IKLAN

Selasa, 10 Januari 2012

Apakah Penyebab Kanser Zakar Pada Lelaki


Kanser zakar adalah penyakit yang disebabkan terbentuknya sel kanser ganas pada kulit dan rangkaian zakar. Zakar adalah organ seksual dan reproduksi lelaki, berbentuk batang dan merupakan saluran yang dilalui sperma dan urin ketika keluar dari tubuh. Zakar mempunyai dua jenis rangkaian iaitu:
  1. Corpora cavenosa, iaitu dua medan rangkaian ereksi yang merupakan rangkaian pembentuk sebahagian besar zakar.
  2. Corpus Spongiosum, iaitu rangkaian perseorangan ereksi yang membentuk sebahagian kecil zakar. Korpus Spongiosum mengelilingi uretra (tiub yang dilalui urin dan sperma ketika keluar dari tubuh).
Rangkaian ereksi dibungkus dalam rangkaian ikat dan ditutup oleh kulit zakar. Sementara kepala zakar (glans) ditutup dengan kulit longgar yang disebut kulup zakar.


Sunat mengurangkan risiko kanser zakar

Apa-apa sahaja yang meningkatkan peluang anda menderita penyakit kanser zakar disebut faktor risiko. Mempunyai faktor risiko tidak bererti bahawa anda akan mendapatkan kanser, begitu pula sebaliknya, tidak mempunyai faktor risiko tidak bererti bahawa anda tidak akan menderita kanser zakar kemudian hari.

Setiap orang yang merasa mempunyai faktor risiko harus segera bertindak melakukan usaha-usaha pencegahan, salah satunya dengan membincangkannya dengan doktor. Jangkitan Human Papillomavirus (HPV) boleh meningkatkan risiko seorang lelaki terkena kanser zakar.

Faktor risiko seorang lelaki menderita kanser zakar meliputi:

  1. Lelaki yang tidak disunat pada saat lahir mungkin mempunyai risiko yang lebih tinggi kerana kanser zakar. Sunat boleh membantu mencegah jangkitan Human Papillomavirus (HPV). Sunat adalah suatu operasi di mana doktor menghilangkan sebahagian atau seluruh kulit kepala zakar.
  2. Faktor usia, kanser zakar umumnya dialami oleh lelaki yang berusia 60 tahun ke atas.
  3. Mempunyai masalah phimosis, iaitu suatu keadaan di mana kulup zakar (kulit penutup kepala zakar) tidak boleh ditarik dari glans / kepala zakar.
  4. Jarang membersihkan kawasan zakar menyebabkan kuman atau virus mudah berkembang.
  5. Berganti-tukar pasangan seksual.
  6. Merokok atau menggunakan produk-produk tembakau.

Berhubungan seks dengan haiwan juga disebut-sebut sebagai pencetus munculnya kanser zakar. Seorang urolog asal Brazil, Stenio de Cassio Zequi, mengatakan seks dengan haiwan boleh menyebabkan trauma pada rangkaian zakar dan merupakan salah satu faktor risiko munculnya kanser zakar pada lelaki./wisbenbae



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Jom Daftar Tambah Visitors

Free advertising

Entri Mereka Juga Menarik

Geng Baik