IKLAN

Sabtu, 1 September 2012

Sejarah Muzik Blues Bersumber Dari Kreativiti Seniman Islam


Blues dikenali sebagai sebuah aliran muzik vokal dan instrumental yang berasal dari Amerika Syarikat (AS). Muzik yang mula berkembang pesat pada abad ke-19 M itu muncul dari muzik-muzik spiritual dan pujian yang biasa dilantunkan komuniti kulit hitam asal Afrika di AS. Muzik yang menggunakan blue note dan pola call and responeitu diyakini awam AS dipopularkan 'Bapak Blues' - WC Handy (1873-1958).
Percayakah anda bahawa muzik Blues berakar dari tradisi kaum Muslim? Awalnya, awam di negeri Uncle Sam pun tak meyakininya. Namun, seorang penulis dan saintis serta penyelidik pada Schomburg Center for Research in Black Culture di New York, Sylviane Diouf, berjaya meyakinkan rakyat bahawa Blues mempunyai hubungan dengan tradisi masyarakat Muslim di Afrika Barat.
Untuk membuktikan kaitan antara muzik Blues Amerika dengan tradisi kaum Muslim, Diouf memainkan dua rakaman. Yang pertama diperdengarkannya kepada awam yang hadir di sebuah bilik Universiti Harvard itu adalah lantunan azan - panggilan bagi umat Islam untuk menunaikan ibadah solat. Setelah itu, Diouf memainkan Levee Camp Holler .
Rakaman kedua itu adalah lagu Blues lawas yang pertama kali muncul di Delta Mississippi sekitar 100 tahun yang lalu. Levee Camp Holler bukanlah lagu blues yang terbilang biasa. Lagu itu dicipta oleh komunita kulit hitam Muslim asal Afrika Barat yang bekerja di Amerika pasca-Perang Saudara.
Lirik lagu Levee Camp Holler yang diperdengarkan Diouf itu terdengar seperti panggilan suara azan - mengandungi tentang keagungan Tuhan. Seperti halnya lantunan azan, lagu Levee Camp Holler itu menekankan kata-kata yang terdengar bergetar. Menurut Diouf, langgam yang sengau antara lagu Blues Levee Camp Holler yang mirip azan juga merupakan bukti adanya pertautan antara keduanya.
Awam yang hadir di bilik itu pun takjub dengan kebenaran bukti yang didedahkan Diouf. "Tepuk tangan pun bergemuruh, sebab hubungan antara muzik Blues Amerika dengan tradisi Muslim jelas-jelas terbukti" papar Diouf. "Mereka berkata, 'Wow, benar-benar terdengar sama. Blues ternyata benar berakar dari sana (tradisi Islam) '. "
Jonathan Curiel dalam tulisannya bertajuk, Muslim Roots, US Blues, mendedahkan bahawa orang awam Amerika perlu berterima kasih kepada umat Islam dari Afrika Barat yang tinggal di Amerika. Sekitar tahun 1600 hingga pertengahan 1800 M, banyak penduduk kulit hitam dari Afrika Barat yang dibawa paksa ke Amerika dan dijadikan budak.
Menurut para sejarawan, sekitar 30 peratus budak dari Afrika Barat yang bekerja secara paksa di Amerika itu adalah Muslim. "Meskipun oleh tuannya dipaksa untuk menganut Kristian, namun banyak budak dari Afrika itu tetap menjalankan agama Islam serta budaya asalnya," cetus Curiel.
Mereka tetap melantunkan ayat-ayat Al-Quran setiap hari. Namun, sejarah juga mencatatkan bahawa para pelaut Muslim dari Afrika Barat adalah yang pertama kali menemukan benua Amerika sebelum Columbus. "Tak perlu diragukan lagi, dalam sejarah kaum Muslimin telah memberi pengaruh dalam evolusi masyarakat Amerika beberapa abad sebelum Christopher Columbus menemuinya," tutur Fareed H Numan dalam American Muslim History A Chronological Observation .
Sejarawan Ivan Van Sertima dalam karyanya, They Came before Columbus , membuktikan adanya hubungan antara Muslim Afrika dengan orang Amerika asli. Dalam African Presence in Early America , Van Sertima mencari fakta bahawa para pedagang Muslim dari Arab juga sangat aktif berniaga dengan masyarakat yang tinggal di Amerika.
"Columbus juga tahu bahawa Muslim dari pantai barat Afrika telah tinggal lebih dulu di Caribbean, Amerika Tengah, Selatan, dan Utara," kata Van Sertima. Umat ​​Islam yang awalnya berdagang telah membina komuniti di kawasan itu dengan menikahi penduduk asli.
Curiel menambah, pengaruh lain yang diberikan komuniti kulit hitam yang beragama Islam di Amerika terhadap muzik Blues adalah alat-alat muzik yang boleh mereka mainkan. Pada era perhambaan di Amerika, orang kulit putih melarang mereka untuk menabuh drum, kerana khuatir akan menumbuhkan semangat perlawanan para budak.
Namun, penggunaan alat muzik gesek yang biasa dimainkan umat Islam dari Afrika masih dibenarkan untuk dimainkan kerana dianggap mirip biola. Guru Besar Ethnomusikologi dari Universiti Mainz, Jerman, bernama Prof Kubik menulis sebuah buku tentang hubungan muzik Blues dengan tamadun Islam di Afrika Barat berjudul, Africa and the Blues , yang diterbitkan University Press of Mississippi pada 1999."Saya yakin banyak penyanyi Blues saat ini yang tak menyedari bahawa pola muzik mereka meniru tradisi muzik kaum Muslim di Arab," cetusnya.
Secara akademik Prof Kubik telah membuktikannya. "Gaya vokal kebanyakan penyanyi Blues menggunakan melisma, intonasi bergelombang. Gaya vokal seperti itu merupakan peninggalan masyarakat di Afrika Barat yang telah melakukan hubungan dengan dunia Islam sejak abad ke-7 dan 8 M, "jelasnya. Melisma menggunakan banyak nada dalam satu suku kata.
Sedangkan, intonasi bergelombang merupakan rentetan yang beralih dari mayor ke skala minor dan kembali lagi. Hal itu sangat umum digunakan apabila kaum Muslim melantunkan azan dan membaca Al-Quran. Dengan fakta itu, papr Prof Kubik, para penyelidik muzik seharusnya mengakui bahawa Blues berakar dari tradisi Islam yang berkembang di Afrika Barat.
Meski telah dibuktikan secara akademik, namun masih banyak pula yang tak mengakui adanya pengaruh tradisi masyarakat Muslim Afrika dalam muzik Blues. "Non-Muslim sangat sukar untuk meyakini fakta itu, kerana mereka tak mempunyai pengetahuan yang cukup tentang peradaban Islam dan muzik Islami," ungkap Barry Danielian, seorang pemain teompet yang tampil bersama Paul Simon, Natalie Cole, dan Tower of Power.
Suara laungan azan dan ayat-ayat Al-Quran yang boleh dilantunkan para Muslim kulit hitam di Amerika mengandungi musikalitas. "Dalam jemaah saya, kata Danielian yang tinggal di Jersey City, New Jersey, 'Ketika kami berkumpul dan sang imam datang ada beratus-ratus orang dan kami melantunkan doa, pasti terdengar sangat muzikal. Anda akan mendengar muzikal itu seperti orang Amerika menyebut Blues. ' "
Begitulah tradisi Islam di AS telah melahirkan sebuah aliran muzik bernama Blues. * / Fiqihislam.com

 Kredit:  www.undergroundtauhid.com



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Jom Daftar Tambah Visitors

Free advertising

Entri Mereka Juga Menarik

Geng Baik