IKLAN

Ahad, 27 Januari 2013

Bahaya Terlebih Minum Air Kosong


Ramai beranggapan dan percaya bahawa dengan mengambil air putih 6-8 gelas sehari adalah baik untuk kesihatan. Malah tidak sedikit juga pengamal perubatan menyarankan untuk minum lebih banyak gelas air dengan tujuan menyingkirkan toksin dalam badan, mengawal berat badan, melancar peredaran darah dan paling penting mengganti cairan tubuh yang hilang semaca beraktiviti seharian.
Dan umum menerima saranan ini sebagai betul dan wajar diikuti. Apatah lagi ia disarankan oleh mereka yang berkelayakan.

Namun, mungkin sekadar pandangan kedua. Penulis pernah diberitahu oleh seorang rakan bahawa minum 6-8 gelas sehari hanyalah mitos dan anggapan para doktor semata-mata. Hakikatnya pengambilan air yang baik adalah hanya semasa badan memerlukan sahaja. Bergantung kepada gaya hidup individu. Jika aktif, maka perlu lebih air diambil, dan jika tidak cukup sekadar keperluan untuk menstabilkan dan selesa diri sendiri.

Faktanya adalah, jika anda telah terlebih mengambil air dalam kuantiti yang tidak diperlukan oleh badan, maka kemungkinan untuk mendapat keracunan air (water intoxication) adalah tinggi. Kadang-kala kita tidak perasan bahawa rasa pening di waktu tengah hari adalah disebabkan kita minum terlalu banyak air kerana haus. Sedangkan sekadar menghilangkan haus sudah memadai.

Lebih memburukkan keadaan, pada tahap yang serius, rasa loya-loya boleh terjadi seterusnya menghasilkan sawan dan koma akibat fungsi otak yang telah diganggu oleh tekanan yang disebabkan oleh lebihan air dalam darah. Pada tahap ini, jika tidak bertindak dengan pantas, kematian boleh berlaku. Ada kes yang dianggap strok sebenarnya bukan disebabkan kolestrol menyumbat salur darah, tetapi disebabkan oleh tekanan darah yang tinggi disebabkan lebihan cairan.

Bagaimanapun, ini hanyalah sekadar pandangan kedua. Apapun sakit yang kita alami, segeralah untuk merujuk kepada doktor. Mereka boleh mendignosis punca penyakit dengan lebih tepat.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Jom Daftar Tambah Visitors

Free advertising

Entri Mereka Juga Menarik

Geng Baik