IKLAN

Khamis, 3 Januari 2013

Chicarito, Penyerang Manchester United Kagum pada Nabi Muhammad s.a.w.


MANCHESTER - Tahu nama Javier Hernandez Balcazar atau yang lebih popular dipanggil Chicarito? 
Walaupun bukan penganut Islam, salah satu pemain ganti terbaik di kelab Manchester United ini merupakan peminat peribadi Nabi Muhammad SAW.

"Ï'm not a Muslim, but I do admire the Prophet Mohammad SAW and Islam. (Saya bukan seorang Muslim, tetapi saya mengagumi Nabi Muhammad SAW dan Islam), "kata Chicarito seperti yang dilaporkan CNN.

Tak hanya peminat Nabi Muhammad SAW, ada ritual unik yang selalu dilakukan pemain berusia 24 tahun itu. Mirip yang dilakukan pemain bola sepak Real Madrid Mesut Oezil, Chicarito selalu menadahkan kedua tangan ke atas untuk berdoa layaknya seorang Muslim. Kadang ia melutut dan bersimpuh di tengah Padang, serupa dengan seorang Muslim yang tengah memanjatkan doa.

Chicarito dalam bahasa Malaysia bermakna si kacang kecil. Beberapa sumber dipercayai menyebut bahawa Chicarito lahir di tengah masyarakat Katolik. Ia juga merupakan penganut Katolik Mexico (Katolik Ortodoks) taat yang gemar berdoa. Amalan ritual mereka konon memang nyaris sama dengan tata cara berdoa seorang Muslim.

Walaupun hanya pemanis bangku sandaran lantaran kalah bersaing dengan Wayne Rooyne dan Robin van Persie, namun peranan Chicarito di kelab MU sangat penting.

Kemenangan Manchester United atas Newcastle United pada perlawanan boxing day di Old Trafford, Rabu (26/12) lalu menjadi bukti. Penyerang Liga Mexico itu menjaringkan gol pada minit terakhir dan membawa the Red Devils menang 4-3 dan unggul tujuh angka dari peringkat kedua, Manchester City.

www.halimislam.com

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Jom Daftar Tambah Visitors

Free advertising

Entri Mereka Juga Menarik

Geng Baik