IKLAN

Isnin, 23 Januari 2012

Gambar Janin Bayi Dalam Kandungan Pegang Tangan Doktor


Sebagai wartawan-jurufoto veteran di Nashville, Tennessee, Saya bekerja dengan akhbar USA Today mengambil foto-foto  spina bifida ,yakni satu prosedur pembedahan korektif.

Pada waktu itu, pada tahun 1999, pada masa itu usia janin bayi baru berusia 21 minggu dalam rahim ibu, ia adalah masa yang agak awal, pasukan bedah mempertimbangkan untuk membuat operasi pembedahan. Jika kelalaian, hasil terburuk atau risiko pada pembedahan ini, akan menyebabkan kelahiran tidak cukup bulan, dan tidak ada anak yang lahir lebih awal daripada 23 minggu akan selamat.

Ketegangan boleh dirasakan di ruang operasi pembedahan sebelum operasi itu bermula. Satu potongan insisi C-section khas dibuat di bahagian perut untuk mengakses ke bahagian rahim, yang kemudian rahim diangkat keluar dan diletakkan di persimpangan paha ibu itu.Seluruh prosedur akan berlangsung dalam rahim, dan tidak pada bahagian dari janin bayi itu.

Semasa prosedur spina bifida, pembaikan yang berusia 21 minggu di dalam rahim itu...,tiba-tiba Samuel(bayi itu) menghulurkan tangan mungilnya keluar dari lubang bedah rahim ibunya. Sebahagain doktor mengangkat tangannya, Samuel bertindak balas terhadap sentuhan dan meramas jari doktor. Seolah-olah ujian untuk kekuatan, doktor menggoncang tinju kecil. Samuel dipegang dengan teguh dan cermat. 


Pada saat itu, saya mengambil gambar ini seperti dibawah...



Saya mengambil gambar itu sepantas kilat!Wow! Itu terjadi begitu cepat sehingga jururawat yang berdiri di samping saya bertanya, "Apa yang terjadi?" "Si anak menghulurkan tangan," kataku. "Oh..Mereka melakukan itu sepanjang masa," jawab jururawat itu.

Pembukaan bedah pada rahim telah tertutup dan rahim kemudian dimasukkan kembali ke ibu dan-bahagian pembukaan C ditutup.



Kredit- disunting dari exelroze



2 ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Jom Daftar Tambah Visitors

Free advertising

Entri Mereka Juga Menarik

Geng Baik