IKLAN

Rabu, 20 Februari 2013

Inilah Bentuk Pecahan Batu 'Meteor Rusia'


detail berita
Batu pecahan meteor Rusia (Gambar: Mirror)

Moscow - Meteor yang jatuh ke tanah besar Rusia pada Jumaat 
(15/2),  melanda berhampiran timbunan salji dekat sebuah Tasik.  

Serpihan hasil ledakan meteor tersebut ditemui oleh saintis.Mirror melaporkan , Selasa (19/2/2013), butiran hitam yang berasal dari meteor dahsyat meluncur di atas Ural Mountains Rusia pada pagi Jumaat itu. 

Para saintis telah menjelajahi kawasan pedalaman di sekitar bandar Chelyabinsk, Rusia untuk mencari tanda-tanda batuan dari luar angkasa itu. Fragmen atau pecahan meteor berbentuk kecil adalah yang pertama kali ditemui.

Sementara potongan yang lebih besar dianggarkan telah tersebar di sebahagian kawasan industri. Anggota penyelidik dari Russian Academy of Sciences melakukan ujian kimia pada beberapa batu yang tidak biasa yang ditemui disana. 

Mereka mengatakan bahawa potongan benda ini berasal dari luar angkasa. "Kami mengesahkan bahawa zarah ini dijumpai oleh ekspedisi dekat Danau Chebarkul yang mempunyai komposisi sebuah meteorit," ujar penyelidik Viktor Grokhovsky dari Russian Academy of Sciences. 

Melalui bantuan mikroskop, diketahui bahawa serpihan meteor ini mengandungi besi sebanyak 10 peratus. "Meteorit ini mempunyai kelas chondrites biasa," tambahnya. Lebih banyak Grokhovsky mengatakan, batu tersebut terdiri daripada sebahagian besi metalik serta Chrysolite dan sulfite ."Kemungkinan besar, batu ini akan dinamakan meteorit Chebarkul," jelasnya. (amr)

Kredit: Ahmad Luthfi - Okezone


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Jom Daftar Tambah Visitors

Free advertising

Entri Mereka Juga Menarik

Geng Baik