IKLAN

Jumaat, 19 Oktober 2012

Lebih Senang Berbicara Dengan Allah Dari Raja


Siapa kita nak jumpa Perdana Menteri?
LEBIH SENANG BERBICARA DENGAN ALLAH DARI RAJA

Kalau kita nak jumpa YB, kena buat temu janji. Kalau kita nak jumpa Menteri, lagi susah dan kadangkalanya tak dilayannya kita. Nak jumpa Perdana Menteri...siapa kita nak jumpa Perdana Menteri. Apatah lagi ingin berjumpa Raja untuk mengadu hal.

Dlm maksud lain kita kena cermin-cermin dulu diri kita siapa kita untuk bertemu Pak Menteri, PM atau Raja. Jika hanya kerani, tukang kebun atau saudagar mimpi, jgn mimpi di siang hari. Lihat di cermin apa jasa kamu pada mereka atau kpd negara. Jika ingin menyampaikan sesuatu yg sgt penting sekalipun kamu kena melalui orang perantaraan.

Bermula dengan sepucuk surat, panggilan telefon dan berurusan dengan pelbagai Setiausaha...barulah kamu mampu berbuat demikian, itu pun jika bernasib baik 3 bulan baru dapat temujanji tersebut. Jika soal bisnes, kena dulu mmmmm....berapa persen bos...barulah boleh bertemu. Begitulah sukarnya kita ingin bertemu manusia yg ada sedikit kuasa sementara daripada Penguasa Yang Maha Berkuasa.

Dgn Allah kamu tidak perlu perantaraan utk berbicara dgn Allah. Kamu tidak perlu membuat temu janji utk berbicara dgn Allah. Kamu tidak perlu malu kamu kerani, tukang kebun atau pun fakir miskin utk berbicara dgn Allah. Begitu juga apa bangsa kamu, begitu juga adakah kamu cantik atau buruk, hitam atau putih kulit kamu...di sisi Allah semuanya diperkenankan utk berbicara dgnnya.

Malah dgn Allah tak perlu sogokan wang. Allah tidak perlukan wang kita kerana Allah sgt kaya. Allah tak perlu diberi makan sebab dia yg beri kita makan. Allah dah beritahu kita dlm firmannya.

"Katakanlah (wahai Muhammad), Patutkah aku mengambil (memilih) pelindung yang lain dari Allah yang menciptakan langit dan bumi dan Dia pula yg memberi makan dan bukan Dia yang diberi makan? 

"Katakanlah, Sesungguhnya aku diperintahkan supaya menjadi orang yang pertama sekali menyerah diri kepada Allah (Islam), dan (aku diperintahkan dgn firmanNya). Jgn sekali-kali engkau menjadi dari golongan orang-orang musyrik itu."

Kita patutnya bersyukur wahai sahabat sekalian. Kita terus mengadu kpd Allah tanpa sebarang bayaran, pada bila2 masa dan sekerap mana yang mereka ingin lakukan. Begitulah kasihnya Allah kpd kita. Jadi kenapa kita tidak mahu mendekati diri kepada Allah dan bertaubat kepadanya. Bukankah Islam itu sungguh mudah sebenarnya.

Duhai sahabat, walaupun siapa org itu, Allah tetap memperkenankan permintaan hambanya. Allah tidak menyebut khusus pada orang Mukmin (yg mungkin tidak banyak melakukan dosa) tetapi Allah menyebut dgn lafaz ‘HAMBA’, yang mana tidak tahu tahap dosanya byk mana, jika dia minta pada Allah, maka Allah perkenankan..

Demikian juga Allah menyebut di dlm hadis Qudsi,..... walaupun seseorang hamba itu melakukan dosa setinggi langit, maka aku tetap ampunkannya, aku tidak peduli. Kita tidak tahu langit itu luas dan tinggi mana, kerana ia sentiasa membesar dan terus membesar. Lihat pada rahmat Allah, jaganlah kita melakukan syirik sama ada dengan sedar atau pun tidak.

Memang kita tidak nampak Allah sepertimana kita nampak seorang Perdana Menteri utk mengadu hal tetapi percayalah Allah ada dekat dgn kita. Allah beritahu kita dia dkt sebenarnya dan melihat dan mendengar rintihan kita.

Beritahu Allah kepada kita, "Dan apabila hamba-hambaKu bertanya kepadamu mengenai Aku maka (beritahu kepada mereka) sesungguhnya Aku (Allah) sentiasa dekat (kepada mereka), Aku perkenankan permohonan orang yang berdoa apabila ia berdoa kepadaKu. (Al-Baqaroh ayat 186).

Kadangkala terfikir rasa malu sungguh kepada Allah. Punyalah kasihnya Allah sanggup menunggu dan sentiasa mengampunkan dosa2 kepada mereka yang benar2 ingin bertaubat. Tapi kita bila solat pun nak cepat2 sedangkan Allah sabar menunggu...Masyallah...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Jom Daftar Tambah Visitors

Free advertising

Entri Mereka Juga Menarik

Geng Baik