IKLAN

Jumaat, 27 Januari 2012

Bila Atheis Juga Nak Dirikan Kuil...


Wisbenbae - Kumpulan ini mengaku tak percaya Tuhan, menafikan agama. Namun khabar mengejutkan datang dari para ateis London, mereka akan membina sebuah kuil.

Namun, rencana pembangunan kuil bernilai 1 juta di antara bangunan bank dan gereja Zaman Pertengahan di ibu kota Inggeris itu justeru mencetuskan pertengkaran antara dua kumpulan ateis yang terkemuka di United Kingdom.

Adalah ahli falsafah dan penulis, Alain de Botton yang punya idea pembangunan kuil. Dia mengatakan, menara setinggi 46 meter untuk merayakan "ateisme baru" ( new atheism ), sebagai penafian fizikal atas ulah Profesor Richard Dawkins yang menjadikan orang-orang ateis mendapat cap "agresif" dan "memusnah".

De Botton mengatakan, pendirian kuil jauh lebih baik, berbanding bersikap agresif, contohnya melancarkan serangan balik kepada para pemeluk agama.

"Biasanya, kuil ditubuhkan untuk Yesus, Bunda Maria, atau Buddha, tapi anda boleh mendirikan bangunan suci untuk apa-apa yang positif dan baik," katanya , seperti dimuatkan Guardian, Khamis 26 Januari 2012. "Itu bererti kuil cinta, persahabatan, ketenangan atau simbol perspektif. Richard Dawkins dan Christopher Hitchens membuat ateisme dikenali sebagai kekuatan yang merosakkan. Kami ingin menunjukkan, ada banyak ateis yang tak bersikap agresif pada agama."

Sebelumnya, Richard Dawkins mengkritik projek pembangunan kuil itu, menuding soal penyalahgunaan wang dalam jumlah yang besar. Menurutnya, kuil ateis, adalah percanggahan dalam istilah.

"Ateis tak perlukan kuil," kata dia. "Saya fikir, ada banyak hal yang lebih baik untuk menghabiskan wang sebanyak itu. Jika anda akan menghabiskan wang untuk ateisme, boleh dengan cara memperluaskan pendidikan sekular dan membina sekolah-sekolah non-agama yang mengajar rasional, berfikir kritis, skeptis. "

Perseteruan terjadi saat de Botton mendedahkan butiran bangunan menara kuil, yang mewakili 300 juta tahun kehidupan di Bumi. Setiap centimeternya menggambarkan kehidupan Bumi, tercalar emas akan menggambarkan jumlah masa yang relatif kecil, di mana manusia berjalan di atas bumi. Sementara, eksteriornya akan dihiasi dengan kod binari yang menunjukkan susunan genom manusia.

De Botton mengatakan, ia mendapatkan hampir setengah daripada kos yang diperlukan dari beberapa pengusaha hotel yang dirahsiakan namanya. Ia berharap akan mendapatkan sisa wang dari awam. Pembinaan akan bermula akhir 2013, jika izin dari Coorporation of London turun.

Kuil ini mempunyai pintu perseorangan untuk tetamu yang seolah merasa memasuki sebuah pemasangan seni. Atap bangunan ini dibuat terbuka. Fosil dan batu geologi akan menghiasi dinding betonnya.

Niat de Botton mendapat tanggapan dari kaum agamawan. Pendeta Anglikan, George Pitcher menyambut baik idea itu. "Dia merujuk pada rasa transendensi manusia, bahawa ada sesuatu yang lebih kuasa, lebih besar dari kewujudan kita," kata Pitcher.

Dia menambah, membina sebuah monumen menunjukkan simbol, bahawa manusia tidak lebih dari debu. Naluri yang datang dari sekularitas atau narasi agama, sebenarnya sama. "Ini adalah ateisme lebih konstruktif daripada Dawkins - yang ideanya lebih ke kehancuran daripada menyumbang idea yang baru."



Diterjemah dari-Wisbenbae

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Jom Daftar Tambah Visitors

Free advertising

Entri Mereka Juga Menarik

Geng Baik