IKLAN

Selasa, 1 Januari 2013

Teh Bawang Putih, Minuman Penyembuh Radang Kerongkong


Radang tekak biasanya disebabkan oleh jangkitan virus atau bakteria. Biasanya radang tekak sering menyerang pada musim sejuk.

Ketika mengalami radang kerongkong , terus saja pergi ke dapur anda dan gunakan bawang putih, seperti disiarkan oleh Live Strong  (16/01/11). 

Cara yang disyorkan oleh Mayo Clinic  ini cukup mudah, anda hanya perlu menyiapkan air, bawang putih mentah, teh, dan madu.

Pertama, rebus secangkir air. Kemudian masukkan empat ulas bawang putih dalam air yang mendidih. Kecilkan api, dan biarkan hingga lima minit.
Setelah itu, matikan api dan sejukkan air hingga lima minit. Anda boleh menghirup wap dari rebusan tersebut untuk membersihkan kawasan pernafasan.

Biasanya bakteria dan virus boleh tersebar dari hidung ke tekak. Sehingga menghirup wap bawang putih kemungkinan boleh membunuh beberapa bakteria di aliran pernafasan.

Setelah sejuk masukkan air rebusan bawang putih itu ke dalam cawan. Pastikan bawang putih yang direbus tidak ikut masuk ke dalam cawan. Kemudian celupkan teh dan tambah satu sudu makan madu.

Madu sebagai bahan antibakteria menambah khasiat minuman untuk meredakan radang di kerongkong. Campurkan Madu ke dalam cawan tadi dan kacaukan hingga madu bersatu dengan teh dan air bawang putih. Nah,Teh bawang putih pun sudah siap untuk diminum! * / Merdeka.com

Kredit: Khansa Salsabillah/undergroundtauhid.com

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Jom Daftar Tambah Visitors

Free advertising

Entri Mereka Juga Menarik

Geng Baik