IKLAN

Khamis, 27 Disember 2012

Adakah Ubat Penyakit Lupa-Panawar Lupa?


cara


Penulis: Asy-Syaikh Muhammad bin Saleh Al-Utsaimin
Asy-Syaikh Muhammad bin Saleh Al-Utsaimin rahimahullah berkata: Jika ada yang bertanya: apakah lupa ada penawar atau ubatnya? Kami menjawab: iya, ada ubatnya . , dengan keutamaan dari Allah iaitu menulis .
Oleh kerana itu, Allah Azza wajalla telah member anugerah kepada hamba-hamba-Nya, dalam firman-Nya:
{اقرأ باسم ربك الذى خلق خلق الأنسان من علق اقرأ وربك الاكرم الذى علم بالقلم}. [العلق: 1 - 4]
Bacalah dengan nama Tuhan-mu yang menciptakan.Yang menciptakan manusia dari segumpal darah.Bacalah dan Rabb-mu yang maha pemurah.Yang mengajar ilmu melalui perantaraan pena . "(QS.Al-Alaq :1-4)
Maka firman-Nya " bacalah "lalu berikutnya" yang mengajarkan ilmu dengan perantara pena ", maksudnya adalah: bacalah dari hafalanmu, jika tidak maka dengan penamu.Maka Allah Azza wajalla menjelaskan kepada kita bagaimana cara kita merawat penyakit ini, iaitu penyakit lupa iaitu dengan mengubatinya melalui penulisan . Dan sekarang ini penulisan lebih teliti berbanding dahulu, sebab sekarang ini sudah ada alat untuk merakam. Walhamdulillah.
(Ditranskrip dari syarah al-Manzhumah al-bayquniyyah, al-Utsaimin, ketika menjelaskan bait syair yang keempat.Diterjemahkan oleh: Al Ustadz Abu Karimah Askari bin Jamal) ./qurandansunnah

Makanan Yang Membantu Meningkatkan Daya Ingatan Otak

  1. Gandum
    Banyak manfaat atau khasiat yang boleh kita ambil dari gandum, selain beresiko lebih rendah dari penurunan kognitif yang boleh menyebabkan Alzheimer, gandum juga berkhasiat untuk meningkatkan daya ingat otak kita. Makan gandum beserta olahannya seperti sereal, wheatbrand, dan pasta gandum memberikan vitamin B12 dan B6 yang boleh meningkatkan dan mempertahan daya ingat otak kita.
  2. Minyak Ikan
    Otak kita memerlukan asid lemak omega3 yang boleh ditemui dari beberapa jenis ikan seperti mackarel, tuna, salmon, dan jenis ikan laut lainnya. Selain asid lemak omega-3, ikan-ikan ini juga mengandung docosahexaenoic acid (DHA) dan yodium yang bagus untuk saraf otak dan mengasah daya ingat lebih tajam.
  3. Blueberry
    Ekstrak blueberry dapat membantu memelihara serta meningkatkan daya ingat dan fungsi otak. (Sumber : penelitian Tufts University dan Journal of Neuroscience).
  4. Tomato
    Faktor usia adalah salah satu hal penyebab menurunnya daya ingat otak kita. Untuk meningkatkan daya ingat, tomato adalah buah yang cukup bermanfaat. Hal ini kerana tomato kaya akan Lycopene dan antioksidan yang boleh membantu melindungi terhadap jenis kerosakan yang diakibatkan oleh radikal bebas dan juga kerana faktor usia.
  5. Blakcurrant
    Vitamin C pada Blackcurrent sudah dikenali memiliki kekuatan untuk meningkatkan ketangkasan mental dalam berfikir. Mampu menjaga otak dari racun dari lingkungan ataupun makanan, sehingga boleh mencegah terjadinya penurunan daya ingat.
  6. Kuaci Biji Labu

    Meningkatkan daya ingatan

      dengan makanan yang mengandung zinc. Zinc baik untuk meningkatkan daya ingat dan memelihara ketajaman otak dan fikiran. Zinc boleh ditemui di dalam kuaci biji labu.
  7. Brokoli
    Brokoli merupakan sumber vitamin K, yang dikenali baik untuk meningkatkan fungsi kognitif serta kemampuan otak dalam berfikir 

    (meningkatkan daya ingat otak)

    .
  8. Kekacang
    Menurut the American Journal of Epidemiology, kacang atau pun selai kacang mengandung lemak yang baik untuk tubuh. Selain itu, kacang juga menjadi sumber vitamin E tinggi yang boleh menjaga tubuh bukan hanya dari serangan jantung tapi juga memperbaiki untuk sistem kerja dan meningkatkan daya ingatan otak.
Dikatakan juga Coklat boleh Membantu Anda Untuk Meningkatkan Daya Ingatan.


Itulah diantaranya makanan-makanan yang boleh membantu atau berkhasiat untuk meningkatkan daya ingatan otak kita. Selamat mencari makanan tersebut dan semoga anda mendapat manfaat darinya. Insya-Allah.


Kredit : blogedek


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Jom Daftar Tambah Visitors

Free advertising

Entri Mereka Juga Menarik

Geng Baik