IKLAN

Jumaat, 7 September 2012

Buah Adam Hawa@ Buah Zuriat Bagi yang Inginkan Anak


Doum palm and gingerbread tree ست طيبة من أسوان جميلة كنخيل الدوم
Doum Palm in Northern Sudan
Kingdom:
(unranked):
(unranked):
(unranked):
Order:
Family:
Genus:
Species:
H. thebaica
Hyphaene thebaica
(L.Mart.



Hyphaene thebaica, nama umum doum sawit (doum palm) dan pokok roti-halia (gingerbread tree), adalah sejenis pokok palma berbuah bujur yang boleh dimakan. Berasal dari lembah Nil di Mesir dan Sudan, dan di kawasan sungai barat-utara (Northwestern) Kenya.
1) Hyphaene thebaica
2) Keluarga : Arecaceae ( Palmae )

PENGENALAN

Hyphaene thebaica (L.) Mart. (1838) berasal dari Afrika utara dan Afrika tengah (Mesir, Tchad, Djibouti, Sudan, Erythrea, Somalia, Camerouns, Republik Afrika Tengah, Benin, Burkina Faso, Ivory Coast, Gambia, Ghana, Mali, Mauritania, Niger, Nigeria, Senegal, Sierra Leone dan Togo) dan Semenanjung Arab (Arab Saudi dan Yaman), di mana ia tumbuh di kawasan terbuka dan berlembah, dengan adanya air di bawah tanah, atau berhampiran dengan pantai dan sungai. Buah berbentuk bujur kebulatan boleh dimakan. Pada kebiasaannya sabut tengah beberapa jenis sawit tidak boleh dimakan tetapi yang ini, ia sedap, beraromatik, manis dan rasa seperti roti halia. Dari rasa ini lah, maka ia digelar sebagai pokok roti halia (gingerbread) dalam bahasa Inggeris.

Buah ini berfungsi sebagai ubat membasmi cacing (vermifuges) dan penghapus kuman (parasite expellant) (Burkill, 1997). Ekstrak kloroform dari buah doum dapat meningkat jumlah kiraan sperma tikus jantan pada kepekatan rendah (Hetta dan Yassin 2006) tetapi menurun pada kepekatan tinggi (Hetta et al., 2005).

Nama tumbuhan ini berasal dari Yunani «hyphaino» = jaringan, menenun, menselang-seli jalinan. Merujuk kepada gentian daripada daun, yang digunakan untuk menenun.; nama spesis merujuk kepada bandar Thebes, ibu kota purba Mesir Atas.

"Hyphaene thebaica {{daun berjurai meneduh}} sawit 10-17 m tinggi, dengan lilitan 90 cm. Batang pokok (trunk) berbentuk Y, pokok ini mudah dikenali kerana dua batang yang tumbuh bertentangan dan terdapat pembentukan sehingga ke 16 benjolanan (mahkota) {{bole}}. Pokoknya sedikit licin, tapi jelas menunjuk kesan parut sambunagn daun yang jatuh dan kulit pokok berwarna kelabu gelap.

Alam semulajadi telah menjadi sumber agen perubatan semenjak wujudnya masa. Perubatan herba masih lagi sumber asas penjagaan kesihatan utama 65-80% daripada penduduk dunia, terutamanya di negara-negara membangun, kerana penerimaan budaya yang lebih terbuka, keserasian tubuh badan dan kesan-kesan sampingan yang kurang.

Daun, bunga, batang, akar, biji, buah-buahan dan kulit pokok menjadi sebahagian daripada ubat-ubatan herba. Nilai-nilai perubatan tumbuh-tumbuhan ini terletak dalam komponen fitokimia yang menghasilkan tindakan fisiologi yang pasti pada tubuh manusia. Komponen utama yang paling penting didalam ini, ia lah alkaloid, tanin, flavonoid dan sebatian fenolik (Shariff, 2001).

Fitokimia pada keseluruhannya, banyak dijumpai pada tahap yang berbeza dalam pelbagai tumbuh-tumbuhan perubatan dan digunakan dalam perubatan herba untuk merawat pelbagai penyakit seperti batuk, malaria, luka, sakit gigi dan penyakit reumatisme (Exarchou et al, 2002).

Kebanyakan penyakit / ketidak seimbangan berkait dengan tekanan oksidatif akibat dari kehadiran unsur tindak balas oksigen {reactive oxygen species }(ROS). ROS yang paling biasa adalah anion dismutase {superoxide anion} (O2y¯), radikal hidroksil (OHÿ) dan hidrogen peroksida (H2O2) yang terbabit dalam punca jankitan (etiology) dan pathophysiology, minuman pulpa buah-buahan kering yang disaring secara rendaman (infusion) digunakan secara meluas sebagai tonik kesihatan dan telah di iktiraf kerana nilai ubatan yang banyak terdapat padanya. Penyelidikan ke atas pulpa buah Hyphaene thebaica menunjukkan bahawa ia mengandungi mineral surih pemakanan, protein dan asid lemak, terutamanya berkhasiat penting asid linoleik { linoleic acid} (Minggu et al, 2003).

Pengenalpastian sebatian, pada lapisan nipis kromatografi {chromatography}, menunjukkan bahawa buah- Hyphaene thebaica mengandungi banyak buih (saponin), coumarins, hydroxycinnamates, minyak pati dan flavonoids. Buah ini juga menurunkan tekanan darah pada haiwan uji kaji (Sharaf et al, 1972). Ekstrak larutan (aqueous extract) buah doum menunjukkan aktiviti antioksidan; ini disebabkan sejumlah besar kandungan mampu larut fenolik didalam air (Hsu et al, 2006). Dalam kajian ini, ekstrak mentah kaff Maryam (Anastatica hierochuntica) dan doum sawit (Hyphaene thebaica) dinilai dari segi aktiviti-aktiviti antioksidan dan anti-mikrob.

Perkuburan

Buah ini dianggap suci oleh orang-orang Mesir Purba dan benih dari buah ini telah ditemui dikubur firaun. Pada 24 September, 2007, satu pasukan ahli arkeologi Mesir yang diketuai oleh Zahi Hawass telah mengumumkan bahawa, terdapat lapan bakul berisi 3000 buah doum di makam Raja Tutankhamun. Bakul buah-buahan ini masing-masing berketinggian 50 sentimeter kebiasaannya dipersembahkan dalam acara pengebumian mengikut kata dari jabatan antikuiti.

Morphology


Lebih daripada 600 spesies telah dikenali, mungkin ada banyak lagi yang masih belum di perkenalkan.

Nama-nama yang digunakan adalah seperti berikut:

"Zembaba" (Bahasa Amharic)
"Dom", "dum" (Bahasa Arab)
"Dum Palma" (Itali)
"Dom", "dom sawit {dom palm}", "doum sawit {doum palm}", Mesir
“Doum sawit (doum palm}","roti-halia {gingerbread tree} "(Bahasa Inggeris)
"Palmier fourchu","palmier à Ivoire ","palmier doum","palmier paint d'épice" (Perancis)
" Dumpalme "," Pfefferkuchenpalme "(German)
" Duma "," Palmera dum "(Spanish)
" Palmeira Africana "," Palmeira-de-Ramos "(Bahasa Portugis)
" Buah Adam Hawa”, “buah Zuriat” (B. Melayu)

Di Mesir, doum sawit telah ditanam semenjak zaman purba lagi dan telah lama dianggap sebagai pokok suci, melambangkan kekuatan lelaki. Ia juga ditanam dengan kepercayaan bahawa ia dapat melindungi dan membekal naungan, air dan makanan selepas kematian.

Batang: Ciri-ciri yang paling jelas tentang palm ini ia lah batang tunjangnya bercabang dua pada pokok dewasa, sifat yang tidak banyak terdapat pada tumbuhan lain.

Tumbuhan dioeciou (setiap individu hanya membawa dedebu bunga jantan atau betina), ia menghasilkan pembungaan jangka pendek dan menumbuhkan cabang diantara pangkal daun.

Daun: 120 x 180 cm, berbentuk kipas, berbulu dihujung dahan, dibahagi kepada 60 bilah pada garis keseluruhan; tangkai daun kira-kira 60 cm panjang, bersenjatakan duri yang melengkung dan runcing melebehi 1 m panjang.

Bunga: Bunga jantan dan betina tumbuh dipokok yang berasingan. Bahagian tumbuhan pokok dan membunga, masa dan proses bertunas dan kembang kuncup adalah sama pada kedua-dua jantina. Dahan yang boleh mencecah sehingga 1.2 m panjang dengan cabang-cabang pendek diantaranya memiliki 2 hingga 3 duri diantara cabang itu.

Jangka hayat bunga jantan tidak lama, ia tumbuh bersendirian pada titik lembut pangkal duri. Pada dahan betina terdapat ketulan ketulan kasar, Pada peringkat pembuahan selepas buah itu gugur terdapat benjolan kesan kemutan pada dahan.

Polinasi:

Buah: Sawit betina menghasilkan buah seperti kayu yang terlekat di atas pokok untuk satu masa yang lama. Buahnya berbentuk bujur atau bulat mutiara, cokelat berkilat apabila matang berukuran lilit 6-10 x 6-8 cm berat basah kira-kira 120 g ketika segar, dan 60 g apabila kering, ia mengandungi biji tunggal. Sabutnya boleh di makan dan biji yang keras bolih dijadikan barang hiasan kraftangan.

Buah ini mempunyai khasiat pemakanan dan ciri-ciri pharmakologik (pharmacologic properties). Ekstrak buah Doum digunakan dalam rawatan bilharziasis {Infestasi dengan atau jangkitan yang disebabkan oleh parasit Schistosoma genus; kebiasaan di Timur Jauh tropika. Gejala bergantung kepada bahagian badan yang dijangkiti}, haematuria {Kehadiran darah dalam air kencing; kebiasaannya disebabkan gejala penyakit saluran kencing}, pendarahan terutamanya selepas kelahiran anak (Adaya et al, 1977) dan juga sebagai hypolipidemic {Hypolipidemic ejen, atau ejen antihyperlipidemic, satu bahagian dari kumpulan farmaseutikal yang digunakan dalam rawatan hyperlipidemias. Ia dipanggil ubat merendahkan lipid {(lipid-lowering drugs (LLD)},dan penggantungan hematinic {Ubat yang meningkatkan kandungan hemoglobin dalam darah; digunakan untuk merawat penyakit anemia kekurangan zat besi} (Minggu et al, 2003). Minuman teh Doum mahsyur di Mesir dan dipercayai baik untuk kencing manis. Ia telah digunakan oleh orang-orang Mesir sebagai ubat tradisional untuk rawatan hipertensi (Hetta et al, 2005).

Biji: Benih 2-3,5 x 3 cm, berwarna gading, kontot di pangkal, tumpul pada puncak. Pokok ini tumbuh dari biji benih dan mula bercambah dalam masa 3-4 bulan, peyemaian dilakukan terus dari tanah atau didalam bekas jauh kedalam sekurang kurangnya 50 cm dari permukaan.

Akar: Akar doum telah digunakan dalam rawatan Bilharziasis, manakala getah (resin) pokok digunakan untuk, melawas kencing (diuretik), Mengeluarkan peluh (diaphoretic), ubat cacing pita dan juga untuk gigitan haiwan (L. Boulos, 1983).

Ekologi: H. thebaica adalah salah satu daripada 11 spesies genus yang ditemui di Afrika. Meluas di sebekag Sahel, ia tumbuh dari Mauritania ke Mesir, dari Senegal Afrika Tengah dan timur ke Tanzania. Pokok ini cenderung berkembang biak berdekatan sumber air bawah tanah, dan ia juga boleh tumbuh jauh dari sumber air. Ia juga ditemui di bahagian Sahara di mana terdapat air, oasis dan wadis, dan tersebar secara meluas berhampiran sungai dan anak sungai, kadang-kadang pada cerun berbatu. Ia tidak sesuai hidup dengan baik di kawasan-kawasan takungan air. Pokok ini mampu bertahan dalam kebakaran belukar.

Kayu kayan hasil dari pada pokok palma betina mudah terdedah kepada serangan anai-anai dan babi hutan.

Alamsekitar

Kerendahan (Latitude):

Ketinggian (Altitude): 0-1400 m

Suhu: Suhu tahunan : melebihi 28 deg. C,

Air: Maksud hujan tahunan : (min. 50) 100-600 mm

Photoperiodism:

Tanah: Toleransi kepada pelbagai jenis tanah, tetapi ia merupakan penunjuk tanah yang baik dengan aras kandungan air yang tinggi. Ia mampu menerima kemasinan tanah yang sederhana dan pH optimum ialah 6,5-7,5, kebanyakannya di tanah pasir.

Pengagihan

Asal : Benin, Burkina Faso, Cameroon, Central African Republic, Chad, Congo, Cote d'Ivoire, Democratic Republic of Congo, Egypt, Eritrea, Ethiopia, Gabon, Gambia, Ghana, Guinea, Kenya, Liberia, Mali, Mauritania, Niger, Nigeria, Senegal, Sierra Leone, Sudan, Tanzania, Togo.

Ethnobotany

Buahnya memiliki sifat-sifat anti parasit dan cacing dan juga boleh membunuh parasit dan cacing (anthelmintic).

Doum sebagai tumbuhan ubatan mengandungi flavonoids, saponins dan tannins keatas tekanan darah tinggi, darah beku (blood lipids) dan lipoproteins pada pesakit hypertensif

kegunaan lain:

(1) Daunnya digunakan sebagai alas atap dan juga untuk membuat tikar, topi dan bakul.
(2) Isirung mentah-mentah boleh dimakan.
(3) Tempurung dibuat sebagai bekas yang kecil.
(4) Biji bolih digunakan menjadi manik dan butang.

Makanan

Buah Doum sawit juga dikenali sebagai Akat di Eritrea, atau Akaat dalam bahasa Tigrinya. Kulit nipis kering berwarna coklat dibuat sebagai pati pekat manis sirap, kek dan daging manis. Biji-mentah boleh dimakan. Pucuk dari tunas benih dimakan sebagai sayuran. Di Mesir, buah-buah dom ini dijual oleh penjaja jalanan, dan diminati di kalangan kanak-kanak, Dibawa permukaan kulit keras bersinar terdapat sabut, bila menggigit sabut kerasnya terasa masam manis.

Teh herba dari buah doum di Mesir dipercayai baik untuk tekanan darah tinggi. Di Diu, Una dan Saurashtra wilayah Gujarat (India), pokok itu dikenali sebagai pokok Hoka dan buahnya boleh dimakan masak merah dikenali sebagai Hoka.

USAHA GIAT MAJU ENTERPRISE Cik/Ms Camelia hp: 016-3593606 fb: www.facebook.com/usahagiatmaju @ www.ushagiatmaju.com.my


Aktiviti Antioxidant dan anticancer Ekstrak Buah Doum (Hyphaene thebaica)

Table 3. The effect of doum extract on DPPH free radical – scavenging.
Doum concentration µg/ml (w/v)
( % Inhibition)
Doum fruit
Quercetin
Ascorbic
BHT
200
10c
11 c
13 bc
9 c
300
24c
38d
15 bc
14 c
400
25bc
-
--
--
500
30bc
__
__
__
800
39 b
--
--
--
1000
50 b
69 a
18 c
42 b
1500
80a
--
--
--




Table 4. Effect of doum extract on the viability of AML.
Treatment
Doum concentration (_g/ml)
% viable cells
% dead cells
Tumor + saline (control)
0.0
98
f
Tumor + doum extract
1
93
f
Tumor + doum extract
2
83
17 e
Tumor + doum extract
3
50
50 d
Tumor + doum extract
4
40
60 c
Tumor + doum extract
8
18
82 b
Tumor + doum extract
10
8
92 a



Kesan ekstrak doum pada daya maju AML (dalam kajian vitro)

Kesan ekstrak doum pada sel-sel leukemia mieloid akut direkodkan dalam Jadual 4. Boleh didapati bahawa pengeraman sel-sel tumor {incubation of tumor cells } dengan ekstrak doum, amat ketara menunjukkan pengurangan daya maju sel-sel dan sel-sel mati dengan ketara meningkat dengan bertambahan kepekatan ekstrak. Pada kepekatan ekstrak 2 _g / ml mengurangkan daya maju 98-83% (17% kematian). Sel-sel mati yang dikeluarkan oleh ekstrak mencapai kepada 50% menjelang 3 _g / ml apabila dibandingkan dengan kawalan (2% kematian). Pada 4 _g / ml ekstrak doum mengurang daya maju 98 ke 60% (61% kematian) dan sel-sel mati yang mencapai 92% mati oleh 8 _g / ml. Daripada keputusan ini, adalah amat jelas bahawa ekstrak doum mempunyai kesan recatan pada AML.

Terdapat perhubungan yang nyata diantara kepekatan ekstrak doum dan kesan dari rencatan seperti yang ditunjukkan dalam Jadual 4. Keputusan keserasian dengan __gör et al. (2008) yang mengkaji kesan ekstrak bawang putih keatas sel leukemia Manusia HL60. Mereka mendapati bahawa perencatan pertumbuhan yang dihasilkan dari ekstrak adalah bergantung pada cara kawalan sukatan (dose). Aboul-Enein et al. (1991) juga mendapati bahawa ekstrak dari daun Salix safsaf bolih merencat pertumbuhan sel leukemia. Mereka bersetuju bahawa ekstrak ekstrak ini mengandungi bahan aktif terhadap sel-sel tumor.

Ekstrak ini mempunyai kesan sitotoksik (cytotoxic) mengikut garis panduan daripada American National Cancer Institute, yang menganggap bahawa tumbuhan berpotensi IC50 harus <30 _g / ml (Alenka et al, 2000). Abdel-Wahab et al. (2009) mengkaji kesan ekstrak Goniothalamus umbrosus pada sel-sel kanser leukemia dan keputusan menunjukkan ekstrak ini mempunyai kesan merencat keatas sel-sel ini. Daripada keputusan yang diperolehi, diperlihatkan bahawa ekstrak doum mempunyai sifat antitumor ke atas sel-sel kanser leukemia, dengan penggambilan 3 _g / ml (Jadual 4). Keputusan dari ujian antioksidan menunjukkan bahawa ekstrak yang diperiksa itu boleh bertindak sebagai pengkitar radikal {radical scavengers}. Satu mekanisma penting untuk tindakan antioksidan sebagai pengkitaran semula DPPH. Dalam ujian DPPH ekstrak Doum menunjukkan aktiviti tinggi antioksidan daripada beberapa kawalan positif (BHT dan askorbik) dan aktiviti rendah antioksidan daripada kawalan positif lain (quercetin). Manakala dalam ujikaji pengasingan besi {iron chelating}, ekstrak Doum menunjukkan aktiviti rendah antioksidan daripada kesemua kawalan positif antioksidan, (quercetin, askorbik dan tannic). Keputusan menunjukkan bahawa sebatian fenolik mungkin menyumbang kepada aktiviti antioksidan dalam ekstrak doum. Doum boleh menyebabkan penurunan ketara dalam sistolik (Kecutan {contraction of the chamber} jantung (terutamanya ventrikel) untuk memacu darah ke dalam aorta dan arteri pulmonari) dan tekanan darah diastolik (Pelebaran chamber jantung semasa berlaku dua kecutan (contraction) apabila chamber berisi dengan darah). Sharaf et al, (1972) Salah satu keputusan yang paling menonjol dalam kajian terkini adalah penambah-baikan profil lipoprotein pada tindak balas makanan tambahan Doum, dengan pengurangan selari dalam kepekatan kedua-dua LDL dan veget B, dan peningkatan dalam HDL dan veget A-I, kesan dari Doum ini mesti dianggap sebagai bermanafaat dalam pengurangan risiko kardiovaskular. Kamis et al. (2003) dalam melaporkan kesan hypolipidemic dari Doum.

Keputusan yang diperolehi daripada perbincangan daya maju (viability) menunjukkan bahawa ekstrak doum mempunyai aktiviti anti-kanser yang ketara terhadap leukemia mieloid akut (acute myeloid leukemia). Aktiviti anti-kanser ini mungkin disebabkan dari aktiviti antioksidan ekstrak doum. Dalam uji kaji masa hadapan adalah amat menarik untuk menyiasat keberkesanan ekstrak doum dalam sistem pemakanan yang berbeza. Banyak kajian yang perlu dijalankan bagi memahami cara tindak balas ekstrak doum sebagai antikanser dan kesan ekstrak doum sebagai antikanser yang maseh belum diketahui sebelumnya.

Buah Adam Hawa atau Buah Zuriat pada Masyarakat Melayu


Kemahsyuran buah ini dikalangan masyarakat Melayu tiada rujukan dokumantari yang jelas semenjakbila ia diperkenalkan dan bagaimana nama buah ini digelar sebagai buah Adam Hawa atau buah Zuriat. Begitu juga dengan cara penyediaan dan penggunaan buah ini sebagai ramuan rawatan.

Buah ini mempunyai khasiat dan sifat farmakologis. Doum ekstrak yang digunakan dalam perubatan bilharziasis, hematuria, perdarahan terutamanya selepas kelahiran anak dan juga sebagai hypolipidemic dan suspensi hematinic. Teh dari Doum ini popular di Mesir dan diyakini baik untuk diabetes. kandungan mineral semulajadi dan vitamin yang terdapat dalam tumbuhan membantu peredaran darah .

Doum juga telah digunakan oleh orang-orang Mesir sebagai ubat tradisional untuk rawatan hipertensi.Secara tradisinya dipercayai bahawa penggambilan buah ini kepada pasangan suami isteri dapat menghasilkan zuriat kepada pasangan yang telah lama tiada mempunyai anak, selain dari itu, ia digunakan sebagai rawatan untuk;

1) Menyembuhkan lenguh-lenguh badan, Angin ahmar, strok, lumpuh dan lemah anggota
2) Mandian Spa dan kecantikan
3) Seks dan kebahagiahan rumah tangga
4) Kegemukkan, perut buncit,boroi
5) Tulang patah,tulang reput, sakit tulang,
6) Sakit sendi, sakit lutut, sakit tumit
7) Urat saraf, urat bersimpul, urat terbenam, urat bersalin
8) Tekanan darah, sejuk kaki/tangan, kebas kebas, darah pekat, pitam
9) Penyakit Parkinson, darah gemuruh
10) Sakit dada, sakit jantung, kurang stamina, tidak bertenaga
11) Sakit pinggang, Buah pinggang
12) Terkehel
13) Kejang otot. Simpul biawak, varicose vein
14) Gout, alergik, bias bias
15) Alat kelamin lelaki dan wanita(mengasak, menjabat, urut dan mengasah)
16) Mengetatkan faraj, selaput dara, rahim jatuh, perut jatuh
17) Buasir, sembelit, cirit birit, sakit usus, kolon
18) Burut, angin pasang, kencing berdarah, batu karang, lemah syahwat
19) Buang angin, lemak, lender, kahak, kolestral, uric
20) Kencing tak lawas, kencing malam, prostat
21) Payudara, monopaus, hormone tak seimbang, senggugut, keputihan
22) Bengkak perut, tumor, sis, kanser
23) Penyakit kelamin, jangkitan faraj, faraj berbau
24) Masalah kulit, kayap, panau, jeragat, sopak, kulit kasar
25) Gigitan dan bias binatang
26) Mata kabur, mata berair, mata merah

CARA PENGGUNAAN DAN PENYEDIAAN


Dikatakan buah zuriat ini amat berkhasiat. Penggambilan secara direbus ia boleh membantu kehamilan dan menyembuhkan lenguh-lenguh badan dengan izin Allah.

Cara Pertama 

Mengikut kata mereka yang pernah tinggal dan membesar di Negara seperti Saudi, Mesir, Sudan dan lain lain Negara Asia Barat memakan buah segar doum ini hanya sekadar menggunakan sudu di ketuk-ketuk sekitar kulit buah zuriat ( tak perlu di belah ) seperti kita memecah kulit telur. Buahnya ringan dan sabut/ isi di dalamnya lembut dan bolih dimakan begitu sahaja

Cara Kedua 

Disebabkan cuaca Negara kita panas dan lembab, ini meyebabkan buah doum menjadi keras dan liat. Maka mengupasnya dilakukan dengan bermacam macam cara , memang banyak versi dan cara menggunakan buah zuriat ini. Tidak tahulah mana satu cara yang paling berkesan. ;

1) Ada dengan cara menggunakan tokol besi untuk memecah lapisan luar, kemudian bijinya dihiris hiris.
2) Ada yang mengisar keseluruhan buah didalam mesin pengisar
3) Ada yang kata kalau nak pecahkan memang kena guna kudrat orang lelaki dengan sebilah parang.
4) Ada yang terus merebus keseluruhan buah itu begitu sahaja.
5) Ada yang merebus dua biji (sepasang) buah ini sekali gus.
6) Ada yang buah itu hancurkan isi nya dan dicampur dengan susu segar kemudian direbus, air rebusan tadi diminum

Rebusan biji dan isirungnya, sehingga air bertukar warna seakan-akan teh. Air rebusan ini diamalkan minumannya selama 44hari atau sehingga mengandung. Air ini diminum bersama suami isteri dan hampas rebusan ini diulang rebus sehinggalah air rebusan itu bertukar warna menjadi putih kembali baru di ganti dengan buah yang baru.

Penggambilan buah ini boleh diambil pada bila-bila masa sahaja, malah buah ini juga kalau di gosok-gosokkan ke sendi-sendi yang sakit,Insya Allah akan terasa kelegaannya.

Ada mengekstrak keluar minyak dari buah ini bagi kegunaan rawatan serbaguna. Begitu juga dengan cara melakukan pelbagai penyediaan dan penggunaan dari buah ini.

Antara Surah yang di amalkan semasa meminum atau menggunakan buah ini ada dari Surah Al-Imran ayat 38 & Selawat ke atas Nabi S.A.W (3 x)


Yang bermaksud:

"Di sanalah Zakaria mendoa kepada Tuhan. Ia berkata:
Berilah aku keturunan yang baik daripadaMu. Sesungguhnya Engkaulah yang memperkenankan segala doa."
Doa untuk mendapatkan zuriat dibaca dari Surah Al-Imran Ayat-200 dan Surah Al-Anbia Ayat-89.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Jom Daftar Tambah Visitors

Free advertising

Entri Mereka Juga Menarik

Geng Baik