IKLAN

Selasa, 15 Mei 2012

Jururawat dari Filipina Masuk Islam Setelah Kesembuhan Pesakitnya


JEDDAH, ARAB SAUDI - Pencarian rohani seorang Ketua Jururawat dari Filipina yang berkerja di Pusat Kesihatan di Jeddah Arab Saudi di pelbagai agama yang pernah ia peluk sebelumnya, tidak pernah memuaskan dirinya. Ia pun akhirnya tertarik dengan Islam dan cuba mempelajarinya, meskipun demikian, saat itu ia tidak pernah berfikir bahawa dirinya akan menjadi seorang Muallaf.


Ketua Jururawat yang beragama Kristian Katholik, Dania Newels tersebut akhirnya benar-benar menyatakan diri masuk Islam seminggu lalu setelah Allah Subhanahu Wata'ala memberi tanda kekuasaannya melalui kesembuhan seorang pesakit yang tengah tenat setelah sekian lama dirawat di pusat kesihatan tersebut.

Bercakap kepada Arab News, Dania Newels, 55 tahun, yang sebelumnya bernama Duris Newels menceritakan kisah hidupnya yang berasal dari keluarga Katolik, pandangan negatif mereka tentang Islam, pencarian rohaninya yang tidak pernah puas ketika memeluk pelbagai agama sebelumnya, hingga memutuskan untuk memeluk Islam setelah sebuah insiden yang berlaku dalam kehidupannya.


Dania Newels mengatakan bahawa meskipun ia telah menjadi Katolik untuk waktu yang lama, dia bukan umat Katolik yang taat. Dia pergi ke sebuah sekolah Katolik kerana "orang tuanya menyuruhnya untuk melakukannya".

"Keluarga dan kerabat saya menyebut diri mereka Kristian Katolik. Jadi, ketika anda lahir dalam persekitaran seperti itu, kita harus menerima apa yang ada di sekitar anda, tanpa pernah tahu apa agama itu sesungguhnya," kata Dania.

"Di Filipina, ketika saya masih muda, kita mempunyai konsep yang sangat negatif tentang Muslim, kami percaya bahawa mereka adalah orang jahat, pengkhianat, dan selalu melawan kami. Kami tidak pernah berurusan atau mempelajari keyakinan mereka;. Itu hanya dalam fikiran kami," tambahnya.


Ketika Dania datang ke Arab Saudi pada tahun 1990 untuk bekerja, itu adalah pertama kalinya ia bertemu banyak umat Islam.

"Saya terkejut mengetahui tentang Muslim, agama dan ibadah mereka kerana saya belum pernah melihat hal seperti itu di Filipina di mana saya belum pernah melihat masjid atau melakukan Solat .. Saya memperoleh semua maklumat asas tersebut di sini," katanya.

Dania menggambarkan hidupnya sebagai roller coaster '"dengan banyak naik turun. Dia telah melompat dari satu agama ke agama lain tetapi tidak pernah puas, katanya.

"Apabila anda putus asa dalam hidup, anda sentiasa mencari seseorang yang boleh membantu anda. Saya telah ke gereja tapi tidak memuaskan saya.," Katanya.

Dania berteman dengan beberapa Muslim di lingukungannya bekerja, tetapi fikiran untuk memeluk Islam tidak pernah melintas di benaknya sampai sebuah insiden yang katanya berubah sudut pandangnya tentang kehidupan.

"Lima tahun lalu, saya tidak pernah berfikir bahawa saat seperti ini (menjadi Muslim) akan datang dalam hidup saya. Hidup ini sangat sukar .. Saya mula memikirkan seperti apa menjadi seorang Muslim. Saya bertanya teman-teman Muslim saya tentang hal itu dan apa yang mereka katakan, seperti tentang hari kiamat, api neraka dan kehidupan di akhirat, membuat saya tertarik. Mereka mengatakan kepada saya bahawa Allah Suhbanahu Wata'ala adalah satu-satunya Pencipta, Pemelihara dan Penjaga dan tidak ada yang selain-Nya dan Muhammad shalallahu 'Alaihi Wassalam adalah Nabi terakhir. Percaya pada prinsip-prinsip ini membuat seseorang menjadi Muslim, hal tersebut sangat mudah, "kata Dania.

Dia lebih banyak membaca buku tentang Islam, menonton video tentang kehidupan Nabi Shalallahu 'Alaihi Wassalam. Dia membaca tentang perbezaan antara Alkitab dan Al-Qur'an dan membandingkan dua agama tersebut.

"Walaupun saya mengerti banyak hal tentang Islam, saya masih mempunyai keraguan dalam fikiran saya untuk masuk Islam hingga suatu hari kami menerima pesakit yang akan mati .. Dia kemudian dirawat untuk masa yang lama kerana patah tulang belakang. Saya minta tanda dari Tuhan. Aku berkata kepada Tuhan bahawa saya akan menerima Islam jika pesakit ini sembuh, "katanya.

.. Saya hanya berdoa agar Allah Subhanahu Wata'ala akan membimbing saya di jalan yang benar dan akan ada untuk saya selalu. Saya harap saya tidak terlambat dalam mencari cahaya kebenaran, "katanya ..


Dania mengatakan, kerana keadaan pesakit yang parah, dia tidak terlalu berharap bahawa Sultana, nama pesakit tersebut, untuk pulih. "Pada hari yang sama Dr Tariq memberitahu saya bahawa Sultana sudah pulih dan dalam keadaan baik. Saya tidak tahu apa yang terjadi .. Saya berpeluh dan tidak tahu harus berkata apa. Saya mengatakan kepada Dr Tariq tentang tanda yang telah saya minta kepada Tuhan untuk dikabulkan . Itu momen yang sangat saya sedari bahawa saya harus menepati janji saya dan menerima agama-Nya yang benar, jalan yang telah Dia (Allah) tunjukkan, "kenang Dania.

Setelah menyatakan diri masuk Islam, Dania kemudian pergi ke Makkah untuk melakukan ibadah Jumaat lalu. "Saya hanya berdoa agar Allah Subhanahu Wata'ala akan membimbing saya di jalan yang benar dan akan ada untuk saya selalu. Saya harap saya tidak terlambat dalam mencari cahaya kebenaran," katanya.

Membanggakan

Masuknya Dania Newels kedalam Islam membuat bangga pusat kesihatan Abdulkarim Bakar Medical Center, tempatnya bekerja sejak lima tahun lalu, dan juga para staffnya.

"Ini saat yang membanggakan bagi kami. Kami senang mengumumkan bahawa ketua jururawat  kita menerima Islam atas keinginan sendiri dan kami berharap kejayaannya .. Saya juga berterima kasih ahli kakitangan Muslim kami yang membantu Dania dalam memahami Islam dalam perspektif yang benar," kata Dr Tawfik MNRahaimy, CEO dan pengarah eksekutif dari pusat perubatan itu.

"Kami di pusat kesihatan ini, tidak hanya sekadar ahli kakitangan tetapi adalah keluarga kecil," tambahnya, berterima kasih kepada Muhammad Bakar, ketua dewan pengawas, dan Dr Zakiya Baker Muhandis untuk "sokongan terus menerus kepada klinik dan kakitangan" mereka.

Sementara itu Muhammad Bakar dalam sambutannya mengatakan "Islam adalah agama yang lengkap, yang bukan hanya milik Arab Saudi dan orang Arab tetapi adalah agama alam semesta. Dalam Islam, anda terus berhadapan dengan Pencipta anda .. Hal ini tidak hanya untuk kehidupan anda sekarang, tetapi juga untuk hidup anda di akhirat, "katanya sambil memberi selamat kepada Dania dan berdoa agar Allah selalu membimbingnya. (St / an)



Diterjemah dari :voa-islam.com


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Jom Daftar Tambah Visitors

Free advertising

Entri Mereka Juga Menarik

Geng Baik