IKLAN

Ahad, 9 September 2012

William Suhaib Webb: Mualaf yang Menjadi 500 Muslim Berpengaruh di Dunia


Datuknya adalah seorang pengkhutbah gereja. Dari ceramah-ceramah datuknya, ia mengetahui banyak hal tentang Kristian. "Aku bukan orang yang tidak mengenal agamaku dengan baik. Aku mengenalinya, tidak menerimanya, dan kemudian tidak mempercayainya. "
Cucu sang pengkhutbah gereja itu bernama William Webb. Saat berusia 20 tahun, ia ini sebagai namanya menjadi William Suhaib Webb sebagai penanda identiti barunya. Ia rasmi menjadi Muslim setelah tiga tahun gamang dengan agamanya.
"Aku pergi ke gereja tiga kali seminggu. Dan aku juga membaca Bible, "katanya ketika diwawancara dalam program islami bebas" The Deen Show ". Meski bukan umat Kristian yang taat, Webb mengaku mengetahui banyak hal tentang Kristian dari aktiviti-aktiviti keagamaan yang dilakukannya, dan dari ceramah datuknya.
Ia menuturkan, sejak masih muda Webb telah merasa tak mampu mencerna maklumat dan ajaran agamanya tentang Triniti. "Bahawa Tuhan ada tiga atau bahawa ia adalah satu daripada tiga." Selain itu, dari kitab suci yang dibacanya, Webb menemui dua tuhan berbeza dari kitab Perjanjian Lama dan Perjanjian Baru. "Sejak itu, aku tidak dapat lagi mempercayai ajaran agamaku," ujarnya.
Webb lalu mendatangi ibunya dan bertanya tentang Isa Anak Tuhan yang mati untuk menebus dosa-dosa umatnya. "Aku bertanya apakah itu inti dari penebusan dosa. Ia (ibuku) menjawab 'Ya'. "Tak puas, Webb mengejar dengan soalan lain. "Lalu bagaimana dengan para Nabi yang diutus sebelum Isa? Tak satu pun dari mereka percaya pada ketuhanan Yesus. "
Pada titik itu, Webb mengetahui bahawa para nabi, terutama Ibrahim dan Musa yang disebutkan dalam Alkitab, berdoa dan menyembah satu tuhan. "Bahkan Isa sendiri tidak pernah mengatakan dirinya Tuhan, dan dia juga berdoa pada Tuhan mereka," katanya.
Tak mendapat jawapan dari ibunya, Webb memulakan pencariannya. Tiga tahun lamanya lelaki kelahiran 1972 ini membaca Al-Quran, kitab yang banyak didengarnya dari khutbah datuknya. Selain itu, perkara lain yang mendorongnya mendekati Al-Quran adalah stigma positif tentang Islam kala itu.
"Tidak seperti sekarang, pada masa itu kami (masyarakat AS) berfikiran bahawa para Muslim adalah orang-orang yang benar." Bahkan, katanya, ada pendapat yang mengatakan bahawa sesiapa yang ingin menjadi orang benar dan lurus, ia harus bergaul dengan Muslim.
Dalam Islam, Webb mencari jawapan atas segala pertentangannya terhadap ajaran agama terdahulunya. Ketika diminta menjelaskan tentang Allah, Webb mengatakan Allah adalah satu Zat yang unik. "Oleh kerana ia tidak menyerupai apa-apa dan sesiapa.  Wa lam yakullahuu kufuwan ahad . "
"Kerana itu, Allah tidak mungkin punya anak. Jika Ia beranak, maka Ia menyerupai makhluknya. "Mengenai dosa warisan, Webb tegas menjawab Islam hanya percaya pada fitrah yang dibawa manusia sejak lahir. "Konsep dosa warisan itu tidak adil, sedangkan Allah bukan Dzat Yang tidak adil," tegasnya.
Pada usia 14 tahun, krisis keyakinan dalam diri Webb menjelma pada ketidakpercayaan pada agama yang dipeluknya, dan mulai terlibat kenakalan dan bergabung dengan sebuah geng tempatan. Ia juga menjadi seorang DJ hip-hop dan produser tempatan yang berjaya, serta melakukan rakaman bersama beberapa artis.
Namun demikian, dengan semua itu, Webb mengaku tak bahagia. "Aku berjaya secara material, namun secara interal merasa kosong," katanya. Kekosongan itu membuatnya kerap merasa tertekan dan sedih. "Padahal hidupku dikelilingi wang, perempuan, kelab, dan geng yang hebat. Semua berjalan dengan baik, 'katanya.
Setelah masuk Islam, Webb meninggalkan kerjayanya di dunia muzik yang telah menghidupinya itu. Ia mengikuti gairahnya menyelami dunia pendidikan. Setelah memperoleh ijazah sarjananya di University of Central Oklahoma, ia berguru intensif mengenai ilmu-ilmu Islam dari seorang ulama terkenal berdarah Senegal.
Lalu, sejak 2004 hingga 2010, Webb mendalami Islam di Fakulti Syariah Universiti Al-Azhar Kaherah. Selama tempoh tersebut, setelah beberapa tahun belajar bahasa Arab dan undang-undang Islam di sana, ia menjadi kepala Jabatan Terjemahan Inggeris di Darul Iftah al-Misriyyah. Di luar disiplin ilmu yang ditekuninya, Suhaib menyelesaikan hafalan Alqurannya di Makkah, dan telah mendapat sejumlah ijazah (lesen yang menunjukkan standard keulamaan yang tinggi).
Kini, Suhaib Webb adalah Muslim Amerika yang juga dikenali sebagai pendidik, aktivis, dan pensyarah. Karya-karyanya menghubungkan pemikiran Islam klasik dan kontemporari. Ia mensasarkan isu-isu relevan budaya, sosial, dan politik bagi kelangsungan Muslim di Barat.
Webb juga diminta menjadi imam di Komuniti Islam Oklahoma, di mana ia tetap memberikan khutbah, mengajar kelas-kelas agama, dan menjadi kaunselor bagi keluarga dan pemuda Muslim di sana. Di luar itu, ia menjadi imam dan pemimpin agama bagi komuniti-komuniti di seluruh AS.
Webb pernah menggalang dana sebanyak 20,000 dollar AS untuk janda dan anak-anak pemadam kebakaran yang tewas dalam serangan 11 September. Sebagai mualaf, Webb mengaku hidup di tengah masyarakat non-Muslim di AS bukan perkara yang mudah. Di tengah kecurigaan dan islamofobia di kalangan masyarakat AS, ia bertekad untuk terus menunjukkan imej Islam yang sesungguhnya dan mencipta kehidupan beragama yang harmoni.
Selain itu, Webb telah memberikan kuliah di pelbagai belahan dunia termasuk Timur Tengah, Asia Timur, Eropah, Afrika Selatan, dan Amerika Utara. Sepulangnya dari Mesir, ia tinggal di kawasan Teluk, California, di mana ia bekerja bersama Komuniti Muslim Amerika sejak musim gugur 2010 hingga musim sejuk 2011.
Belum lama ini, ia menerima sebuah kedudukan sebagai imam Pusat Budaya Komuniti Islam Boston (masjid terbesar di wilayah New England) hingga ia memutuskan untuk membawa keluarganya ke Boston dan menetap di sana.
Pada 2010, Royal Islamic Strategic Studies Center memasukkannya ke dalam senarai 500 Muslim Paling Berpengaruh di Dunia. Dan laman laman internetnya, www.suhaibwebb.com, terpilih sebagai "Blog of The Year" terbaik setahun sebelumnya.
undergroundtauhid.com


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Jom Daftar Tambah Visitors

Free advertising

Entri Mereka Juga Menarik

Geng Baik