IKLAN

Isnin, 18 Mac 2013

Lelaki Berjanggut dan Berjambang Lebih Awesome

Bagi sesiapa yang mengenali aku, aku sekarang ni tampil dengan imej baru. Berjambang. Aku juga sekarang ini tengah ciwi dan poyo menjaja jambang aku yang mengundang rasa cemburu lelaki yang tidak mempunyai hormon jambang dan beberapa wanita yang berkeinginan berjambang. Antara kritikan yang aku terima dengan imej terbaru ni ialah, macam wolverine, macho (ehem2..), nampak gangster, serabut tak terurus, nampak alim, macam pak arab, pakistan, tak ada duit nak beli shaver, sibuk sampai tak sempat bercukur dan pelbagai lagi persepsi dari segenap lapisan masyarakat.



Sebenarnya, aku menyimpan jambang bukan sekadar fesyen dan menukar imej semata-mata. Nak tahu apa kelebihan lelaki berjanggut dan berjambang berbanding mat-mat jambu?


1. Sunnah

Berjanggut dan berjambang amalan yang tidak pernah ditinggalkan oleh para sahabat, para tabiin dan Salaf as-Soleh. Rasulullah saw telah menegah para sahabatnya daripada mencukur janggut dengan beberapa alasan. Baginda telah mengisyaratkan setiap lelaki beriman supaya memelihara janggut atau jambang mereka. Terdapat banyak hadis sahih mengenai saranan tersebut.

Sabda Rasulullah SAW, ”Cukurlah kumis dan peliharalah janggut.” (HR. Muslim)

Daripada Abu Hurairah RA, Rasulullah SAW bersabda, maksudnya:- "Di antara fitrah Islam ialah mengerat misai dan memanjangkan janggut kerana sesungguhnya orang-orang Majusi memanjangkan misai mereka dan mengerat janggut, berbezalah kamu daripada mereka dengan mengerat misai kamu dan memanjangkan janggut-janggut kamu” (Ibnu Hibban)


2. Malaikat Menadah Air Wuduk Yang Jatuh Dari Janggut

Pada zaman Rasulullah s.a.w. ada seorang sahabat yang berjanggut nipis atau jarang-jarang sekadar sehelai dua. Semasa beliau mengambil wuduk untuk bersembahyang di masjid, Rasulullah tersenyum dan memalingkan mukanya.

Sahabat itu pun merasa hairan dan dia menyangka Rasulullah s.a.w. senyum kerana janggutnya yang nipis itu dan memalingkan mukanya kerana tidak suka kepada janggutnya yang jarang itu.

Keesokkan harinya sahabat lelaki tersebut datang ke masjid setelah mencukur janggutnya. Apabila terserempak dengan Rasulullah s.a.w, lelaki itu melemparkan senyuman tetapi Rasulullah tidak memandang langsung kepada lelaki tersebut.

Bertambah hairanlah beliau lalu diajukan pertanyaan kepada Baginda.

“Wahai Rasulullah mengapa hari ini kamu tidak senyum kepadaku seperti sebelum ini?”

Lalu Baginda menjawab..

” Sebelum ini aku nampak malaikat berebut-rebut untuk menadah air wuduk yang jatuh dari janggutmu tetapi apabila kamu mencukur janggutmu tidak ada lagi malaikat yang menunggu dijanggutmu wahai sahabat”.


3. Membelai Janggut Lelaki Dapat Menyuburkan Wanita

Dr Jamnul Azhar Mulkan, seorang doktor perubatan, pemilik rangkaian klinik juga seorang pendakwah, dalam satu ceramah, mendedahkan hasil kajian yang sangat luar biasa mengenai khasiat janggut. Ia bukan tunggul gerigis, bukan penyeri atau penyerabut wajah tetapi jauh lebih hebat daripada itu.

Menurutnya, kajian oleh saintis dari Massachusetts Institute of Technology, Amerika Syarikat yang berjudul The Amazing Fact of Human Body mendapati janggut lelaki mengandungi hormon testosteron yang amat diperlukan bagi kesuburan wanita. Ia mampu menstabilkan kitaran haid selain menggalakkan pertumbuhan telur wanita. Subhanallah!

Caranya bagaimana? Hanya melalui sentuhan. Jadi kepada sesiapa yang belum punya anak kerana ada masalah kesuburan, ataupun jarang bersama dan mahu dirapatkan lagi, mintalah suami simpan janggut, dan belailah selalu janggut suamimu itu.

Kajian terhadap janggut menyerlahkan satu lagi bukti saintifik tentang apa yang disunnahkan oleh Nabi kita sejak lebih seribu tahun dahulu.


4. Menyerlahkan Sifat Kelakian

Responden yang ditemui menyifatkan lelaki dengan jambang pendek sebagai gagah, matang, agresif, menonjol, sasa, seksi dan lebih menyerlahkan sifat kelakiannya. Lelaki dari kategori ini dianggap paling sesuai dijadikan pasangan romantik. Hasil kajian itu dijalankan ke atas wanita Britain berusia 18 hingga 44 tahun, mungkin menjelaskan tarikan yang dimiliki selebriti terkenal seperti George Clooney, Brad Pitt dan David Beckham yang menawan ramai wanita dengan membiarkan wajah mereka tidak dicukur bersih.


5. Jimat dan Memudakan

Simpan jambang dapat menjimatkan duit daripada membeli shaver dengan kerap. Masa bercukur di dalam toilet juga dapat dijimatkan sebab hanya perlu mencukur misai dan merapi bahagian yang tertentu. Dan anda akan terasa sangat muda apabila anda tiba-tiba mencukur licin jambang anda. Heheh. Ini teori aku.


Rujukan:-
4. Lelaki Berjambang Seksi

www.szlihin.com




P/S:  "Anda lebih kacak  dan nampak  lebih 'Jantan' bila berjanggut...ehem (:)#... "


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Jom Daftar Tambah Visitors

Free advertising

Entri Mereka Juga Menarik

Geng Baik