IKLAN

Selasa, 23 Oktober 2012

Pisang Penyelesai Masalah DVD Rosak Kesan Calar


Sukar untuk percaya, tetapi ia ternyata memang berkesan. Terdapat bahan-bahan isi rumah yang dapat membantu menyelesaikan masalah cakera padat seperti DVD dan CD rosak, tersangku-sangkut semasa dimainkan kerana kesan calar pada permukaan cakera.

Sekiranya cakera anda tidak dapat dimainkan, cuba beberapa penyelesaian yang mudah dan murah, antaranya dengan buah pisang.

Sapukan isi pisang pada cakera, kemudian gosokkan pula  bahagian dalam kulit pisang pada permukaan cakera tadi.  Bilas dengan air, kemudian gilap dengan kain lembut dan biarkan cakera kering.  Cakera anda sudah boleh dimainkan semula.
Kaedah ini berfungsi untuk cakera tercalar sedikit, tetapi jika cakera anda mempunyai kesan calar  yang teruk, lebih baik anda simpan saja pisang itu untuk pencuci mulut.

Selain pisang, wax kereta juga sesuai untuk memulihkan cakera padat yang tercalar.  Caranya sapukan  cakera padat anda dengan cecair  wax kereta, kemudian bilas cakera dan biarkan ia kering.  Pemain DVD anda akan dapat membacanya lagi.

Penggilap perabot berfungsi pada kedua-dua cakera yang sedikit tercalar dan juga yang tercalar banyak, walaupun ia akan mengambil masa beberapa kali untuk  untuk memulihkan cakera dengan kesan calar yang  dalam. [digitalOne]

Sumber: www.orangmuo.com

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Jom Daftar Tambah Visitors

Free advertising

Entri Mereka Juga Menarik

Geng Baik