IKLAN

Sabtu, 9 Februari 2013

Bagaimana Burung Merpati Tahu Jalan Pulang ?

kiacauanburung.blogspot.com

Burung merpati atau burung dara merupakan burung peliharaan istimewa, kerana dilepas di mana pun boleh mencari jalan pulang ke rumahnya. Tak hairan, burung merpati selama berabad-abad dijadikan burung pos pengantar surat.

Selama berpuluh-puluh tahun saintis mencari tahu sistem navigasi yang dibangunkan pada haiwan ini. Apakah haiwan ini boleh merakam peta bumi layaknya google map?


Belakangan baru terungkap mereka membangunkan sistem peta akustik. Dalam Jurnal Experimental Biology, Ketua kajian, Dr Jonathan Hagstrum, dari Survei Geologi AS, mengatakan burung-burung tersebut mencipta peta akustik lingkungan sekitar mereka.Walaupun hipotesis ini masih jadi bahan perdebatan antara ahli.


Bagaimana kaedah penyelidikan yang dijalankan?Professor Bill Keeton dari Universiti Cornell berupaya untuk memahami kemampuan merpati untuk mencari jalan kembali ke tempat yang pernah mereka lawati. 


Dia melepaskan sejumlah burung di negara bahagian New York, tetapi mendapati bahawa burung yang diterbangkan di Jersey Hill, dekat Ithaca, menjadi disorientasi dan terbang tanpa tujuan.Kejadian ini berlaku berulang kali, terpisah dari sebuah peristiwa pada 13 Ogos 1969, di mana burung boleh kembali lagi ke tempat mereka. 


"Burung terbang dengan menggunakan kompas dan peta. Kompas yang digunakan biasanya adalah kedudukan Matahari dan ladang magnetik Bumi, tetapi peta yang digunakan tidak diketahui selama beberapa dekad," jelas Dr Hagstrum"Saya telah mendapati bahawa mereka menggunakan suara sebagai peta mereka ... dan ini akan menjelaskan mereka berkaitan dengan rumahnya." 


Merpati, katanya, menggunakan "bunyi infra", yang merupakan suara dengan frekuensi sangat rendah yang tidak ditangkap oleh alat pendengaran manusia.


Dia menjelaskan: "Suara asli lautan. Gelombang di laut dalam mempengaruhi dan mereka mencipta suara antara atmosfera dan Bumi. 


Anda boleh mengambil tenaga ini di mana-mana di Bumi, bahkan di pusat daratan.


"Dia meyakini ketika burung dilepaskan di kawasan yang tidak dikenalinya, mereka mendengar tanda dari sinyak bunyi infra dari rumah - dan kemudian menggunakannya untuk menentukan sikap mereka. Bagaimanapun, bunyi infra boleh dipengaruhi oleh perubahan di atmosfera.


Mengapa beberapa burung yang dilepas tak boleh kembali pulang ke New York?"Struktur suhu dan angin di atmosfera di atas New York telah melencong dan diatas Jersey Hill," jelasnya. 


Ertinya burung ini tak dapat mendengarnya dan tersesat. Bunyi infra yang terganggu dapat menjelaskan teka-teki cara burung untuk mencari jalan pulang, dan ini menjelaskan mengapa ada kes burung merpati tak boleh mencari jalan pulang 

adipedia.com/ Om


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Jom Daftar Tambah Visitors

Free advertising

Entri Mereka Juga Menarik

Geng Baik