IKLAN

Isnin, 18 Jun 2012

Robot Peneman Sebelum Ajal

Robot peneman sebelum ajal
Robot dicipta sebagai rakan sokongan yang boleh memberi kata-kata semangat sebelum pesakit menemui ajal.
RHODE ISLAND - Pesakit yang bakal menemui ajal atau sakit tanpa waris di sisi, kini tidak lagi keseorangan selepas sebuah robot dicipta sebagai rakan sokongan yang boleh memberi kata-kata
semangat.

Graduan dari Kolej Rekabentuk Rhode Island, Amerika Syarikat, Dan Chen berkata, rekaan ini dibuat bagi memberi motivasi kepada pesakit yang tidak mempunyai waris ketika berada di hospital.


“Rekaan ini juga boleh memberi kesedaran kepada orang ramai tentang pentingnya mempunyai hubungan sosial dan keluarga ketika hidup,” katanya.


Menurutnya, selepas doktor meninggalkan pesakit yang tiada harapan secara berseorangan, peranti robot ini akan diaktifkan.


“Robot ini akan membelai lengan pesakit sambil mengeluarkan audio dengan kata-kata sokongan bagi memberi keselesaan di saat akhir kehidupan seseorang, “ katanya.

helmdahl

P/S: Bagus juga ni,bagi pesakit muslim boleh le audio pada robot tu baca ayat-ayat Al-quran,ayat-ayat syifa ke atau lain-lain.Tapi kalau semua robot yang bikin mana peranan kita sebagai sebagai insan..takkan semuanya kita nak Francais pada robot tu..:)


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Jom Daftar Tambah Visitors

Free advertising

Entri Mereka Juga Menarik

Geng Baik