IKLAN

Khamis, 10 Januari 2013

Beberapa Jenis Penyakit Jiwa


Stress
Stres adalah suatu keadaan atau keadaan tubuh yang terganggu kerana tekanan psikologi. Biasanya stres dikaitkan bukan kerana penyakit fizikal tetapi lebih mengenai kejiwaan. Akan tetapi kerana pengaruh stres tersebut maka penyakit fizikal boleh muncul akibat lemahnya dan rendahnya daya tahan tubuh pada saat tersebut.

Banyak perkara yang boleh mencetuskan stres muncul seperti rasa bimbang, perasaan kesal, kecapekan, kecewa, perasaan tertekan, kesedihan, pekerjaan yang berlebihan, Pre Menstrual Syndrome (PMS), terlalu fokus pada suatu hal, perasaan bingung, berduka cita dan juga rasa takut. Biasanya hal ini dapat diatasi dengan mengadakan perundingan kepada pakar psikiatri atau berehat total.
Neurosis
Neurosis, sering disebut juga psikoneurosis, adalah istilah umum yang merujuk kepada ketidakseimbangan mental yang menyebabkan stress, tapi tidak seperti psikosis atau kelainan keperibadian, neurosis tidak mempengaruhi pemikiran rasional. Konsep neurosis berkaitan dengan bidang psikoanalisis, suatu aliran pemikiran dalam psikologi atau psikiatri
Psikosis
Psikosis merupakan gangguan tilikan peribadi yang menyebabkan ketidakupayaan seseorang menilai realiti dengan fantasi dirinya. Hasilnya, terdapat realiti baru versi orang psikosis tersebut. Psikosis adalah suatu kumpulan gejala atau sindrom yang berkaitan gangguan psikiatri yang lain, tetapi gejala tersebut bukan merupakan gejala khusus penyakit tersebut, seperti yang disenaraikan dalam kriteria diagnostik DSM-IV (Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders) mahupun ICD-10 (The International Statistical Classification of Diseases) atau menggunakan kriteria diagnostik ppdgj-III (Manual Pengklasifikasian dan Diagnosis Gangguan Jiwa). Arti psikosis sebenarnya masih bersifat sempit dan bias yang bererti waham dan halusinasi, selain itu juga didapati gejala lain termasuk di antaranya perbualan dan tingkah laku yang kacau, dan gangguan daya nilai realiti yang berat. Oleh kerana itu psikosis dapat pula diertikan sebagai suatu kumpulan gejala / terdapatnya gangguan fungsi mental, respon perasaan, daya nilai realiti, komunikasi dan hubungan antara individu dengan persekitarannya.
Syndrom
Sindrom, dalam ilmu perubatan dan psikologi, adalah kumpulan dari beberapa ciri-ciri klinikal, tanda-tanda, simtoma, fenomena, atau watak yang sering muncul bersamaan. Kumpulan ini dapat meyakinkan doktor dalam menegakkan diagnosa.
Istilah sindrom boleh digunakan hanya untuk menggambarkan pelbagai watak dan gejala, bukan diagnosa. Namun kadang-kadang, beberapa sindrom dijadikan nama penyakit, seperti Sindrom Down.
Kata sindrom berasal dari bahasa Yunani yang bermaksud "berlari bersama", seperti yang terjadi pada kumpulan tanda tersebut. Istilah ini sering digunakan untuk merujuk kumpulan tanda klinik yang masih belum diketahui penyebab. Banyak sindrom yang dinamakan sesuai dengan doktor yang dianggap mencari tanda-tanda itu pertama kali. Selain itu boleh juga diambil dari nama lokasi, sejarah, dan lain-lain.
Sindrom dan keadaan berkaitan
Pyromania
Pyromania adalah sejenis mania di mana muncul dorongan kuat untuk sengaja mencetuskan api untuk meredakan ketegangan dan biasanya menimbulkan perasaan lega atau puas setelah melakukannya. Pesakit pyromania (atau biasa disebut pyromaniak) berbeza dengan para pembakar bangunan (arson), pyromaniak juga berbeza dengan mereka yang mencetuskan api akibat psikosis, demi kepentingan peribadi, kewangan, mahupun politik, atau sebagai tindakan balas dendam. Pyromaniak menyulut api demi merangsang euforia, dan sering kali tertarik pada hal-hal yang berkaitan dengan pengendalian api, seperti pemadam kebakaran.
Simtoma
Simtoma atau simtom dalam penyakit adalah cara untuk melakukan pengindikasian kewujudan sesuatu penyakit atau gangguan kesihatan yang tidak diingini dengan melalui gejala, tanda-tanda atau ciri-ciri penyakit yang dapat dirasakan seperti perasaan mual atau pusing, akan tetapi dalam hal ini tidak termasuk di dalam pengertian kerana halusinasi atau delusi, cara melakukan pengindikasian ini bertumpuk pada diri pelaku, bukan hasil daripada pemerhatian yang dilakukan berdasarkan pemeriksaan perubatan.
Penggunaan lain simtoma juga terdapat dalam politik di mana ertinya adalah melihat sebagai akar dari sesuatu permasalahan.
Psikopat secara harfiah bererti sakit jiwa. Psikopat berasal dari kata psyche yang bererti jiwa dan pathos yang bermaksud penyakit. Pengidapnya juga sering disebut sebagai sosiopat kerana perilakunya yang antisosial dan merugikan orang-orang terdekatnya.
Psikopat tak sama dengan gila (skizofrenia / psikosis) kerana seorang psikopat sedar sepenuhnya atas perbuatannya. Gejalanya sendiri sering disebut dengan psikopati, pengidapnya seringkali disebut orang gila tanpa gangguan mental. Menurut kajian sekitar 1% dari jumlah keseluruhan populasi dunia mengidap psikopati. Pengidap ini sukar dikesan kerana sebanyak 80% lebih banyak yang berkeliaran daripada yang mendekam di penjara atau di rumah sakit jiwa, pengidapnya juga sukar disembuhkan.
Seorang ahli psikopati dunia yang menjadi guru besar di Universiti British Columbia, Vancouver, Kanada bernama Robert D. Hare telah melakukan penyelidikan psikopat sekitar 25 tahun. Ia berpendapat bahawa seorang psikopat selalu membuat penyamaran yang rumit, memutar balik fakta, menebar fitnah, dan penipuan untuk mendapatkan kepuasan dan keuntungan dirinya sendiri.
Dalam kes jenayah, psikopat dikenali sebagai pembunuh, perogol, dan koruptor. Namun, ini hanyalah 15-20 peratus dari jumlah keseluruhan psikopat.Selebihnya adalah peribadi yang berpenampilan sempurna, pandai bertutur kata, mempesona, mempunyai daya tarikan luar biasa dan menyenangkan.
Psikopat mempunyai 20 ciri-ciri umum. Namun ciri-ciri ini diharapkan tidak membuat orang-orang mudah mengecap seseorang psikopat kerana diagnosis gejala ini memerlukan latihan ketat dan hak menggunakan pedoman penilaian formal, lagipula diperlukan wawancara mendalam dan pengamatan-pengamatan yang lain. Mengecap seseorang dengan psikopat dengan sembarangan berisiko buruk, dan sekurang-kurangnya membuat nama seseorang itu menjadi jelek.
Lima tahap mendiagnosis psikopat
1. Mencocokan keperibadian pesakit dengan 20 kriteria yang ditetapkan Prof. Hare. Pencocokkan ini dilakukan dengan cara mewawancara keluarga dan orang-orang terdekat pesakit, aduan mangsa, atau pengamatan prilaku pesakit dari masa ke masa.
2. Memeriksa kesihatan otak dan tubuh melalui imbasan menggunakan elektroensefalogram, MRI, dan pemeriksaan kesihatan secara lengkap. Hal ini dilakukan kerana menurut kajian gambar hasil PET (positron emission tomography) perbandingan orang normal, pembunuh spontan, dan pembunuh terancang berdarah sejuk menunjukkan perbezaan aktiviti otak di bahagian prefrontal cortex yang rendah. Bahagian otak lobus frontal dipercayai sebagai bahagian yang membentuk keperibadian.
3. Wawancara menggunakan kaedah DSM IV (The American Psychiatric Association Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorder versi IV) yang dianggap berjaya untuk menentukan keperibadian antisosial.
4. Memperhatikan gejala keperibadian pesakit. Biasanya sejak usia pesakit 15 tahun mulai menunjukkan tanda-tanda gangguan kejiwaan.
5. Melakukan psikotes. Psikopat biasanya mempunyai IQ yang tinggi.
 Gejala-gejala psikopat
1. Sering berbohong, fasih dan dangkal. Psikopat seringkali pandai berjenaka dan pintar bicara, secara khas berusaha tampil dengan pengetahuan di bidang sosiologi, psikiatri, perubatan, psikologi, falsafah, puisi, sastera, dan lain-lain. Seringkali pandai mengarang cerita yang membuatnya positif, dan bila ketahuan berbohong mereka tak peduli dan akan menutupnya dengan mengarang kebohongan lain dan mengolahnya seakan-akan itu fakta.
2. Egosentris dan menganggap dirinya hebat.
3. Tidak punya rasa sesal dan rasa bersalah. Meski kadang psikopat mengakui perbuatannya namun ia sangat meremehkan atau menyangkal akibat tindakannya dan tidak mempunyai alasan untuk mengambil berat.
4. Senang melakukan pelanggaran dan bermasalah perilaku di masa kecil.
5. Sikap antisosial di usia dewasa.
6. Kurang empati. Bagi psikopat memotong kepala ayam dan memotong kepala orang, tidak ada bezanya.
7. Psikopat juga teguh dalam bertindak agresif, mencabar keberanian dan perkelahian, jam tidur lewat dan sering keluar rumah.
8. Impulsif dan sukar mengawal diri. Untuk psikopat tidak ada masa untuk menimbang baik-buruknya tindakan yang akan mereka lakukan dan mereka tidak peduli tentang apa yang telah diperbuatnya atau memikirkan tentang masa depan. Penghidap juga mudah terpicu amarahnya akan hal-hal kecil, mudah bertindak balas terhadap kekecewaan, kegagalan, kritik, dan mudah menyerang orang hanya kerana hal remeh.
9. Tidak mampu bertanggung jawab dan melakukan hal-hal demi kesenangan belaka.
10. Manipulatif dan curang. Psikopat juga sering menunjukkan emosi dramatik walaupun sebenarnya mereka tidak sungguh-sungguh. Mereka juga tidak mempunyai respon fisiologi yang secara normal dikaitkan dengan rasa takut seperti tangan berpeluh, jantung berdebar, mulut kering, tegang, gementar - bagi psikopat hal ini tidak berlaku. Kerana itu psikopat seringkali disebut dengan istilah "sejuk".
11. Hidup sebagai parasit kerana menggunakan orang lain untuk kesenangan dan kepuasan dirinya.
Skizofrenia
<br />Sepultura - Schizophrenia

Skizofrenia merupakan penyakit otak yang timbul akibat ketidakseimbangan pada dopamin, iaitu salah satu sel kimia dalam otak. Ia adalah gangguan jiwa psikotik paling lazim dengan ciri hilangnya perasaan afektif atau respons emosional dan menarik diri dari hubungan interpersonal normal. Sering kali diikuti dengan delusi (keyakinan yang salah) dan halusinasi (persepsi tanpa ada rangsang pancaindra).
Pada pesakit-pesakit, didapati penurunan kadar transtiretin atau pre-albumin yang merupakan pengusung hormon tiroksin, yang menyebabkan permasalahan pada bendalir cerebrospinal.
Skizofrenia boleh mengenai siapa saja. Data American Psychiatric Association (APA) tahun 1995 menyebutkan 1% populasi penduduk dunia menderita skizofrenia.
75% Pesakit skizofrenia mulai menghidapinya pada usia 16-25 tahun. Usia remaja dan dewasa muda memang berisiko tinggi kerana tahap kehidupan ini penuh stresor. Keadaan pesakit sering terlambat disedari keluarga dan persekitarannya kerana dianggap sebagai bahagian dari tahap penyesuaian diri.
Pengenalan dan campur tangan awal berupa ubat dan psikososial sangat penting kerana semakin lama ia tidak dirawat, kemungkinan kambuh semakin sering dan pertahanan terhadap usaha terapi semakin kuat. Seseorang yang mengalami gejala skizofrenia sebaiknya segera dibawa ke pakar psikiatri dan psikologi.
Gejala
Penunjuk premorbid (pra-sakit) pre-skizofrenia antara lain ketidakmampuan seseorang mengekspresikan emosi: wajah sejuk, jarang tersenyum, acuh tak acuh. Penyimpangan komunikasi: pesakit sukar melakukan perbincangan terarah, kadang menyimpang (tanjential) atau berputar-putar (sirkumstantial). Gangguan atensi: pesakit tidak mampu memberi tumpuan, mengekalkan, atau memindahkan atensi. Gangguan perilaku: menjadi pemalu, tertutup, menarik diri secara sosial, tidak dapat menikmati rasa senang, mencabar tanpa alasan jelas, mengganggu dan tak disiplin.
Gejala-gejala skizofrenia pada umumnya boleh dibahagikan kepada dua kelas:
1. Gejala-gejala Positif
Termasuk halusinasi, delusi, gangguan pemikiran (kognitif). Gejala-gejala ini disebut positif kerana merupakan manifestasi jelas yang dapat diamati oleh orang lain. 
2. Gejala-gejala Negatif
Gejala-gejala yang dimaksudkan disebut negatif kerana merupakan kehilangan dari ciri khas atau fungsi normal seseorang. Termasuk kurang atau tidak mampu menampakkan / mengekspresikan emosi pada wajah dan perilaku, kurangnya dorongan untuk melakukan aktiviti, tidak dapat menikmati kegiatan-kegiatan yang disenangi dan kurangnya kemampuan bicara (alogia).
Meski bayi dan anak-anak kecil boleh menderita skizofrenia atau penyakit psikotik yang lain, kewujudan skizofrenia pada kumpulan ini sangat sukar dibezakan dengan gangguan kejiwaan seperti autisme, sindrom Asperger atau ADHD atau gangguan perilaku dan gangguan tekanan post-traumatik. Oleh sebab itu diagnosa penyakit psikotik atau skizofrenia pada anak-anak kecil harus dilakukan dengan sangat berhati-hati oleh pakar psikiatri atau psikologi yang bersangkutan.
Pada remaja perlu diperhatikan keperibadian pra-sakit yang merupakan faktor ciri-ciri skizofrenia, iaitu gangguan personaliti paranoid atau kecurigaan berlebihan, menganggap semua orang sebagai musuh. Gangguan keperibadian skizoid iaitu emosi dingin, kurang mampu bersikap hangat dan ramah pada orang lain serta selalu menyendiri. Pada gangguan skizotipal orang mempunyai perilaku atau paparan diri aneh dan ganjil, afek sempit, percaya hal-hal aneh, fikiran magis yang berpengaruh dalam perilakunya, persepsi pancaindera yang tidak biasa, fikiran obsesif tak terkawal, fikiran yang samar-samar, penuh kiasan, sangat terperinci dan rumit atau stereotipik yang termanifestasi dalam perbincangan yang aneh dan inkoheren.
Tidak semua orang yang mempunyai penunjuk premorbid pasti berkembang menjadi skizofrenia. Banyak faktor lain yang berperanan untuk munculnya gejala skizofrenia, misalnya stresor persekitaran dan faktor genetik. Sebaliknya, mereka yang normal boleh saja menderita skizofrenia jika stresor psikososial terlalu berat sehingga tak mampu mengatasi. Beberapa jenis ubat-ubatan terlarang seperti ganja, halusinogen atau amfetamin (ekstasi) juga boleh menimbulkan gejala-gejala psikosis.
Pesakit skizofrenia memerlukan perhatian dan empati, namun keluarga perlu mengelakkan reaksi yang berlebihan seperti sikap terlalu mengkritik, terlalu memanjakan dan terlalu mengawal yang justru boleh menyulitkan pemulihan. Rawatan terpenting dalam menyembuhkan pesakit skizofrenia adalah rawatan ubat-ubatan antipsikotik yang digabungkan dengan rawatan terapi psikologi.
Kesabaran dan perhatian yang tepat sangat diperlukan oleh pesakit skizofrenia. Keluarga perlu menyokong dan memberi motivasi kepada pesakit untuk sembuh. Kisah John Nash, doktor ilmu matematik dan pemenang hadiah Nobel 1994 yang mengilhamkan filem A Beautiful Mind, membuktikan bahawa pesakit skizofrenia boleh sembuh dan tetap berprestasi.
Kleptomania
Kleptomania (bahasa Yunani: κλέπτειν, kleptein, "mencuri", μανία, "mania") adalah penyakit jiwa yang membuat pesakit tidak dapat menahan diri untuk mencuri. Benda-benda yang dicuri oleh pesakit kleptomania umumnya adalah barang-barang yang tidak berharga, seperti mencuri gula, gula-gula, sikat, atau barang-barang lain. Sang pesakit biasanya merasakan rasa tegang subjektif sebelum mencuri dan merasakan kelegaan atau kenikmatan setelah mereka melakukan tindakan mencuri tersebut. Tindakan ini harus dibezakan daripada tindakan mencuri biasa yang biasanya didorong oleh motivasi keuntungan dan telah dirancang sebelumnya.
Kemurungan
Penyakit ini umum muncul pada masa puber dan ada sampai dewasa. Pada beberapa kes, kleptomania dialami seumur hidup. Pesakit juga mungkin mempunyai kelainan jiwa yang lain, seperti kelainan emosi, Bulimia Nervosa, paranoid, Schizoid atau borderline personality disorder.Kleptomania boleh muncul setelah berlaku kecederaan otak traumatik dan keracunan karbon monoksida.
Kemurungan adalah suatu keadaan yang lebih dari suatu keadaan sedih, bila keadaan kemurungan seseorang hingga menyebabkan terganggunya aktiviti sosial sehari-harinya, maka hal itu disebut sebagai suatu Gangguan Kemurungan. Beberapa gejala Gangguan Kemurungan adalah perasaan sedih, rasa lelah yang berlebihan setelah aktiviti rutin yang biasa, hilang minat dan semangat, malas melakukan aktiviti, dan gangguan corak tidur. Kemurungan merupakan salah satu punca utama kejadian bunuh diri.
Penyebab suatu keadaan kemurungan termasuk:
* Faktor organobiologis kerana ketidakseimbangan neurotransmiter di otak terutama serotonin
* Faktor psikologi kerana tekanan beban psikologi, kesan pembelajaran perilaku terhadap suatu situasi sosial
* Faktor sosio-persekitaran misalnya kerana kehilangan pasangan hidup, kehilangan pekerjaan, paska bencana, kesan situasi kehidupan sehari-hari yang lain
Menurut Diagnostic and Statistical Manual IV - Text Revision (DSM IV-TR) (American Psychiatric Association, 2000), seseorang menderita gangguan kemurungan jika: A. Lima (atau lebih) gejala di bawah telah ada selama tempoh dua minggu dan merupakan perubahan dari keadaan biasa seseorang; sekurang-kurangnya salah satu gejala harus emosi kemurungan atau kehilangan minat atau kemampuan menikmati sesuatu.
1. Keadaan emosi kemurungan / tertekan sebahagian besar waktu dalam satu hari, hampir setiap hari, yang ditandai oleh laporan subjektif (misal: rasa sedih atau hampa) atau pemerhatian orang lain (misal: kelihatan seperti ingin menangis).
2. Kehilangan minat atau rasa nikmat terhadap semua, atau hampir semua kegiatan sebahagian besar waktu dalam satu hari, hampir setiap hari (ditandai oleh laporan subjektif atau pemerhatian orang lain)
3. Hilangnya berat badan yang ketara apabila tidak melakukan diet atau bertambahnya berat badan secara signifikan (misal: perubahan berat badan lebih dari 5% berat badan sebelum ini dalam satu bulan)
4. Insomnia atau hipersomnia hampir setiap hari
5. Kegelisahan atau kelambatan psikomotor hampir setiap hari (dapat diamati oleh orang lain, bukan hanya perasaan subjektif akan kegelisahan atau merasa lambat)
6. Perasaan lelah atau kehilangan kekuatan hampir setiap hari
7. Perasaan tidak berharga atau perasaan bersalah yang berlebihan atau tidak wajar (boleh merupakan delusi) hampir setiap hari
8. Berkurangnya keupayaan untuk berfikir atau menumpukan perhatian, atau sukar membuat keputusan, hampir setiap hari (ditandai oleh laporan subjektif atau pemerhatian orang lain)
9. Berulang-kali muncul fikiran akan kematian (bukan hanya takut mati), berulang-kali muncul fikiran untuk membunuh diri tanpa rencana yang jelas, atau usaha bunuh diri atau rencana yang khusus untuk menamatkan nyawa sendiri
Gejala-gejala tersebut juga harus menyebabkan gangguan jiwa yang cukup besar dan signifikan sehingga menyebabkan gangguan nyata dalam kehidupan sosial, pekerjaan atau kawasan penting dalam kehidupan seseorang.
Cara menangani kemurungan berbeza-beza sesuai dengan keadaan pesakit, namun biasanya merupakan gabungan dari farmakoterapi dan psikoterapi atau kaunseling. Sokongan dari orang-orang terdekat serta sokongan spiritual juga sangat membantu dalam penyembuhan.

2 ulasan:

  1. thanks atas perkongsian...sangat bermanfaat :)

    BalasPadam
  2. saya nak bertanya. harap dapat menjawablah. saya nak tahu apakah nama penyakit di mana seseorang itu berada di dua alam berbeza. setelah kematian seseorang, dia kadang2 tersedar hakikat itu namun kadang2 diaa seperti amsih terperangkap dlam ilusi di mana dia masih mengatakan orang itu masih hidup? contohnya selepas kematian suami, adakalanya dia dapat ebrcerita tentang kisah suka duka hidupnya bersama suami tapi ada satu ketika dia umpama masih menunggu suaminya. saya harap dapat fhmlah soalan saya dan diharap sangat dapat menjawab . terima kasih :)

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Jom Daftar Tambah Visitors

Free advertising

Entri Mereka Juga Menarik

Geng Baik