IKLAN

Selasa, 15 Mei 2012

Soal Jawab Mengenai Badi, Scan Jarak Jauh, Jin di Cctv dan Orang Bunian


Version 1.0

SOALAN:
 Haiqal Noor
Assalammualaikum Pak Engku..Saya ingin bertanya satu soalan.
Apa itu BADI?bagaimana ciri-ciri seorang yang mengalami perasaan BADI ini?dan bagaimanakah cara terbaik untuk merawat dan menghilangkan perasaan BADI tersebut.
Kenalan saya,pernah mengalami gangguan jin dan bnyak jenis masalah seumpanya.Dia pernah mendapatkan rawatan Islam untuk menghilangkan gangguan jin tersebut.Namun,sehingga sekarang,perasaan takut-takut pada malam hari,cepat cemas dan panik dan tidak tidur dapat tidur lena pada malam hari?
Saya menasihati dia untuk melupakan masalah2nya tetapi dia sdah cuba melakukan sedemikian tetapi perasaan itu tetap datang.Mohon nasihat dan bantuan dari Pak Engku
 JAWAPAN: 
 Walaikumsalam warahmatullahi wabarakatuh, ananda Haiqal, para sahabat FB serta rakan muslimin & muslimat,

InsyaAllah, saya akan kupas maksud, yang biasanya dipanggil oleh masyarakat kita sebagai BADI. Apakah itu BADI MAYAT, BADI MONYET, BA...DI BUAYA?

Menurut kepercayaan turun temurun, istilah BADI MAYAT ialah pengaruh gangguan di mana berpindahnya kejahatan makhluk halus dari seseorang yang telah meninggal dunia. Istilah BADI MONYET pula digunakan kepada seseorang yang bersifat seperti monyet akibat dari berburu, memukul atau menembak monyet di hutan. Begitu juga maksud yang sama digunakan untuk istilah BADI BUAYA.

Sebenarnya, gangguan badi mayat adalah kesan gangguan jin, syaitan, iblis, laknat terkutuk yang berdamping dengan seseorang yang telah meninggal dunia atau tipu daya makhluk ghaib yang sedang berkeliaran di sekitar kawasan jenazah.

Perlu di ingatkan bahawa di antara saat dan ketika jin mudah menganggu dan memasuki ke dalam tubuh manusia ialah ketika manusia terlalu sedih, terlalu gembira, terlalu marah, terperanjat atau terlalu takut.

Justeru, istilah badi mayat digunakan bagi seseorang yang mendapat gangguan makhluk halus ketika berada dalam keadaan terlalu sedih, terperanjat atau takut apabila menziarahi seseorang yang baru meninggal dunia.

Saudara seperjuangan yang mengikuti FB saya ini, istilah-istilah BADI ini hanyalah sekadar pada “perkataan” atau “nama” yang diberikan oleh datuk nenek kita sejak zaman dahulu. Hakikatnya, ia adalah penganiayaan dan tipu daya jin, syaitan, iblis, laknat terkutuk yang mengambil kesempatan untuk menganggu & merosak aqidah umat manusia.

Kesemua ciri-ciri gangguan jin, syaitan, iblis, laknat terkutuk adalah sama sahaja. Selagi kita sentiasa mendirikan yang wajib, perbanyakkan yang sunat, bertasbih dan berzikir kepada Allah, jin, syaitan, iblis, laknat terkutuk ini tidak akan dapat mendekati kita.

Bagi seseorang yang mendapat gangguan badi tersebut, sila dapatkan rawatan dari pakar-pakar alternatif atau pakar yang arif tentang perubatan spiritual.

Wallahualam.


SOALAN:
Nor Illiyaini
Assalamualaikum Pak Engku..semoga sentiasa dlm lindunganAllah S.W.T.
Saya ada 1 pertanyaan, bolehkah scan seseorang yg diganggu jin @ syaitan @ santau dengan cara jarak jauh? Kalau boleh adakah perlu izin dari pesakit tersebut?
JAWAPAN: 
Waalaikumsalam ananda,
Rawatan jarak jauh adalah rawatan yang memohon dan berharap kepada ALLAH SWT. Ada saatnya Allah swt memperkenankan doa seseorang perawat. Walaupun begitu, adalah wajar untuk kita mengetahui dan mendalami perawat ters...ebut. Adakah dia benar-benar seorang alim, taat berilmu dan tawadu’ kepada Allah swt? Kemungkinan orang yang “berkualiti” seperti ini akan diperkenankan doanya oleh Allah swt.

Di dalam masyarakat kita, ada perawat yang menyatakan dia sanggup dan mampu merawat secara jarak jauh sehingga sembuh. Maaf kepada muslimin serta muslimat yang membaca ini.. Sepanjang pengetahuan saya, mereka adalah dukun bomoh yang menggunakan kekuatan perantaraan ghaib (selain daripada Allah swt).

Mungkin benar mereka mampu mengubat secara jarak jauh sehingga sembuh tetapi padah dan hukuman memperduakan Allah dengan meminta kepada makhluk ghaib adalah syirik. Allah swt amat murka kepada orang yang melakukan syirik dan tiada keampunan menurut pandangan dan ketentuan Al-Quran dan Sunnah.

Ananda, rawatan yang paling berkesan adalah rawatan secara langsung berhadapan dengan perawat. Itu adalah lebih baik dan sempurna hasilnya apabila Allah Azza wa Jalla memperkenankan doa dan mengizinkan kesembuhan, InsyaAllah.

Wallahuallam, semoga kita mendapat kekuatan dan perlindungan dari Allah swt. Amiinn ya Robbal 'Alamiinn.

SOALAN:
AnyZa Azman
Assalammualaikum Dato' sy nk minta pandangan dan nasihat dari Dato' mengenai makhluk berbangsa jin ini..adakah ia boleh terakam pada lensa cctv biasa kerana..saya sekeluarga sering terlihat aktiviti makhluk ini dirakam dalam lensa cctv diperkarangan halaman rumah sy...apa pendapat dan nasihat dato' berhubung perkara ini..mohon dato' beri pandangan mungkin ada beberapa rakan juga menghadapi situasi yg sama.
JAWAPAN: 
Waalaikumussalam. terima kasih puan Anyza Azman, jawapan ini saya berikan untuk puan dan para penggemar/pembaca serta para sahabat yang dihormati. kejadian ini biasa berlaku tetapi tidak sekerap yang puan beritahu. apabila kerap seperti puan yang beritahu, maka ini adalah kejadian yang luar biasa. kaum makhluk halus ini biasanya dia memperlihatkan atau tanpa disengaja terakam di CCTV. lazimnya berbentuk cahaya putih atau kemerah-merahan yang berbentuk bulat. ini biasa terlihat. yang berbentuk bayangan manusia jarang berlaku, tetapi masih ada peristiwa ini terakam. pada umumnya makhluk ini terakam tanpa disengaja (kebetulan), kalau sudah selalu bererti dia (makhluk) tersebut tahu sehingga dia permain-mainkan kejadian ini. seandainya mengganggu ketenteraman rumah tangga puan, makhluk ini boleh disuruh pergi atau pindah (diusir). dalam kesempatan ini saya beritahu, 4 perkara yang biasanya manusia dapat melihat makhluk ghaib jin:
1. orang sakit yang di matanya ada duduk atau tinggal makhluk halus jin ini
2. bayi
3. orang yang memelihara, bersekutu dengan makhluk ini
4. makhluk ini sendiri ingin memperlihatkan dirinya kepada orang yang dia ganggu
inilah 4 perkara yang saya maklumkan kepada puan dan pembaca, kalau perkara ini ada pada puan, segera berubat. Terima kasih


SOALAN:

Baru2 ini saya mendengar dalam sebuah rancangan TV, seorang pakar 
perubatan islam menyatakan jin di hutan yang orang melayu kita sebut sebagai ‘org bunian’  sebagai jin islam. Ayat ustaz ini seolah2 org bunian ini semuanya islam. Bagaimanakah pendapat tuan guru.

amri Gombak

JAWAPAN:
Kita sedar bahawasanya Allah hanya menciptakan jin dan manusia hanya untuk menyembah sujud mengagungkan Allah. ini adalah titik tolak pedoman utama di permukaan bumi ini, manusia bermacam-macam ragam jenis warna dan panggilan bangsa. Contohnya Nepal, Negro, Cina, Amerika atau Melayu. Semuanya manusia ciptaan Allah. Begitu juga sebuah panggilan atau nama toyol, hantu raya, bunian, pocong, dan mungkin di negara lain berbeza-beza panggilannya (hanya sebuah istilah turun-temurun dari mulut manusia), tetapi Allah hanya menciptakan yang bernama jin, syaitan, iblis. Ini kita menyetujui apa yang dijelaskan oleh para ulama' yang diambil dari dalam Al-Quran dan hadis.

Di Mesir terkenal dengan pusat pengajian Islam, bukan bermakna di sana semuanya orang Islam. Ada Kristian, Katholik, Hindu, Buddha dan banyak lagi yang lain. Di Arab Saudi negara Islam tetapi manusia pun bercampur dengan macam-macam aliran agama seperti di Riyadh, Jeddah, dan tempat lainnya. Di sini saya jelaskan, penghuni hutan, gunung, lautan, dan tempat lainnya di permukaan bumi ini, bermacam-macam penghuni jin syaitan iblis. Ada yang kafir, ada yang beragama, dan juga mereka ini menjadi penjahat, gengster, pengkhianat, kaum inilah yang lebih banyak, yang Islam tulen itu sedikit. Begitu juga dengan penghuni hutan yang disebut dengan istilah bunian, mereka juga lebih banyak yang kafir (jahat) dan juga mereka memeluk bermacam-macam agama. Memang ada yang Islam tetapi sedikit sekali.

Kita tidak dapat melihat kaum jin ini, jadi kita secara logik tidak dapat memastikan mereka itu Islam semuanya. Apabila kita berani mengakui tanpa ada dalil fakta yang jelas, maka kita menjadi manusia yang lemah, mudah dipengaruhi, dibisikkan atau dengan cara apapun, jin syaitan iblis akan menguasai diri kita kerana kita membuat statement atau mengakui keberadaan yang tidak jelas. Wallahu A'lam. Maha Benar Allah dengan segala firman-Nya. Maafkan saya jika anda tidak berkenan. Terima kasih

Jika ada soalan sila ke: herbs-yashfien.blogspot.com




Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Jom Daftar Tambah Visitors

Free advertising

Entri Mereka Juga Menarik

Geng Baik