IKLAN

Ahad, 10 Februari 2013

Pemain Bola Sepak Indonesia, Diego Robbie Michiels Masuk Islam

0000000000bahtiar
Diego Michiels

Pemain bola sepak Indonesia, Diego Robbie Michiels, dikhabarkan memeluk Islam. Ia mengucapkan dua kalimah syahadat di ruang R.2.09 Mahkamah Negeri Jakarta Pusat, Khamis (7/2/2013) sekitar pukul 4.00 petang waktu Indonesia.

Pengucapan dua kalimah syahadat pemuda yang berumur 22 tahun itu disaksikan Kapitra Ampera sekaligus penasihat undang-undangnya.
Kapitra Ampera mendedahkan, Diego sudah mempelajari Islam sejak berada di Belanda. Sejak itu, ia tertarik dan ingin menjadi Muslim.
"Oleh kerana Islam itu tidak mengenal tempat dan tidak ditunda-ditunda, sekitar 10 minit lalu dia mengucapkan dua kalimah syahadat," ujar Kapitra saat menggelar jumpa pers di PN Pusat.
Sejumlah kuasa undang-undang, yakni Riandi Rusman, Vidi Galenso, dan Elza Syarief menjadi saksi kekasih Nikita Willy itu mengucapkan dua kalimah syahadat.
Pemain yang berasal dari Belanda itu pun dikhabarkan mengubah namanya dari Diego Michiels menjadi Diego Mohammad.

Masuk Islam, Diego Didukung Orang Tua

Diego Muhammad bin Robbie Michiels
Keputusan Diego Michiels memeluk agama Islam mendapat dukungan dari kedua orang tuanya. Diego mengaku mengutarakan keinginannya itu sekitar sebulan lalu. 

"Saya sudah berbicara pada orang tua sekitar sebulan lalu, dan mereka mengizinkan," kata Diego di Pengadilan Negeri Jakarta Pusat, Khamis (7/2/2013).

Tersiar khabar, keputusan Diego masuk Islam demi memuluskan jalannya menikahi kekasihnya, Nikita Willy. Benarkah demikian? Ditanya tentang hal ini, peguam Diego, Kapita Ampera membantahnya. 


Kata beliau, Diego sudah lama ingin menjadi seorang muslim. "Diego sudah banyak mempunyai rujukan tentang Islam. Dia sudah mempelajari Islam sejak di Belanda," ujar Kapita Ampera.

"Bukan kerana kekasih saya Islam," kata Diego.

Kata Diego, kekasihnya sangat bahagia ketika dirinya memutuskan menjadi Muslim. Dia juga memastikan dirinya masuk Islam bukan kerana permintaan Nikitac.o.c

Ia mengatakan, ajaran Islam sudah lama ia kenal semenjak dirinya masih berstatus warga negara Belanda.

"Sebelum saya ke Indonesia saya sering bermain bersama teman saya yang Islam, lalu saya mulai mempelajari buku dan akhirnya saya sekarang memutuskan masuk Islam," ucap Diego yang mengenakan ketayap berwarna putih.

Diego pun mengaku bahagia boleh mewujudkan keinginannya itu.

"Saya senang sekarang," ujarnya sambil tersenyum bahagia.

Diterjemah dan disunting dari: www.republika.co.id/celebrity.okezone.com


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Jom Daftar Tambah Visitors

Free advertising

Entri Mereka Juga Menarik

Geng Baik