama...Password tu kalau boleh panjang melebihi 13 huruf bercampur angka..contoh: buff3r3d3arning4365187


Setakat yang aku tahu..kalau seseorang nak hack kita, selalunya dia akan guna Brute Force Attack, guna hacking software yang diorang buat sendiri untuk login dalam akaun kita, software hacking yg free pun ada orang share...masa yang diambil untuk hack pula bergantung kepada password, kelajuan komputer hackers, kelajuan internet hackers dan beberapa faktor yang lain..


kalau password korang 3 huruf je..contoh: abc...tak sampai pun 1 saat dia bleh hack...1 huruf dan angka boleh membezakan sama ada sehari  atau setahun masa untuk hack...kalau password yang panjang, dalam 2 3 hari jugak nak hack/crack, kadang-kadang berbulan....kalau hacker tu memang genius, komputer lak laju... memang kejap je la...kalau aku jadi  hacker pun, try hack sehari lebih tak boleh-boleh, mesti aku akan tukar target..jadi panjangkan lah password anda...


Kedua....aku buat backup..kalau mereka berjaya hack atau apa-apa terjadi kat blogspot ni, blog kita masih boleh diselamatkan...backup aku terdiri daripada template dan post-post yang ada blog aku...cmna nak buat backup tu? bagi yang masih belum tahu, mudah saja...mula-mula download full template dulu:









Pastu save la kat mana-mana folder dalam laptop korang...kalau boleh setiap kali korang updatetemplate, korang download full template pastu save lagi..kalau nak upload balik template tu, mesti semua dah tau kan..hanya klik choose file > pilih file template > upload.....

Kedua, backup semua post dan komen yang ada kat blog korang...:





Masuk kat setting > basic...Klik yang arrow hitam tunjuk tu..export blog...pastu save skali dalam foder template tadi...nanti kalau blog korang rosak ke apa ke, hilang semua post sebelum ni, bleh la backup balik dengan klik import blog (arrow biru)..aku update backup blog aku dalam 2 minggu skali..
Sumber :

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Jom Daftar Tambah Visitors

Free advertising

Entri Mereka Juga Menarik

Geng Baik