IKLAN

Sabtu, 10 November 2012

Lelaki Perancis ini mengislamkan warga Arab Saudi..

Haa? Apakah judul  di atas tidak terbalik? Bukannya orang Arab yang mengislamkan orang Perancis??? Apa judul itu salah tulis?? Ya tidak lah!!! Ini kisah benar yang terjadi di musim haji tahun 2012 ini.


Bernard Maxim (Abdus Salam), pendakwah berasal Perancis


Adalah seorang da’i yang berasal dari Perancis, Bernard Maxim, yang sudah mengislamkan puluhan orang Eropah, turut melaksanakan ibadah haji tahun 2012 ini. Puluhan orang berkumpul di sekitar khemahnya di Mina, umumnya berasal dari jemaah haji Eropah, dia membimbing dan mengajarkan mereka tentang tata cara manasik haji.

Tapi ada pengalaman istimewa buat Maxim di tahun ini, yaitu dia mengislamkan seorang warga Arab Saudi. Seperti dikutip dari harian Al-Watan, Maxim (atau yang lebih suka dipanggil Abdus Salam) bercerita:

“Ketika berada di pejabat saya di Jeddah beberapa minggu lalu, saya didatangi seorang pemuda Arab Saudi berambut perang, namanya Ray, ia berbincang dengan saya dengan bahasa Inggeris, sebab hanya bahasa itu yang dia mengerti, hingga akhirnya ia menyatakan masuk Islam di hadapan saya, dan saya mengajarkannya tentang hal-hal ibadah”. Ujar Maxim.

Maxim menceritakan lebih lanjut, bahawa Ray (22 tahun) adalah pemuda Arab Saudi kelahiran Jeddah. Ia berasal dari keluarga terpandang di Jeddah. Ibunya seorang warga Amerika. Tapi ketika baru saja dilahirkan beberapa hari, Ray dibawa ibunya ke Amerika hingga ia menetap di sana selama 22 tahun. Dan beberapa minggu lalu, Ray memutuskan kembali ke keluarga ayahnya di Jeddah, tapi sayang, ia sudah tidak boleh berbahasa Arab.

Sesampainya di Jeddah, Ray dibawa ayahnya ke tempat Maxim, dan ketika itulah Ray menyatakan memeluk Islam.

Menurut penuturan Ray, ia selama ini tidak merasakan ketenangan hidup. Budaya dan didikan barat yang selama ini ia rasakan membuat batinnya berkecamuk.

Oh ya, Maxim sendiri sekarang tinggal di Jeddah bersama keluarganya. Seluruh puteranya (salah seorang di antaranya bernama Umar) sudah sangat mahir berbahasa Arab. Dan yang lebih menakjubkan, seluruh puteranya tersebut adalah penghafal Al-Qur’an.

“Anak saya lebih pintar berbahasa Arab dialek Jeddah daripada anda” selorohya kepada wartawan.


Kredit :kabarasyik


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Jom Daftar Tambah Visitors

Free advertising

Entri Mereka Juga Menarik

Geng Baik